Uw rechten, online shoppen, ECC Nederland

Online kopen

Nederlandse consumenten kopen steeds meer online bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie en daarbuiten. Het kan zijn dat die ene buitenlandse webshop een scherpere aanbieding heeft of een uitgebreider aanbod. De verzendkosten zijn vaak niet veel hoger dan wanneer u bij een Nederlandse webshop een aankoop doet en sinds het geoblocking verbod, kunt u Europa-breed prijzen vergelijken en online aankopen doen waar u wilt. We streven naar één markt zonder grenzen met dezelfde regels die u als consument beschermen.
 
Bent u verplicht om te betalen voor een ongevraagde toezending? Hoe zit het met uw rechten bij het retourneren van een online aankoop? Heeft u een klacht over een product of dienst van een buitenlandse ondernemer?
 
Het Europees Consumenten Centrum geeft gratis juridisch advies over grensoverschrijdende online aankopen en bemiddelt bij een conflict als u en de ondernemer er samen niet uitkomen. Hier vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.
 

Welke regels zijn er?

Ongevraagde toezending

Product ontvangen waar u niet om heeft gevraagd? Betaal niet!

Koop op afstand

Weet u de regels die u beschermen bij online kopen? Ken uw rechten, bespaar geld!

Bedenktijd online aankoop

Koopt u iets online? Dan heeft u recht op 14 dagen bedenktijd.

Geoblocking

Geen gebruik kunnen maken van een online aanbieding vanwege uw locatie? Dat is verboden!

Betrouwbaarheid webshop

Betrouwbare webshop of nep-shop? Ontdek het verschil.

Goed om te weten

Ik heb een ongevraagde toezending gekregen. Wat nu?

Heeft u weleens een product toegestuurd gekregen waar u niet om heeft gevraagd? Dit wordt een ongevraagde toezending genoemd. Volgens de wet is dit verboden. De verkoper kan u niet verplichten om voor de toezending te betalen. Vindt hij dat u wel een overeenkomst heeft en dat u toestemming voor de zending heeft gegeven? Dan is het aan de verkoper om dit te bewijzen.

Als u ongevraagd een product heeft ontvangen, mag u dit houden zonder ervoor te betalen. Stuurt u het product toch liever terug? Neem dan contact op met de afzender. De retourverzendkosten komen voor zijn rekening.

Let op: als u het product houdt en ervoor betaalt, gaat u alsnog een overeenkomst aan met de ondernemer.

#ongevraagde-toezending-wat-kan-ik-doen

Copied to clipboard!

Ik wil online een aankoop doen. Waar moet ik op letten?

Op internet bevinden zich veel onbetrouwbare ondernemers. Ze zijn uit op uw geld of houden zich niet aan de regels. De kans dat u ten prooi valt aan zo’n malafide ondernemer is aanzienlijk. Wij hebben tips op een rij gezet waarmee u dit risico beperkt:

  • Als u met een creditcard betaalt, krijgt u uw geld gemakkelijker terug wanneer er iets misgaat;
  • Check in het privacyreglement van de verkoper wat er gebeurt met de persoonlijke gegevens die u achterlaat;
  • Controleer of de website beveiligd is: dit ziet u aan het slot-icoontje in de URL-balk;
  • Controleer of de webwinkel is aangesloten bij een branchevereniging, of een ander keurmerk heeft;
  • Lees altijd de algemene voorwaarden door, inclusief de kleine lettertjes;
  • Zorg ervoor dat u altijd beschikt over de naam en adresgegevens van de verkoper;
  • Lees reviews van andere consumenten over de verkoper.

#online-aankoop-waar-moet-ik-op-letten

Copied to clipboard!

Ik heb een klacht over een aankoop buiten de EU. Wie kan mij helpen?

Als u een klacht heeft over een aankoop buiten de EU, zoals China of de Verenigde Staten, en u komt in overleg met de ondernemer niet tot een oplossing, dan kunt u dit melden bij de consumentenautoriteit in het land waar de ondernemer gevestigd is. Een lijst met contactgegevens vindt u op deze website.

Heeft u met creditcard betaald? Neem dan ook contact op met uw creditcardmaatschappij om de klacht kenbaar te maken. In sommige gevallen kunt u een verzoek tot terugboeking (chargeback) indienen.

#klacht-over-aankoop-buiten-eu

Copied to clipboard!

Welke informatie moet de verkoper mij geven over de bedenktijd?

Als er sprake is van bedenktijd, is de verkoper verplicht dit aan u te melden. Bovendien moet u de volgende informatie krijgen:

  • De termijn van de bedenktijd;
  • Hoe u een beroep kunt doen op de bedenktijd;
  • De voorwaarden om van de bedenktijd gebruik te maken;
  • De kosten voor het terugsturen van het product;
  • Een modelformulier voor de herroeping.

Ook als er geen sprake is van bedenktijd, moet de verkoper dit aan u melden. Informeert de verkoper u niet, of niet volledig? Dan wordt de bedenktijd met bijbehorende rechten met maximaal 12 maanden verlengd.

Heeft u een vraag over de bedenktijd van een product, en staat het antwoord niet op deze website? Neem dan gerust contact op met een van onze juridisch adviseurs.

#informatie-over-bedenktijd

Copied to clipboard!

Waar heb ik recht op bij het doen van een online aankoop?

Koopt u in het binnen- of buitenland iets via internet? Dan heeft u recht op een goed product, 14 dagen bedenktijd en volledigheid van informatie. Deze regels gelden niet in alle situaties. Voorbeelden van uitzonderingen hierop zijn:

  • Pakketreizen;
  • Gokactiviteiten, waarbij u een geldbedrag inzet bij kansspelen;
  • Timeshare- en holiday club-overeenkomsten.

#rechten-bij-online-aankoop

Copied to clipboard!