Europees Hof verduidelijkt recht op terugbetaling

Een vliegticket kan rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij of via een tussenpersoon, zoals een boekingsbureau of -website, worden geboekt. Zo’n tussenpersoon vraagt doorgaans naast de ticketprijs een aanvullende vergoeding voor zijn bemiddelende rol. Heeft een passagier ook recht op terugbetaling van dit deel van de ticketprijs als de vlucht wordt geannuleerd? Het Europees Hof heeft dat in een uitspraak verduidelijkt.

Europees Hof verduidelijkt recht op terugbetaling bij vluchtannulering, ECC Nederland

Ticketprijs

Familie Harms kocht via boekingswebsite www.opodo.de zes tickets voor een vlucht van Hamburg (Duitsland) naar Faro (Portugal) die uitgevoerd zou worden door de luchtvaartmaatschappij Vueling. Het totaalbedrag dat de familie voor deze tickets aan Opodo betaalde was € 1.108,88 en het bedrag dat Opodo aan Vueling overmaakte bedroeg € 1031,88. Voor de bemiddeling werd een bedrag van € 77 aan de familie doorberekend.

Terugbetaling bij vluchtannulering

De vlucht van Vueling werd geannuleerd en het gezin verzocht om terugbetaling van het totaalbedrag dat aan Opodo was betaald. Vueling wilde echter alleen het deel vergoeden dat de luchtvaartmaatschappij van Opodo had ontvangen. De resterende € 77,- maakte volgens Vueling geen onderdeel uit van de ticketprijs. Wie heeft het hier bij het rechte eind?

Uitspraak Europees Hof van Justitie

Het Europees Hof van Justitie sprak hierover uit dat een luchtvaartmaatschappij, bij vluchtannulering, de passagier het ticket moet terugbetalen tegen de prijs waarvoor het gekocht is of de luchtvaartmaatschappij is verplicht om een alternatieve vlucht aan te bieden. De aan de passagier terug te betalen vergoeding is inclusief het bedrag dat aan de tussenpersoon is betaald, tenzij dit buiten medeweten van de luchtvaartmaatschappij is vastgesteld.

Lees de volledige uitspraak C-601/17 op de website van het Europees Hof van Justitie.