Uw rechten, toerisme en vervoer in EU, ECC Nederland

Toerisme en vervoer in EU

Reist u met het openbaar vervoer? Dan beschermt de wet u overal in Europa. Dit geldt als u per boot, trein of vliegtuig reist. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie van de vervoerder als u vertraging oploopt. Soms heeft u ook recht op hulp en een vergoeding. Heeft u naast het vervoer ook een accommodatie geboekt bij dezelfde aanbieder? Dan spreken we van een pakketreis. Ook voor zo’n reis gelden Europese regels.

Hier leest u meer over de Europese regels voor het aanbieden, verkopen en uitvoeren van vervoersdiensten en pakketreizen. Sommige EU-landen hebben aanvullende, nationale wetgeving die u nog beter beschermt.

Welke regels zijn er?

Vluchtcalculator

Controleer snel met onze vluchtcalculator of u recht hebt op vergoeding. Gratis.

Vliegreizen

Vlucht vertraagd, geannuleerd of bagage vermist? Weet wat uw rechten zijn!

Pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen

Reizen in de EU? Deze regels beschermen u!

Treinreizen

Is uw trein vertraagd of geannuleerd? Dan hebt u waarschijnlijk recht op compensatie.

Bootreizen

Reist u met een boot over zee of binnenwateren? Dan bent u beschermd door EU-wetgeving.

Autoverhuur

Auto huren in het buitenland? Met de tips van het ECC voorkomt u gedoe!

Goed om te weten

Er is vertraging op mijn vlucht. Wat zijn mijn rechten?

De luchtvaartmaatschappij moet u kosteloos ‘verzorging’ aanbieden. Deze verzorging is afhankelijk van de lengte van uw vlucht en de duur van de vertraging:

  • Bij vluchten van 1500 km of minder met een vertraging van 2 uur of meer;
  • Bij vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km, met een vertraging van 3 uur of meer;
  • Bij vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km, met een vertraging van 3 uur of meer;
  • Bij vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km, met een vertraging van 4 uur of meer.

Terwijl u wacht, heeft u in bovenstaande gevallen recht op deze verzorging:

  • Gratis drinken en maaltijden in een redelijke verhouding tot de wachttijd;
  • De mogelijkheid om gratis 2 e-mail-, fax-, of telexberichten te versturen;
  • Gratis hotelaccommodatie als u 1 of meer nachten moet wachten op de vertraagde vlucht;
  • Gratis hotelaccommodatie als uw verblijf door de vertraging verlengd moet worden;
  • Gratis vervoer van en naar de hotelaccommodatie en de luchthaven.

U mag bij een vertraging van meer dan 5 uur bij alle vluchten afzien van de reis. U heeft dan recht op volledige vergoeding van uw ongebruikte ticket. Gaat het om een retourvlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij u gratis een alternatieve terugvlucht aanbieden. Strandt u op een transferluchthaven en is doorvliegen niet mogelijk? Dan heeft u recht op een kosteloze retourvlucht naar de luchthaven van waar u vertrokken bent.

Vergoeding bij vertraging vlucht

Komt u 3 of meer uren later dan gepland op de eindbestemming van uw ticket aan? Dan kunt u een compensatie voor de vertraging van de vlucht bij de luchtvaartmaatschappij claimen.

  • € 250,- voor vluchten tot en met 1500 km;
  • € 400,- voor vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km;
  • € 400,- voor vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km;
  • € 600,- voor vluchten van meer dan 3500 km.

U leest de volledige tekst van de uitspraak op de website van het Hof van Justitie van de EU.

#rechten-bij-vertraging-vlucht

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik opletten bij autohuur in het buitenland?

Let goed op als u kiest voor een huurauto in het buitenland. Regelmatig rekenen verhuurbedrijven extra kosten. Heeft u problemen? Wij kunnen u bijstaan met advies en ondersteuning.

U kunt een auto uitstekend vooraf online huren. Wij raden u aan op de volgende punten te letten:

  • De meerprijs voor een 2e bestuurder;
  • De kosten voor het vullen van de tank bij het inleveren;
  • De kosten voor verzekeringen;
  • Het maximum aantal kilometers;
  • De minimumleeftijd voor de chauffeur;
  • De hoogte van de borg voor de auto;
  • De hoogte van het eigen risico.

Schade aan de huurauto of diefstal ervan vallen niet onder de dekking van een doorlopende reisverzekering. U krijgt meestal behoorlijk wat verzekering aangeboden bij het huren van de auto. Bekijk goed wat elke verzekering doet en bepaal welke u nodig heeft. Zorg ervoor dat u niet 2 keer dezelfde verzekering afsluit. 

Huurt u via een bemiddelaar? Overhandig dan de voucher aan de autoverhuurder. Op deze voucher staan de verzekeringen die u heeft afgesloten. Let op dat u niet nogmaals dezelfde verzekeringen afsluit.

