Coronavoucher: dit moet u weten!

Heeft u een pakketreis met SGR garantie geboekt en is uw reis geannuleerd vanwege het coronavirus, dan krijgt u een voucher aangeboden. Hiermee kunt u de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken. Moet u de coronavoucher accepteren en wat zijn de voordelen? Wij leggen het uit!

Coronavoucher: dit moet u weten! ECC Nederland

Waarom een coronavoucher?

Bij de annulering van een pakketreis krijgt u normaal gesproken binnen 14 dagen uw geld terug. Door de massale annuleringen vanwege het coronavirus, heeft de reisbranche het momenteel ontzettend zwaar. Reisorganisaties zijn bij de annulering van een reis verplicht om de reissom aan de consument terug te betalen. Hierdoor kunnen reisorganisaties in financiële problemen komen met een faillissement tot gevolg. Om dit te voorkomen heeft de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) in samenwerking met de ANVR op 16 maart 2020 de coronavoucher in het leven geroepen. Dit initiatief wordt gesteund door de ACM en het ministerie van Economische Zaken. 

Voordelen van de voucher

Met de coronavoucher kunt u de geannuleerde pakketreis op een later moment opnieuw boeken. Welke voordelen heeft de voucher nog meer? Check het hieronder!

  • Geldigheid
    De voucher heeft de geldigheid van één jaar. Voor de einddatum van de voucher moet u een nieuwe reis boeken. De reis zelf kan verder in de toekomst liggen. U hoeft dus niet binnen dat jaar te reizen.
  • Garantiedekking
    Heeft u de voucher geaccepteerd en komt de reisorganisatie in financiële problemen? Geen zorgen! Het tegoed van de corona-voucher is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Bij faillissement van de reisorganisatie krijgt u het geld, dat u heeft betaald voor de pakketreis, terug van het garantiefonds. 
  • Waarde voucher
    De waarde van de voucher is gelijk aan het bedrag dat u voor uw reis heeft betaald. Als uw reis is geannuleerd vanwege het coronavirus en u heeft de reissom nog niet volledig voldaan, dan hoeft u de restantbetaling niet meer te voldoen. U krijgt een voucher met de waarde van de aanbetaalde reissom. 
  • Reis boeken met corona-voucher
    Boekt u een nieuwe reis met de coronavoucher en is deze goedkoper dan de waarde van uw voucher? Dan krijgt u het verschil terug. Bij een duurdere reis betaalt u het verschil bij of u boekt een andere reis voor dezelfde waarde als de voucher.
  • Corona-voucher geaccepteerd? Later geld terugvragen kan!
    Heeft u de voucher geaccepteerd en wilt of kunt u hier om persoonlijke redenen toch geen gebruik van maken, dan heeft u recht op terugbetaling van de volledige waarde van de voucher. Dit kan vanaf 6 maanden nadat u de voucher accepteerde.

Corona-voucher: accepteren of weigeren? 

Het is goed om te weten dat u de coronavoucher niet hoeft te accepteren. Als u de voucher weigert, dan heeft u recht op terugbetaling van het geld dat u voor de reis heeft betaald. Besef wel dat de gevolgen van het coronavirus groot zijn voor iedereen en dat het zomaar kan zijn dat u lang op uw geld moet wachten. Ook loopt u het risico dat u uw geld kwijt bent bij faillissement van de reisorganisatie. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen. 

Standpunt Europese Commissie: coronavoucher

De Europese Commissie staat achter het initiatief van de reisbranche, SGR en ANVR om consumenten een voucher aan te bieden bij het annuleren van een pakketreis. De Commissie heeft een richtlijn opgesteld waar de coronavoucher aan dient te voldoen. Zo stelt de Commissie de voorwaarde dat u na het accepteren van de coronavoucher, de mogelijkheid moet krijgen om later uw geld terug te vragen als u toch geen gebruik wilt maken van de voucher. Ook moet de voucher u bescherming bieden bij een faillissement. De coronavoucher van de SGR en ANVR voldoet aan deze voorwaarden. 

Vragen? Vragen!

Woont u in Nederland, heeft u de pakketreis bij een buitenlandse reisorganisatie gekocht en heeft u vragen over de voucher die u is aangeboden? Neem dan via het online formulier contact op met onze juristen. Gaat uw vraag of klacht over een Nederlandse reisorganisatie? Dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket voor gratis juridische hulp.