Coronavirus en reizen: restantbedrag zomervakantie betalen?

Houdt het coronavirus ons deze zomer noodgedwongen in Nederland of kunnen we straks op vakantie in het buitenland? De pandemie ontregelt de wereld en maakt reeds geboekte vakantieplannen onzeker. Wie een zomervakantie heeft geboekt en aanbetaald, moet de komende tijd het restantbedrag betalen. Maar geldt dat ook als het niet zeker is dat de vakantie doorgaat? Wij leggen het uit!

Coronavirus en reizen: restantbedrag zomervakantie, betalen of niet?

Reisovereenkomst met betalingsverplichting

Bij het boeken van een pakketreis (vlucht en accommodatie) gaat u akkoord met de reisovereenkomst en betalingsvoorwaarden van de reisorganisator. Hierin staat bijvoorbeeld dat de reisorganisator verplicht is om de vakantie uit te voeren zoals dat met u is afgesproken tijdens het boeken en u moet de betaling(en) voldoen zoals beschreven in de betalingsvoorwaarden. 

Aanbetaling en restantbetaling van uw vakantie

Als u een vakantie boekt, doet u meestal een aanbetaling. De hoogte van de aanbetaling verschilt per reisorganisatie. Ongeveer zes weken voor vertrek betaalt u het restant. Is er op dat moment nog geen reden om aan te nemen dat uw vakantie niet kan doorgaan, dan gelden de betalingsvoorwaarden uit de reisovereenkomst en moet u de restantbetaling voldoen. Bij reizen met vertrek binnen zes weken, betaalt u de volledige reissom meestal in één keer.

Grote kans dat uw vakantie niet doorgaat? Wacht met betalen! 

Is het moment aangebroken dat u het restantbedrag moet betalen en is de kans groot dat de vakantie niet doorgaat? Bijvoorbeeld omdat er een inreisverbod is voor uw vakantiebestemming. Dan mag u wachten met het betalen van het restantbedrag tot er duidelijkheid is. Verzoek de reisorganisatie om de betaaltermijn op te schorten naar ongeveer twee tot drie weken voor uw vertrek. 

Voorbeeldbrief opschorten restantbetaling zomervakantie 

Stuur de reisorganisatie een e-mail of brief waarin u uitlegt waarom u wacht met betalen. U mag alleen wachten met betalen als u echt een goede reden heeft om te geloven dat de vakantie niet kan doorgaan en de reisorganisatie de reisovereenkomst niet kan nakomen. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: opschorten restantbetaling zomervakantie

Uw rechten bij annulering door reisorganisator 

Annuleert de reisorganisatie uw vakantie? Dan hoeft u de restantbetaling niet meer te voldoen. De aanbetaling die u heeft gedaan, krijgt u terug. U kunt als alternatief voor terugbetaling ook de reis omboeken naar een later moment of een corona-voucher accepteren. 

Zelf vakantie annuleren? Dit zijn uw consumentenrechten!  

Als u uw vakantie annuleert, betaalt u in de meeste gevallen annuleringskosten. Hoe dichterbij u bij de vertrekdatum bent, hoe hoger de annuleringskosten. Lees meer over de annuleringsvoorwaarden in de reisvoorwaarden van de reisorganisator.

Vakantie annuleren vanwege onveilige situatie

Kunt u aantonen dat de situatie op uw vakantiebestemming onveilig is, bijvoorbeeld door middel van een negatief reisadvies (code oranje of rood) van het ministerie van Buitenlandse Zaken? Of kunnen essentiële onderdelen van uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus? U heeft dan het recht om de vakantie kosteloos te annuleren. 

Voorbeeldbrief onterechte annuleringskosten

Is de reisorganisatie het niet eens met uw onderbouwing voor het annuleren van de vakantie en worden er volgens u onterecht annuleringskosten in rekening gebracht? Laat de organisator dan weten het hier niet mee eens te zijn. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: onterecht annuleringskosten in rekeningen gebracht

Coronavoucher: weigeren of accepteren?

De reisorganisatie mag u een reisvoucher aanbieden als alternatief voor terugbetaling. Deze voucher mag niet minder waard zijn dan het bedrag dat u oorspronkelijk voor de vakantie heeft betaald. U bent niet verplicht om deze voucher te accepteren. Weigert u de reisvoucher? Dan heeft u recht op terugbetaling. Lees hier meer over in het nieuwsbericht ‘Coronavoucher: dit moet u weten! en ‘Coronavouchers en administratiekosten: dit moet u weten!’. 

Geschil met reisorganisatie? Dit kunt u doen! 

Heeft u een conflict met de reisorganisatie over uw pakketreis en komt u er samen niet uit? Check dan of de reisorganisatie aangesloten is bij de ANVR. Als dat het geval is, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Ook kunt u naar de rechter stappen om uw gelijk te halen.

Klacht over een buitenlandse reisorganisatie? Vraag ECC om hulp! 

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse reisorganisatie, gevestigd in een ander EU-land? Vraag onze juristen dan om hulp