Controleer de huurauto vooraf op schade, samen met de autoverhuurder. Schijf eventuele schades op of maak er een foto van. Hiermee voorkomt u onduidelijkheid achteraf. Sommige verhuurders berekenen u bij het ophalen extra kosten, zoals btw, boekingskosten en dossierkosten. Bekijk goed of deze kosten terecht zijn.

Heeft u autopech met de huurauto tijdens de huurperiode? Neemt u dan contact op met de verhuurder. Die is verplicht naar een oplossing te zoeken. Laat de auto niet zelf repareren zonder overleg met de verhuurder.

Tips bij het huren van een auto in het buitenland:

  • Moet u de auto met een volle tank inleveren? Tank dan vlak voordat u de auto inlevert en bewaar het bonnetje.
  • Heeft de huurauto schade opgelopen? Laat dit dan opschrijven door de verhuurder. Hij kan u dan achteraf niet aansprakelijk stellen voor andere schades.
  • Lever de auto in tijdens openingstijden. Loop alles goed na met de verhuurder. Controleer altijd de eindafrekening. Is er borg inhouden, en is dat terecht?
  • Brengt u de auto terug buiten openingstijden? Maak dan foto’s van hoe u de auto heeft achtergelaten.

Blijkt dat er na de huurperiode te veel geld van uw creditcard is afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw creditcardmaatschappij en de autoverhuurder. U kunt bij ons een klacht indienen als u niet tot een oplossing komt met de autoverhuurder. Wij bemiddelen dan gratis tussen u en de verhuurder.

#autohuur-buitenland

Gekopieerd naar het klembord!

Mijn pakketreis is niet wat mij is toegezegd. Wat nu?

Wordt een belangrijk deel van het beloofde arrangement niet waargemaakt? Of is uw reis niet wat u ervan had mogen verwachten? Dan moet de organisator u kosteloos een passend alternatief bieden.

Is het alternatief minder dan u redelijkerwijs mocht verwachten? Of gaat u om een andere goede reden niet akkoord? Dan heeft u recht op compensatie en eventueel een kosteloze terugreis. U moet klachten over de pakketreis zo snel mogelijk tijdens de reis melden aan de organisatie. Zij hebben dan de kans om het probleem te verhelpen.

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u na thuiskomst een schriftelijke klacht indienen bij de organisatie. Wij raden u aan zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen bij uw klacht. In uw reisovereenkomst moet staan binnen welke termijn u klachten over de pakketreis kunt indienen.

#klacht-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Wat gebeurt er als er iets wijzigt na het boeken van mijn reis?

De organisator is verplicht om de afspraken na te komen die hij met u maakt. Zijn er vóór uw vertrek ingrijpende veranderingen in uw pakketreis? Dan moet de organisator u daar zo snel mogelijk over berichten. Als u niet akkoord gaat met de wijzigingen, kunt u deze dingen doen:

  • De reis annuleren. U moet dan alles terugkrijgen wat u betaald heeft, zonder aftrek van annuleringskosten;
  • Een gelijkwaardige of betere pakketreis accepteren;
  • Een mindere pakketreis accepteren, inclusief een vergoeding voor het prijsverschil.

Deze keuzes heeft u niet als het om een kleine wijziging gaat, zoals een andere luchthaven voor vertrek of aankomst. Kunt u aantonen dat een wijziging voor u een groot nadeel oplevert? Dan hoeft u niet met de wijziging akkoord te gaan.

#wijziging-na-boeking-reis

Gekopieerd naar het klembord!

Mijn trein heeft vertraging of is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding?

Als de treinvertraging naar verwachting meer dan 60 minuten zal zijn, kunt u kiezen uit de volgende vergoeding:

  • Terugbetaling van de volledige prijs van uw treinkaartje;
  • Terugbetaling van de prijs voor het gedeelte van de reis dat u niet heeft gemaakt;
  • Terugbetaling van de prijs voor het deel van de reis dat u heeft gemaakt.

De laatste compensatie geldt als uw reis zinloos is geworden gezien het oorspronkelijk reisplan. In dat geval heeft u ook recht op een retourdienst naar uw vertrekpunt met vroegste gelegenheid.

U kunt er ook voor kiezen om uw reis voor te zetten langs de normale of een andere route. Dit gebeurt onder vergelijkbare omstandigheden, bij de vroegste gelegenheid of op een latere datum naar uw keuze.

Financiële vergoeding

U kunt het spoorwegbedrijf om een compensatie voor de treinvertraging vragen als u bij vertraging uw reis alsnog voortzet. De minimumvergoeding bedraagt:

  • 25% van de prijs van uw kaartje bij een vertraging van 60 – 119 minuten
  • 50% van de prijs van uw kaartje bij een vertraging van 120 minuten en meer

Uw recht op vergoeding vervalt als de uitval, vertraging of gemiste aansluiting het gevolg is van overmacht

#vergoeding-bij-treinvertraging-of-annulering

Gekopieerd naar het klembord!

Ik woon over de grens en wil in Nederland een auto kopen. Waar moet ik op letten?

