Rechten van de consument

Koopt u in het binnen- of buitenland iets via internet? Dan heeft u recht op een goed product, 14 dagen bedenktijd en volledigheid van informatie. Deze regels gelden niet in alle situaties. Voorbeelden van uitzonderingen hierop zijn:

  • Pakketreizen;
  • Gokactiviteiten, waarbij u een geldbedrag inzet bij kansspelen;
  • Timeshare- en holiday club-overeenkomsten.
Man met tablet in zijn hand met tekst op het scherm 'Know the rules!'

Goed om te weten

Welke informatie moet de verkoper mij geven over de bedenktijd?

Als er sprake is van bedenktijd, is de verkoper verplicht dit aan u te melden. Bovendien moet u de volgende informatie krijgen:

  • De termijn van de bedenktijd;
  • Hoe u een beroep kunt doen op de bedenktijd;
  • De voorwaarden om van de bedenktijd gebruik te maken;
  • De kosten voor het terugsturen van het product;
  • Een modelformulier voor de herroeping.

Ook als er geen sprake is van bedenktijd, moet de verkoper dit aan u melden. Informeert de verkoper u niet, of niet volledig? Dan wordt de bedenktijd met bijbehorende rechten met maximaal 12 maanden verlengd.

Heeft u een vraag over de bedenktijd van een product, en staat het antwoord niet op deze website? Neem dan gerust contact op met een van onze juridisch adviseurs.

Ik heb een product gekocht. Welke uitzonderingen zijn er voor de bedenktijd?

De bedenktijd geldt niet voor alle producten en diensten. Deze uitzonderingen staan in de wet. De bedenktijd geldt niet voor:

  • Producten die speciaal voor u zijn gemaakt, zoals een maatpak;
  • Audio- en videoproducten en software waarvan de verzegeling is verbroken, zoals cd’s en dvd’s;
  • Producten die wegens hygiënische- of gezondheidsredenen niet geschikt zijn om terug te sturen, zoals ondergoed en badkleding;
  • Diensten zoals vakantieaccommodaties, vervoer, autoverhuur, catering en vrijetijdsbesteding, waarbij een datum of periode is afgesproken;
  • Diensten waar direct gebruik van kan worden gemaakt.

Heeft u een vraag over uw rechten bij online aankopen of de bedenktijd? En staat het antwoord niet op deze website? Neem dan contact op met een van onze juridisch adviseurs.

Ik heb een ongevraagde toezending gekregen. Wat nu?

Heeft u weleens een product toegestuurd gekregen waar u niet om heeft gevraagd? Dit wordt een ongevraagde toezending genoemd. Volgens de wet is dit verboden. De verkoper kan u niet verplichten om voor de toezending te betalen. Vindt hij dat u wel een overeenkomst heeft en dat u toestemming voor de zending heeft gegeven? Dan is het aan de verkoper om dit te bewijzen.

Als u ongevraagd een product hebt ontvangen, mag u dit houden zonder ervoor te betalen. Stuurt u het product toch liever terug? Neem dan contact op met de afzender. De retourverzendkosten komen voor zijn rekening.

Let op: als u het product houdt en ervoor betaalt, gaat u alsnog een overeenkomst aan met de ondernemer.

Ik wil mijn aankoop terugsturen. Welk bedrag krijg ik terug?

Als u de verkoper laat weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd, dan moet hij alles wat u al betaald heeft binnen 14 dagen terugbetalen:

  • Aankoopbedrag
  • Bezorgkosten
  • Eventueel andere kosten die u heeft betaald om het product thuis geleverd te krijgen

U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de verkoper u hierover heeft geïnformeerd toen u de bestelling plaatste.

Welke informatie moet de verkoper mij geven over algemene zaken?

U moet de volgende algemene informatie krijgen over de verkoper:

  • Achtergrondinformatie;
  • De naam van de verkoper;
  • Het (bezoek)adres;
  • Het correspondentieadres voor klachten;
  • Gedragscodes, als de verkoper hierop is aangesloten;
  • Contactgegevens: e-mailadres, telefoon- of faxnummer;
  • Telefoonkosten, als deze hoger zijn dan het basistarief.

Als de verkoper werkt met een tussenpersoon, moet alle bovenstaande informatie van de tussenpersoon ook worden vermeld.

Welke informatie moet de verkoper mij geven over het aanbod?

U moet van de verkoper de volgende informatie krijgen over het aanbod:

  • De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst;
  • De totale prijs die u moet betalen voor het product of de dienst, inclusief belastingen en bezorgkosten;
  • De garanties;
  • De levertijd.

Welke informatie moet de verkoper mij geven bij een digitaal product of dienst?

Sluit u een overeenkomst af voor een digitaal product of digitale dienst? Dan moet de verkoper u deze informatie geven:

  • Waarvoor u het product kunt gebruiken;
  • Welk apparaat of software u nodig heeft om het product of de dienst te kunnen gebruiken;
  • Welke technische beveiligingsvoorschriften er zijn.

Sluit u een overeenkomst voor een langere periode, zoals wanneer u een abonnement aangaat? Dan moet de ondernemer ook deze informatie geven:

  • De hoogte van de waarborgsom, indien van toepassing;
  • De duur van de overeenkomst;
  • De voorwaarden van de overeenkomst;
  • Of de overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt;
  • Hoe u de overeenkomst kunt opzeggen;
  • De opzegtermijn van de overeenkomst;
  • De (minimale) duur van de betaling.

Welke informatie moet de verkoper mij geven over de bestelling en levering?

U moet van de verkoper de volgende informatie krijgen over de bestelling en levering van het product of de dienst:

  • Betalingsmogelijkheden;
  • Hoe de levering plaatsvindt;
  • Beperkingen levering of betaalmiddelen;
  • Risico van de verzending;
  • Hoe de dienst wordt uitgevoerd.

Welke informatie moet de verkoper mij geven over de service na de bestelling?

U moet van de verkoper de volgende informatie krijgen over dienstverlening na de bestelling:

  • De procedure van klachtenafhandeling;
  • Of de verkoper is aangesloten bij een klachten- of geschillencommissie, en hoe u hier beroep op kunt doen;
  • Of de verkoper is aangesloten bij een gedragscode, welke dit is en wat dit voor u betekent;
  • De lengte en voorwaarden van de fabrieksgarantie;
  • De extra garanties.