Goldcar krijgt opnieuw boete opgelegd

De Italiaanse mededingingsautoriteit (AGCM) heeft op 31 januari 2018 opnieuw een boete aan Goldcar opgelegd voor oneerlijke en agressieve handelspraktijken. De hoogte van de boete bedraagt € 680.000.

Klachten Goldcar

Ondanks dat Goldcar – na het verkrijgen van de eerste boete in 2017 - beterschap beloofde, bleef de Italiaanse autoriteit klachten ontvangen over de agressieve verkooptechnieken van de autoverhuurder. De meeste klachten gingen over:

Afdwingen van aansprakelijkheidsverzekering

Goldcar draagt allerlei misleidende verkoopargumenten aan om het afsluiten van een aanvullende verzekering bij de consument af te dwingen. Slaat de consument dit aanbod af? Dan wordt hij geconfronteerd met torenhoge borgkosten. Kosten die vaak zelfs hoger uitvallen dan het toegestane creditkaartlimiet van de consument.

Doorberekening schade

Consumenten die, ondanks de druk geen verzekering afsluiten, worden geconfronteerd met ongerechtvaardigde schadekosten. Deze “schade” wordt willekeurig vastgesteld.

In rekening brengen van micro-schade

De autoverhuurder brengt onterecht kosten in rekening voor schaden die niet zijn gemarkeerd op het inspectieverslag van het voertuig. Medewerkers van Goldcar bestempelden het – bij het ophalen van de huurauto - als een minuscule beschadiging. Om die reden hoeft het volgens de medewerkers niet te worden genoteerd. Bij het terugbrengen van de huurauto veranderen zij echter van mening en de consument draait vervolgens voor de kosten op.

Onderzoek naar agressieve verkooptechnieken

In 2017 kreeg Goldcar ook al een boete opgelegd van € 2.000.000 voor dezelfde agressieve en misleidende verkooptechnieken. De autoriteit besloot Goldcar opnieuw te onderzoeken door de vele meldingen van consumenten. Tijdens dit onderzoek kwam aan het licht dat de autoverhuurder het afgelopen jaar niets aan de werkwijze heeft veranderd.