Coronavirus en hotelboekingen: dit moet u weten!

Welke rechten heeft u als uw hotelovernachting niet kan doorgaan vanwege het coronavirus? Heeft u recht op compensatie als de hotelfaciliteiten gesloten zijn? Wat kunt u doen als het hotel weigert om uw geld terug te betalen? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over uw consumentenrechten in coronatijd. 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en het buitenlandse hotel (niet gevestigd in Nederland!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en hotelboekingen: dit moet u weten! ECC Nederland

Goed om te weten

Ik wil niet naar het buitenland, mag ik de hotelboeking (kosteloos) annuleren?

Uw hotelboeking annuleren mag altijd, maar zolang het hotel open is en de aanbieder de afgesproken dienst nog kan leveren, heeft u in principe geen recht op het kosteloos annuleren van uw boeking. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van het hotel om uw boeking kosteloos te wijzigen of annuleren. 

Aangepaste regels in Frankrijk
In Frankrijk is een tijdelijke noodmaatregel ingevoerd. Heeft u een hotel geboekt in de periode van 1 maart 2020 en 15 september 2020, en wilt u deze annuleren in verband met het coronavirus? Dan kan dat kosteloos. U heeft recht op terugbetaling. Het hotel mag u ook een voucher aanbieden, die u niet hoeft te accepteren. Gebruikt u deze voucher niet binnen 18 maanden? Dan heeft u alsnog recht op terugbetaling van uw geld. 

Uw consumentenrechten in Europa 
Heeft u een hotel geboekt in een ander EU-land, zoals Duitsland, Italië of Spanje, en wilt u hier kosteloos vanaf? Neem dan contact op met onze juristen via het contactformulier. Verschillende landen hebben de regels tijdelijk aangepast. Wij leggen u graag uit wat uw consumentenrechten zijn!

#hotelboeking-kosteloos-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn hotelboeking (kosteloos) annuleren bij een inreisverbod?

Uw hotelboeking annuleren kan altijd, maar zolang het hotel open is en de afgesproken dienst nog kan leveren, heeft u in principe geen recht op het kosteloos annuleren van uw boeking. Uw hotelkamer is beschikbaar, alleen kunt u er niet komen door een inreisverbod. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden of bereidheid van het hotel om uw boeking kosteloos te wijzigen of annuleren.    

Annuleringsverzekering
Verzekeraars zien het annuleren van een vakantie door het coronavirus niet meer als een plotselinge gebeurtenis. Geld terugkrijgen via uw annuleringsverzekering is bij de meeste verzekeraars uitgesloten. 

#hotelboeking-kosteloos-annuleren-inreisverbod

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij annulering boeking door hotel?

Als het hotel uw boeking annuleert, bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, dan heeft u recht op de terugbetaling van uw geld. Het hotel mag u een voucher aanbieden, deze hoeft u niet te accepteren. Ook kan u een voorstel worden gedaan voor het wijzigen van de boekingsdata. Hiermee hoeft u niet akkoord te gaan. U heeft dan nog steeds recht op terugbetaling.

#annulering-door-hotel

Gekopieerd naar het klembord!

Hotel open, faciliteiten gesloten. Heb ik recht op compensatie?

Heeft u hotel geboekt met allerlei faciliteiten, zoals een zwembad, speelhal of restaurant, die tijdens uw verblijf door het coronavirus gesloten zijn? Dan heeft u recht op de terugbetaling van een deel van de reissom. U kunt geen gebruikmaken van de faciliteiten terwijl u daarvoor heeft betaald. 

Boekingsovereenkomst ontbinden 
Is u tijdens het boeken van uw hotelkamer beloofd dat u toegang zou hebben tot een waterpark of andere faciliteiten die gericht zijn op gezinnen met kinderen en boekte u juist dit hotel vanwege die faciliteiten? Kunt u dit ook aantonen? Dan kunt u de boekingsovereenkomst ontbinden. Hiermee annuleert u de boeking en heeft u recht op de terugbetaling van uw geld. 

Let op: werd er tijdens het boeken aangegeven dat de faciliteiten gesloten zijn, dan heeft u geen recht op kosteloze annulering en terugbetaling van uw geld.
 

#hotelfaciliteiten-gesloten-recht-op-compensatie

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik een voucher accepteren bij annulering boeking door hotel?

Als uw hotelboeking geannuleerd is door het hotel vanwege het coronavirus, dan mag het hotel u een voucher aanbieden. Het accepteren van de voucher is vrijwillig. U heeft het recht om deze voucher te weigeren. Bij weigering moet het hotel u alsnog de reissom terugbetalen. De voucher mag u niet worden opgedrongen.

#voucher-annulering-hotel

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een voucher?

Als uw hotelboeking wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, kan het zijn dat het hotel u een voucher aanbiedt. Deze voucher mag u weigeren. Check voordat u een voucher accepteert of de vouchervoorwaarden voldoen aan de uitgangspunten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM):

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking.
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d. 
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door het hotel worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als het hotel de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de voucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement.

#vouchervoorwaarden

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als het hotel weigert mijn geld terug te betalen?

Als het hotel weigert om uw geld terug te betalen bij het annuleren van uw boeking, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij het hotel kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: boeking geannuleerd door hotel? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! Geef het hotel 4 weken de tijd om te reageren op uw klacht. 

Meld het bij Autoriteit Consument & Markt
Reageert het hotel niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Autoriteit Consument & Markt! De toezichthouder treedt streng op tegen ondernemers die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlands hotel? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een hotel gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en het hotel. Gratis! 

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 
 

#hotel-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als het hotel niet het volledige bedrag terugbetaalt?

Als uw hotelboeking wordt geannuleerd door het hotel, bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, dan heeft u recht op terugbetaling van uw geld. De volledige reissom. Er mogen geen administratiekosten, bemiddelingskosten of andere kosten worden ingehouden. 

Accepteert u een voucher? Dan moet de voucherwaarde gelijk zijn aan het bedrag dat u betaald heeft aan het hotel tijdens het boeken van uw verblijf. 

Onterecht kosten ingehouden, wat nu?
In dit nieuwsbericht leest u wat u kunt doen als het hotel niet de volledige reissom aan u terugbetaalt of onterecht kosten inhoudt op uw voucher. Dit mag niet! 
 

#hotel-houdt-onterecht-kosten-in

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse ondernemer waar u samen niet uitkomt? Het Europees Consumenten Centrum helpt u bij het oplossen van uw klacht. Het hotel moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!