Vlucht vertraagd? Claim vergoeding!

Bij vluchtvertraging, vluchtannulering of overboeking van uw vlucht, heeft u vaak recht op een financiële vergoeding die kan oplopen tot € 600. Hetzelfde geldt als er problemen zijn met uw bagage. Maar welke rechten heeft u als vliegtuigpassagier nog meer in de Europese Unie (EU) en hoe claimt u waar u recht op heeft?

Uw rechten als vliegtuigpassagier

In de EU zijn er veel regels die vliegtuigpassagiers bescherming bieden bij vluchtvertraging, vluchtannulering, overboeking of als er problemen zijn met de bagage. Deze zijn vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004 en het verdrag van Montreal.

Het is erg vervelend als er zich problemen voordoen tijdens uw vliegreis. Gelukkig heeft u in de meeste gevallen recht op compensatie. Het Europees Consumenten Centrum helpt en adviseert u gratis bij het claimen van uw vergoeding.

Vlucht vertraagd

Als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming aankomt, dan heeft u naast het recht op kosteloze verzorging zoals eten en drinken, mogelijk ook recht op een financiële vergoeding. Deze vergoeding kan oplopen tot € 600. Om aanspraak te maken op deze compensatie, moet de vertraagde vlucht aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • uw vlucht start of eindigt in een EU-land;
  • uw vlucht komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming;
  • er is geen sprake van een overmachtsituatie.

Bij een vertraging van vijf uur of meer, heeft u het recht om van de vlucht af te zien. De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht om het ongebruikte ticket volledig te vergoeden.

Wanneer is er sprake van overmacht?

Volgens Europese regelgeving kan een luchtvaartmaatschappij niet altijd verantwoordelijk worden gehouden voor een vluchtvertraging. Bij overmachtsituaties, zoals barre weersomstandigheden, een niet aangekondigde staking van de luchtverkeersleiding of terrorisme, heeft u geen recht op een financiële vergoeding.

Vlucht vertraagd: hoe kan ik compensatie claimen?

Kan de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk worden gehouden voor de vertraging van de vlucht en bent u van mening dat u recht heeft op compensatie? Dien dan zelf een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doet u zo:

  • Controleer met onze vluchtcalculator waar u recht op heeft.
  • Optioneel: maak een lijst van de onvoorziene kosten, bijvoorbeeld de onkosten voor het eten en drinken, de taxi of een hotelovernachting.
  • Maak uw klacht kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Doe dat schriftelijk, via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: claim vergoeding bij vertraagde vlucht. Indien van toepassing voegt u hieraan de lijst met onkosten en kopieën van de bonnen toe.
  • Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis. 

Vlucht geannuleerd

Bij annulering van uw vlucht is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u kosteloos verzorging aan te bieden, zoals eten en drinken, vervoer of een hotelovernachting. Ook moet u een alternatieve vlucht naar dezelfde bestemming worden aangeboden of de mogelijkheid om van de reis af te zien.

Als de luchtvaartmaatschappij u minder dan 14 dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte heeft gebracht van de vluchtannulering, dan heeft u recht op een financiële compensatie. Deze vergoeding kan oplopen tot € 600. Dit geldt niet bij overmachtssituaties.

Wanneer is er sprake van overmacht?

Volgens Europese regelgeving kan een luchtvaartmaatschappij niet altijd verantwoordelijk worden gehouden voor een vluchtannulering. Bij overmachtsituaties, zoals barre weersomstandigheden, een niet aangekondigde staking van de luchtverkeersleiding of terrorisme, heeft u geen recht op een financiële vergoeding.

Vlucht geannuleerd: hoe kan ik compensatie claimen?

Kan de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk worden gehouden voor de annulering van de vlucht en bent u van mening dat u recht heeft op compensatie? Dien dan zelf een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doet u zo:

  • Controleer met onze vluchtcalculator waar u recht op heeft.
  • Optioneel: maak een lijst van de onvoorziene kosten, bijvoorbeeld de onkosten voor het eten en drinken, de taxi of een hotelovernachting.
  • Maak uw klacht kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Doe dat schriftelijk, via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: claim vergoeding bij geannuleerde vlucht. Indien van toepassing voegt u hieraan de lijst met onkosten en kopieën van de bonnen toe.
  • Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis. 

Overboeking vlucht

Soms komt het voor dat een vlucht is overboekt. Lege stoelen kosten geld. Luchtvaartmaatschappijen proberen deze verspilling te reduceren door meer tickets te verkopen dan dat er plaatsen in het toestel zijn. In de meeste gevallen levert het geen problemen op omdat er bijna altijd passagiers zijn die (last-minute) besluiten om op een andere datum of helemaal niet te vliegen.

Wat zijn mijn rechten bij een overboekte vlucht? 