Let goed op de volgende zaken als u vanuit uw buitenlandse woonplaats in Nederland een auto wilt kopen:

  • Lees het contract goed;
  • Controleer of alle documenten in orde zijn;
  • Kijk of u belasting moet betalen;
  • Onderteken het contract alleen als u begrijpt wat er staat;
  • Controleer de garantievoorwaarden;
  • De naam van de ondernemer moet vermeld zijn op het kentekenbewijs;
  • U heeft geen bedenktijd als u ter plaatse het koopcontract tekent, tenzij dit in het contract staat
  • U heeft 14 dagen bedenktijd als u de auto op afstand koopt, bijvoorbeeld via internet.

De verkoper geeft u bij de verkoop:

  • Het kentekenbewijs op creditcard-formaat;
  • De tenaamstellingscode;
  • Het kentekenbewijs deel II;
  • Een koopcontract;
  • Een betalingsbewijs.

U betaalt bij een nieuwe auto belasting in het land waar u woont. Bij een tweedehandsauto betaalt u belasting in Nederland, namelijk 21% btw. Een auto is nieuw wanneer deze:

  • Niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen, of;
  • Niet meer dan 6000 km heeft gereden.

Laat de auto voor de koop keuren en verzeker uw auto direct na de koop. Heeft de auto geen Nederlands kenteken? Vraag dan een tijdelijk kenteken aan.

#auto-kopen

Gekopieerd naar het klembord!

Ik wil een buitenlandse auto importeren. Wat zijn mijn plichten?

U moet rekening houden met bepaalde regels als u een auto gaat importeren. Laat de auto keuren bij de RDW en doe een bpm-aangifte (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) bij de Belastingdienst. Als dit is gebeurd, krijgt u het kentekenbewijs binnen 4 dagen automatisch opgestuurd. U moet dan nog het volgende doen:

  • Kentekenplaat laten maken;
  • Motorrijtuigenbelasting betalen;
  • Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) afsluiten.

Als er problemen zijn met de RDW of de Belastingdienst, kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.

#auto-importeren

Gekopieerd naar het klembord!

Ik heb schade na een aanrijding in het buitenland. Wat nu?

Vul bij een aanrijding met uw auto of motor altijd het Europees Schadeformulier in. De verzekering gebruikt dit formulier voor de afhandeling van de schade. Maak foto’s en noteer belangrijke gegevens, zoals het kenteken van de tegenpartij. Doe deze dingen direct na de aanrijding:

  • Vul samen met de tegenpartij het Europees Schadeformulier in;
  • Onderteken allebei het formulier;
  • Noteer de gegevens van getuigen;
  • Maak foto’s van het ongeval;
  • Bel de politie. In heel Europa geldt het alarmnummer 112;
  • Als de politie een proces-verbaal opmaakt, noteer dan het nummer van het proces-verbaal;
  • In sommige landen is een politierapport verplicht. Vraag dit eventueel bij ons na.

Heeft u een Volledig Casco- of Allriskverzekering? Dan regelt uw verzekeraar alles. Heeft u een Beperkt Casco- of WA-verzekering? Dan moet u de schade zelf regelen en de tegenpartij aansprakelijk stellen. Als u een autorechtsbijstandverzekering heeft, regelt de verzekeraar ook alles.

De schade regelt u gewoon in Nederland met de Nederlandse schaderegelaar van de buitenlandse verzekeraar. Deze partij vindt u bij het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars. Dit bureau helpt u ook als u niet weet wie de verzekeraar van de tegenpartij is.

#schade-aanrijding-buitenland

Gekopieerd naar het klembord!

Ik heb mijn auto in het buitenland laten repareren en ben hier niet tevreden over. Wat kan ik doen?

Soms worden reparaties niet helemaal naar wens uitgevoerd. Als u een klacht heeft over een reparatie aan uw auto, dan is het belangrijk om deze stappen te doorlopen:

  • Neem contact op met de buitenlandse garage om ze een kans te geven het probleem op te lossen;
  • Verzamel bewijs. Bewaar de factuur, maak foto’s van de reparatie en de vervangen onderdelen;
  • Vraag uw eigen garage/monteur om een schriftelijke verklaring over de reparatie;
  • Stuur uw klacht zo snel mogelijk mogelijk - schriftelijk - naar de garage die de reparatie heeft gedaan;
  • Geef duidelijk aan wat voor u de gewenste oplossing is.

Komt u met de buitenlandse garage niet tot een oplossing? Stuur dan uw klacht naar ons.

#ontevreden-autoreparatie-buitenland

Gekopieerd naar het klembord!

Ik ga met de auto naar een wintersportbestemming. Zijn winterbanden verplicht?

In de meeste EU-landen zijn winterbanden voor auto's niet verplicht, maar er gelden uitzonderingen. Controleer daarom goed of winterbanden verplicht zijn in de landen op uw route. Het ECC-Net verzamelde alle beschikbare informatie voor u. Dit kunt u nagaan in dit overzicht.

#regels-winterbanden-buitenland

Gekopieerd naar het klembord!