De mystery box: een doos vol verrassingen of teleurstellingen?

Wie van verrassingen houdt, kan online bij verschillende aanbieders een mystery box bestellen. Dat is een doos vol producten waarvan u de inhoud op voorhand niet precies weet. Dat verrassingselement kan leuk zijn, maar wat als de inhoud van de doos niet bevalt of niet overeenkomt met de toegezegde minimale waarde? Wij leggen uit waar u recht op heeft!

De mystery box: een doos vol verrassingen of teleurstellingen? ECC Nederland

Wat is een mystery box?

Een mystery box is een verrassingsdoos die vaak in een bepaalde thema of van een merk wordt aangeboden. De inhoud van de box vertegenwoordigd een bepaalde waarde. U koopt bijvoorbeeld online een mystery box voor € 75 en krijgt dan ter waarde van € 300 aan producten toegestuurd. Tot de levering blijft de exacte inhoud van de doos een verrassing. 

Wat u mag verwachten van een mystery box 

Ondanks dat de inhoud van de mystery box een verrassing is, mag u toch bepaalde verwachtingen hebben. Als de verkoper belooft dat er producten van een merk in de doos zitten, dan verwacht u geen producten van een ander merk of namaakartikelen. Belooft de verkoper dat de waarde van de inhoud minimaal € 300 is, dan is dat hetgeen wat u mag verwachten. Is de inhoud van de mystery box minder waard, dan komt de aanbieding niet overeen met de werkelijke inhoud. Dat is misleidend! 

Uw rechten bij misleiding

Misleidende verkoop is in Nederland verboden. Als u op basis van verkeerde informatie een aankoop doet, mag u de koop ongedaan maken. De verkoper van de mystery box moet u het aankoopbedrag, inclusief verzendkosten terugbetalen. Maak uw aankoop ongedaan met de voorbeeldbrief ECC: aankoop ongedaan maken bij misleiding. Meld uw klacht over de verkoper bij ACM ConsuWijzer.

Teleurstellende unboxing ervaring? Bedenktijd!  

Bent u teleurgesteld over de inhoud van de mystery box omdat het bijvoorbeeld tegoedbonnen of producten zijn waar u niets aan heeft? Doe dan een beroep op uw bedenktijd! U mag binnen 14 dagen de mystery box terugsturen zonder daarvoor een reden op te geven. De verkoper is verplicht om de retournering te accepteren en het aankoopbedrag terug te betalen.

Regels voor retourzending 

Bij een online aankoop, gelden de regels voor koop op afstand. Volgens deze regels mag u de mystery box openen om de inhoud van de doos te beoordelen. De verkoper mag de retourzending daarom niet weigeren na het openen van de doos. Een retourzending kan wel worden geweigerd als de producten uit de mystery box zijn gebruikt of in sommige gevallen als de verzegeling is verbroken. De verkoper moet u vooraf duidelijk informeren waarom u de verzegeling niet mag verbreken, bijvoorbeeld vanwege hygiënische redenen, en wat de gevolgen zijn als u dit toch doet. Bent u niet goed geïnformeerd? Ook dan is de verkoper verplicht om de retourzending te accepteren. 

Vragen? Vragen!

Heeft u conflict met een buitenlandse aanbieder van een mystery box en komt u er samen niet uit? Neem dan via het online formulier contact op met onze juristen voor gratis juridische hulp. Gaat uw klacht over een Nederlandse verkoper? Dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket voor gratis advies.