Vlucht vertraagd of geannuleerd - waar heb ik recht op?

De afgelopen dagen moesten honderden reizigers vakantieplannen omgooien of zelfs annuleren door een defect aan het brandstofsysteem op Schiphol. Normaal gesproken hebben reizigers recht op compensatie wanneer een vlucht langdurig is vertraagd of geannuleerd. In deze situatie ligt dat iets anders. Bent u gedupeerd? Dit zijn uw rechten! 

Vlucht vertraagd of geannuleerd - waar heb ik recht op? ECC Nederland

Recht op verzorging
Bij een vluchtvertraging of vluchtannulering heeft u tijdens het wachten recht op kosteloze verzorging zoals eten, drinken, persoonlijke verzorgingsartikelen en eventueel accommodatie bij langdurige vertraging. Met onze vluchtcalculator checkt u binnen enkele stappen waar u in welke situatie recht op heeft. 

Recht op onkostenvergoeding
Biedt de luchtvaartmaatschappij u geen verzorging aan? Dan kunt u de benodigde artikelen zelf aanschaffen en de kosten op een later moment claimen bij de maatschappij. Bewaar alle aankoopbewijzen! Deze heeft u nodig bij het indienen van uw claim. 

Recht op omboeking vlucht of teruggave ticketprijs
Als uw vlucht meer dan vijf uur is vertraagd of wordt geannuleerd, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u een alternatieve vlucht naar dezelfde bestemming aan te bieden. U mag ook van de reis afzien. In dat geval heeft u recht op volledige teruggave van de ticketprijs. 

Recht op compensatie 
Een luchtvaartmaatschappij kan niet altijd verantwoordelijk worden gehouden voor een vluchtvertraging of -annulering. Als er sprake is van een overmachtsituatie, een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op kan uitoefenen zoals de tankstoring op Schiphol, vervalt meestal het recht op financiële compensatie. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij om te informeren of de maatschappij bereid is om u te compenseren voor het ongemak.  

Vluchtannulering of -vertraging? Claim waar u recht op heeft! 

Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd, maak uw klacht dan altijd kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kan via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor een van onze voorbeeldbrieven. Stuur uw klacht ook naar de toezichthouder, gevestigd in het land vanwaar u zou vertrekken. In Nederland is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Doe dit schriftelijk. 

Vragen? Vragen!

Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet, komt u er samen niet uit én gaat het om een buitenlandse EU-maatschappij? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen kijken of uw claim terecht is en helpen u met het oplossen van uw klacht. Er zijn geen kosten verbonden aan onze dienstverlening.