Coronavirus en vakantieparken

Wat zijn uw rechten als uw vakantieboeking wordt geannuleerd door het vakantiepark vanwege het coronavirus? Heeft u recht op compensatie als de faciliteiten op het vakantiepark gesloten zijn? Wanneer mag u uw boeking kosteloos annuleren? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over reizen in coronatijd. 

Heeft u hulp of persoonlijk advies nodig?
Vraag onze juristen om advies over uw situatie. Of schakel onze hulp in bij een probleem met een ondernemer in de EU. 

Stel uw vraag

Laat ons voor u bemiddelen 

Coronavirus en vakantieparken: dit moet u weten! ECC Nederland

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en het buitenlandse vakantiepark (niet gevestigd in Nederland!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Goed om te weten

Ik wil niet naar het buitenland reizen, mag ik het vakantiehuisje (kosteloos) annuleren?

Uw boeking annuleren mag altijd, maar zolang het vakantiepark open is en de aanbieder de afgesproken dienst nog kan leveren, heeft u in principe geen recht op het kosteloos annuleren van uw boeking. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van het vakantiepark om uw boeking kosteloos te wijzigen of annuleren. 

#vakantiehuisje-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn vakantiehuisje (kosteloos) annuleren bij een inreisverbod?

Uw boeking annuleren kan altijd, maar zolang het vakantiepark open is en u krijgt wat u heeft geboekt, heeft u geen recht op het kosteloos annuleren van uw boeking. Uw vakantiehuisje is beschikbaar, alleen kunt u er niet komen door een inreisverbod. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van het vakantiepark om uw boeking kosteloos te wijzigen of annuleren.    



Annuleringsverzekering

Verzekeraars zien het annuleren van een vakantie door het coronavirus niet meer als een plotselinge gebeurtenis. Geld terugkrijgen via uw annuleringsverzekering is bij de meeste verzekeraars uitgesloten. 

 

#vakantiehuisje-annuleren-inreisverbod

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij annulering boeking door vakantiepark?

Als het vakantiepark uw boeking annuleert, dan heeft u recht op de terugbetaling van uw geld. Het vakantiepark mag u een voucher aanbieden, deze hoeft u niet te accepteren. Ook kan u een voorstel worden gedaan voor het wijzigen van de boekingsdata. Hiermee hoeft u niet akkoord te gaan. U heeft dan nog steeds recht op terugbetaling.

#annulering-boeking-door-vakantiepark

Gekopieerd naar het klembord!

Vakantiepark open, faciliteiten gesloten. Heb ik recht op compensatie?

Heeft u een huisje gehuurd op een vakantiepark met allerlei faciliteiten, zoals een zwembad, speelhal of restaurant, die tijdens uw verblijf door het coronavirus gesloten zijn? Dan heeft u recht op de terugbetaling van een deel van de reissom. U kunt geen gebruikmaken van de faciliteiten terwijl u daarvoor heeft betaald. 

Boekingsovereenkomst ontbinden 

Is u tijdens het boeken van uw vakantiehuisje beloofd dat u toegang zou hebben tot een waterpark of andere faciliteiten die gericht zijn op gezinnen met kinderen en boekte u juist bij deze vakantiepark vanwege die faciliteiten? Kunt u dit ook aantonen? Dan kunt u de boekingsovereenkomst ontbinden. Hiermee annuleert u de boeking en heeft u recht op de terugbetaling van uw geld. 

Let op: werd er tijdens het boeken aangegeven dat de faciliteiten gesloten zijn, dan heeft u geen recht op kosteloze annulering en terugbetaling van uw geld.

#vakantiepark-open-faciliteiten-gesloten

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik een voucher accepteren bij annulering door vakantiepark?

Als de boeking van uw vakantiehuisje geannuleerd is door het vakantiepark vanwege het coronavirus, dan mag het vakantiepark u een voucher aanbieden. Het accepteren van de voucher is vrijwillig. U heeft het recht om deze voucher te weigeren. Bij weigering moet het vakantiepark u alsnog de reissom terugbetalen. De voucher mag u niet worden opgedrongen.

#recreatievoucher

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een voucher?

Als uw boeking wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, kan het zijn dat het vakantiepark u een voucher aanbiedt. Deze voucher mag u weigeren. Check voordat u een voucher accepteert of de vouchervoorwaarden voldoen aan de uitgangspunten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM):

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking.
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d.
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door het vakantiepark worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als het vakantiepark de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de voucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement.
 

#vouchervoorwaarden

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als het vakantiepark weigert mijn geld terug te betalen?

Als het vakantiepark weigert om uw geld terug te betalen bij het annuleren van uw boeking, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij het vakantiepark kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: boeking geannuleerd door vakantiepark? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! Geef de aanbieder 4 weken de tijd om te reageren op uw klacht. 

Meld het bij Autoriteit Consument & Markt
Reageert het vakantiepark niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Autoriteit Consument & Markt! De toezichthouder treedt streng op tegen ondernemers die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlandse ondernemer? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een vakantiepark gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en het hotel. Gratis! 

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 
 

#vakantiepark-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als het vakantiepark niet het volledige bedrag terugbetaald?

Als uw boeking wordt geannuleerd door het vakantiepark, bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, dan heeft u recht op terugbetaling van uw geld. De volledige reissom. Er mogen geen administratiekosten, bemiddelingskosten of andere kosten worden ingehouden. 
Accepteert u een voucher? Dan moet de voucherwaarde gelijk zijn aan het bedrag dat u betaald heeft aan het vakantieverblijf tijdens het boeken van uw verblijf. 

Onterecht kosten ingehouden, wat nu?
In dit nieuwsbericht leest u wat u kunt doen als het vakantiepark niet de volledige reissom aan u terugbetaalt of onterecht kosten inhoudt op uw voucher. Dit mag niet! 
 

#vakantiepark-weigert-volledige-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse ondernemer waar u samen niet uitkomt? Het Europees Consumenten Centrum helpt u bij het oplossen van uw klacht. De ondernemer moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis.

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 29-06-2022