Als uw vlucht is overboekt, inventariseert de luchtvaartmaatschappij of er passagiers zijn die vrijwillig hun stoel willen afstaan. Om het opgeven van een stoel voor passagiers aantrekkelijker te maken, bieden luchtvaartmaatschappijen vaak extraatjes. Vraag voordat u instemt, expliciet naar deze “voordelen” zodat u een weloverwogen besluit kunt nemen.

Geeft u uw plek in het vliegtuig vrijwillig op? Dan heeft u in ieder geval recht op een nieuwe vliegticket of teruggave van uw geld.

Als er niet genoeg vrijwilligers zijn, gaat de luchtvaartmaatschappij passagiers op de vlucht weigeren. Hierbij heeft u recht op een nieuwe vliegticket of teruggave van uw geld en op een financiële vergoeding die kan oplopen tot € 600.

Vlucht overboekt: hoe kan ik compensatie claimen?

Heeft de luchtvaartmaatschappij u op een vlucht geweigerd en is er geen nieuwe ticket of teruggave van het geld en compensatie aangeboden? Dan kunt u hiervoor een claim indienen. Dit doet u zo:

  • Controleer met onze vluchtcalculator waar u recht op heeft.
  • Optioneel: maak een lijst van de onvoorziene kosten, bijvoorbeeld de onkosten voor het eten en drinken, de taxi of een hotelovernachting.
  • Maak uw klacht kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Doe dat schriftelijk, via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: claim vergoeding bij overboekte vlucht. Indien van toepassing voegt u hieraan de lijst met onkosten en kopieën van de bonnen toe.
  • Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis. 

Vertraagde bagage

Als uw bagage niet op bestemming aankomt, is dat natuurlijk erg vervelend. Het is gebruikelijk dat de luchtvaartmaatschappij dan een noodkit aan u overhandigt of de kosten voor essentiële benodigdheden vergoedt. Controleer in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij wat de maximale hoogte van de vergoeding is voordat u aankopen gaat doen. Bewaar alle bonnen om de kosten te claimen.

Vertraagde bagage: hoe kan ik compensatie claimen?

  • Rolt uw bagage bij aankomst niet van de band? Meld de vermissing dan direct bij de bagage servicebalie op de luchthaven. Vraag daar om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en laat het ter plaatste invullen. Controleer het ingevulde formulier, neem een kopie mee en bewaar deze goed.
  • Maak uw klacht binnen zeven dagen kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: claim vertraagde bagage van het Europees Consumenten Centrum. Voeg hieraan een kopie van het PIR-formulier, de boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs en de bonnen van uw aankopen toe. Meld het eventueel ook bij de reisorganisatie en/of verzekeraar waar u een reisverzekering heeft afgesloten.
  • Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis. 

Vermiste bagage

Is uw bagage al langer dan 21 dagen spoorloos of geeft de luchtvaartmaatschappij voor deze termijn toe dat uw bagage verloren is? Dan kunt u recht hebben op een schadevergoeding van maximaal € 1.250, afhankelijk van de waarde van de inhoud van uw koffer. 

Vermiste bagage: hoe kan ik compensatie claimen?

  • Maak uw klacht binnen zeven dagen kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: claim vermiste bagage van het Europees Consumenten Centrum. Voeg hieraan een kopie van het PIR-formulier, de boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs en de aankoopbonnen van de spullen die in uw koffer zaten. Meld het eventueel ook bij de reisorganisatie en/of verzekeraar waar u een reisverzekering heeft afgesloten.
  • Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis. 

Beschadigde bagage

Bij beschadigde bagage kunt u recht hebben op een schadevergoeding van maximaal € 1.250, afhankelijk van de waarde van de inhoud van uw koffer.

Beschadigde bagage: hoe kan ik compensatie claimen?

  • Maak foto’s van uw beschadigde koffer of andere bagage.
  • Meld de beschadiging van uw bagage direct na aankomst bij de bagage servicebalie op de luchthaven. Vraag daar om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en laat het ter plaatste invullen. Controleer het ingevulde formulier, neem een kopie mee en bewaar deze goed.
  • Maak uw klacht binnen zeven dagen kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: claim beschadigde bagage van het Europees Consumenten Centrum. Voeg hieraan een kopie van het PIR-formulier, de boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs, foto’s van de beschadiging en aankoopbon(nen) van uw bagage. Meld het eventueel ook bij de reisorganisatie en/of verzekeraar waar u een reisverzekering heeft afgesloten.
  • Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit én gaat het om een niet Nederlandse vliegtuigmaatschappij? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis. 

 

Vluchtcalculator

Bereken met de vluchtcalculator binnen enkele stappen of u recht heeft op een vergoeding in geval van vluchtvertraging, vluchtannulering of overboeking en wat de hoogte van de compensatie is.

Overige passagiersrechten

Meer informatie over uw passagiersrechten, leest u op de pagina vliegreizen.