Tien jaar ECC-Net

Het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) bestaat tien jaar. Sinds de oprichting in 2005 heeft dit netwerk al meer dan 650.000 consumenten in Europa geholpen. In 2014 werden de websites van het ECC-Net meer dan 3.5 miljoen keer bezocht.

EU-vlag

De afgelopen tien jaar behandelde het ECC-Net meer dan 650.000 informatieverzoeken over het Europese consumentenrecht. Ook werden ruim 300.000 klachten van consumenten over grensoverschrijdende aankopen afgewikkeld.  

Het ECC-Net is uitgegroeid tot een begrip in Europa en speelt een sleutelrol bij de bemiddeling tussen consumenten en ondernemers. Steeds meer consumenten weten dan ook de weg naar de ECC’s te vinden. In 2014 werden de websites van het ECC-Net meer dan 3.5 miljoen keer bezocht.

Europese digitale markt

Ruim twee derde van de klachten, die het ECC-Net ontvangt, gaan over aankopen via buitenlandse websites. Eurocommissaris Vera Jourová: “Het consumentenbeleid staat hoog op de agenda van de Europese Commissie. Nu meer en meer consumenten online winkelen, is de rol van de Europese Consumenten Centra bij het oplossen van grensoverschrijdende geschillen belangrijker dan ooit tevoren.” Een goed functionerende Europese digitale markt is van cruciaal belang.

ECC Nederland

In 2014 ontving het Nederlandse ECC in totaal 2067 vragen en 4134 grensoverschrijdende klachten. De meest voorkomende klachten van Nederlandse consumenten over een ondernemer in een ander Europees land gaan over transportdiensten, recreatie en cultuur en kleding en schoenen.