Faillissement Air Berlin

De Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin heeft op 15 augustus 2017 faillissement aangevraagd. De noodlijdende maatschappij heeft sindsdien het mes in het netwerk van verre vluchten gezet en vanaf 28 oktober komt er een einde aan alle vluchten.

vliegtuig aan de grond, air berlin failliet, air berlin

Het ontbreekt de Duitse luchtvaartmaatschappij aan geld en materiaal om nog langer deze vluchten voort te zetten. Het noodkrediet van 150 miljoen euro, toegekend door de Duitse overheid, raakt op en leasemaatschappijen halen de Airbus A330’s uit voorzorg terug.

Omdat het faillissement nog niet is uitgesproken, is het voor gedupeerden ook (nog) niet mogelijk om een vordering in te dienen bij een curator. Air Berlin heeft flinke schulden waardoor het ook niet zeker is dat gedupeerden hun geld terug kunnen krijgen.

 

Vlucht geannuleerd. Wat kan ik doen?

U heeft een ticket gekocht en u wilt uw geld terug.

Heeft u een niet flexibel ticket (regular tariff, bijv. EconomyLight) geboekt?

  • U kunt alleen om terugbetaling van de luchthavenbelastingen (fees and taxes) vragen als het ticket is geboekt na 15 augustus 2017.

Heeft u een flexibel ticket (bijv. EconomyFlex-Tarif) geboekt?

  • Tickets gekocht voor 15 augustus 2017: u kunt een terugbetaling van het ticket verzoeken. Hiervoor moet u een claim indienen bij de curator. Zodra de gegevens van de curator bekend zijn, zullen wij dit op onze website plaatsen.
  • Tickets gekocht na 15 augustus 2017: u kunt een terugbetaling van het ticket verzoeken. Neem hiervoor contact op met het Guest Relation Team Air Berlin en doe een restitutieverzoek.

Uw vlucht gaat niet door

Heeft u tickets betaald met een creditcard en wordt de vlucht niet uitgevoerd? Neem dan contact op met de creditcardmaatschappij en doe een terugbetalingsverzoek (chargeback request).

U heeft een claim vanwege een annulering, vertraging of instapweigering van uw vlucht met Air Berlin

U kunt een claim indienen bij het Guest Relation Team van Air Berlin. Dit zal dan worden geregistreerd in een eventuele toekomstige faillissementsprocedure. Zodra de faillissementsprocedure in gang is gezet, zal de curator contact met u opnemen.  

U heeft een pakketreis geboekt

Heeft u een pakketreis geboekt waarbij Air Berlin de uitvoerende luchtvaartmaatschappij is, dan is de reisorganisatie verantwoordelijk voor vervangend vervoer als de vlucht niet doorgaat.

 

Gewijzigde claimprocedure

De procedure voor gedupeerde passagiers van Air Berlin om een vordering in te dienen bij de Duitse curator is gewijzigd. Gedupeerden worden verzocht om een bericht van de curator af te wachten. De curator heeft dit recentelijk bekend gemaakt. Hij verzoekt crediteuren voorlopig niet zelf contact op te nemen. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht .

 

Meer informatie?

Wilt u weten wat uw rechten zijn? Neem dan contact op met onze juristen voor advies en hulp.