Uitspraak HvJ | Amazon mag stekker uit telefoon trekken

Amazon en andere online handelsplatformen zijn niet verplicht om telefonisch bereikbaar te zijn voor klanten. Zolang er door de handelaar maar andere communicatiemiddelen worden aangeboden om snel en efficiënt te communiceren. Dit is de uitspraak die het Europees Hof van Justitie onlangs deed naar aanleiding van een rechtszaak die de Duitse consumentenbond tegen Amazon aanspande. 

Amazon mag stekker uit telefoon trekken, ECC Nederland

Nationale versus Europese regelgeving 

De Duitse belangenorganisatie veronderstelde dat Amazon niet voldoet aan de nationale wettelijke verplichting om consumenten snel en efficiënt telefonisch of per fax contact te laten opnemen. Volgens de Duitse wet is een handelaar bij koop op afstand namelijk verplicht om een telefoon of faxnummer op te geven. Europese regelgeving is iets minder strikt. Deze stelt dat een handelaar verplicht is een communicatiemiddel aan te bieden waarmee consumenten rechtstreeks en efficiënt met de handelaar kunnen communiceren. Een telefoonnummer is niet verplicht, een online chat of terugbelfunctie is ook toegestaan.

Uitspraak Europees Hof van Justitie 

In het arrest oordeelt het Hof dat de Duitse wet in strijd is met de Europese richtlijn voor consumentenrechten. Het doel van deze richtlijn is het waarborgen van consumentenbescherming door consumenten goed te informeren en beschermen bij het doen van aankopen. Hiervoor is directe en toegankelijke communicatie met de handelaar een vereiste. Dit zegt niets over de vorm van communicatie. De handelaar is vrij om te bepalen welke communicatiemiddelen hij beschikbaar stelt. Zolang de consument maar snel en direct in contact kan komen met de handelaar. 

Lees het volledige arrest in zaak C-649/17 op de website van CURIA.