Coronavirus en online oplichting: dit moet u weten!

Sinds de uitbraak van het coronavirus schieten de nepwebshops als paddenstoelen uit de grond. Ook grijpen online verkopers de coronacrisis aan om woekerprijzen voor producten te vragen. Diverse online platforms pakken misbruik effectief aan, maar wat zijn de signalen van oplichting en hoe wapent u zich tegen online misleiding? Wij leggen het uit!

Coronavirus en online oplichting: dit moet u weten! ECC Nederland

Wat verkopers niet mogen doen 

Een verkoper mag u geen verkeerde informatie geven over bijvoorbeeld de voordelen van een product. Dat is misleidend! Ook mag een verkoper niet beweren dat een product tijdelijk wordt verkocht om u aan te zetten tot het doen van een impulsaankoop of claimen dat het een ziekte, zoals het coronavirus, kan genezen terwijl dat niet waar is. 

Maatregelen tegen online misleiding en oplichting

Online platforms, zoals Marktplaats, Bol.com en Amazon, hebben maatregelen getroffen om oplichting en misleiding tegen te gaan. Zo weert Marktplaats de verkoop van mondmaskers en desinfecterende handgels. Bol.com laat tijdelijk geen nieuwe aanbieders van bijvoorbeeld thermometers, pijnstillers en ontsmettingsmiddelen toe. Amazon controleert extra of verkopers geen woekerprijzen hanteren. De drie platforms grijpen tevens in bij misleidende claims en advertenties. 

Voorkom online oplichting. Hoe? Zo!

Als u van plan bent om via een online platform of webshop een aankoop te doen, wees dan tijdens de coronacrisis extra op uw hoede. Ga op onderzoek uit, geloof niet alles wat u leest en voorkom online oplichting door de signalen van misleiding te herkennen! 

  • Let op taal en afbeeldingen
    Wees alert als de productomschrijving of afbeelding impliceert dat het product het coronavirus kan voorkomen of genezen. 
  • Nepbronvermeldingen
    Wees alert als er namen van artsen, gezondheidsprofessionals en experts worden genoemd die claimen het coronavirus te kunnen genezen. Vaak zijn het zelfbenoemde experts. 
  • Steun vanuit de overheid
    Wees alert als de verkoper claimt dat overheidsinstanties, experts of gezondheidsorganisaties het product steunen en waarbij de verwijzing naar een officieel document of statement ontbreekt.
  • Misleidende verkooptrucs
    Wees alert als de verkoper claimt dat het product alleen vandaag beschikbaar is of termen gebruikt als ‘nu of nooit’, ‘bijna door de voorraad heen’ of ‘snel overkocht’. De verkoper zegt dit om bij u het gevoel van urgentie op te roepen. 
  • Valse claims
    Wees alert als de verkoper claimt de laagste prijs te hanteren of dat alleen dit product corona-infecties kan voorkomen of genezen.
  • Woekerprijzen
    Wees alert als er woekerprijzen worden gevraagd voor het product. Oplichters spelen in op uw angst dat voorraden opraken en de bereidheid om fors te betalen voor de producten.

Aankoop ongedaan maken bij misleiding

Als u een online aankoop doet op basis van misleidende informatie, bijvoorbeeld omdat er geclaimd wordt dat het product het coronavirus kan voorkomen of genezen en dat blijkt niet waar te zijn, dan kunt u van uw aankoop af. Misleidende verkoop is verboden in Nederland. De verkoper moet u het aankoopbedrag en de eventuele verzendkosten terugbetalen. 

Betaalt de ondernemer uw geld niet terug? Stuur een brief!

Heeft u de aankoop ongedaan gemaakt en betaalt de ondernemer uw geld niet terug? Met de voorbeeldbrief ECC: aankoop ongedaan maken bij misleiding laat u de verkoper weten het hier niet mee eens te zijn. Deze brief kunt u in twee talen (Nederlands & Engels) downloaden. Gratis! 

Meld misleiding bij ACM ConsuWijzer

Maakt een verkoper misbruik van de coronacrisis? Meld het bij ACM ConsuWijzer! Ook als u twijfelt of u bent opgelicht of misleid. Als meerdere consumenten dit melden, dan kan de Autoriteit Consument & Markt besluiten om onderzoek te doen naar de verkoper, een boete te geven of de verkoper dwingen om een oplossing te zoeken voor wat er misgaat. 

Vragen? Vragen!

Heeft u een conflict met een buitenlandse verkoper, gevestigd in een ander EU-land? Neem dan via het online formulier contact op met onze juristen voor gratis juridische hulp. Gaat uw vraag of klacht over een Nederlandse verkoper of Nederlands online platform? Dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket voor gratis advies.