Geoblocking

Kunt u geen gebruikmaken van een aanbieding of prijsvoordeel bij een buitenlandse webshop vanwege uw locatie? Dan wordt u gediscrimineerd en dat is per 3 december 2018 in heel de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein verboden.

Sommige verkopers hebben in meerdere landen een webshop. Het kan gebeuren dat u bij een Duitse webshop (webshop.de) een scherpe aanbieding ziet, maar zodra u de bestelling wilt plaatsen weer omgeleid wordt naar de Nederlandse website (webshop.nl). U kunt in dit geval geen gebruikmaken van het prijsvoordeel en de voorwaarden van de Duitse webshop. Deze vorm van discriminatie heet geoblocking.

Het geoblocking verbod zorgt ervoor dat klanten overal in de EU gelijk worden behandeld en de mogelijkheid krijgen om bij een buitenlandse webshop te winkelen voor de prijzen en voorwaarden die in dat land gelden. Het zogenoemde shop-like-a-local-principe.

Heeft u hulp of persoonlijk advies nodig?
Vraag onze juristen om advies over uw situatie. Of schakel onze hulp in bij een probleem met een ondernemer in de EU. 

Stel uw vraag

Laat ons voor u bemiddelen 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de buitenlandse pakketreisorganisatie (niet in Nederland gevestigd!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Goed om te weten

Wat is Geoblocking?

Geoblocking is het discrimineren (ongelijkwaardig behandelen) van klanten op basis van nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats. Kenmerken van geoblocking zijn:

  • U wilt gebruikmaken van een buitenlandse webshop of app en krijgt, vanwege uw locatie, hiertoe geen toegang;
  • U wordt ongevraagd doorgeleid naar een andere versie van een website of app;
  • Het wordt u onmogelijk gemaakt om producten of diensten te kopen;
  • Er worden andere prijzen of voorwaarden toegepast dan bij klanten uit een ander land;
  • Het betaalmiddel wordt op basis van locatie of IP-adres geweigerd.

#geoblocking

Gekopieerd naar het klembord!

Wat betekenen de geoblocking regels, die ingaan op 3 december 2018, voor mij?

De nieuwe geoblocking regels die per 3 december 2018 ingaan, zorgen ervoor dat u meer keuzemogelijkheden heeft en een betere toegang tot goederen en diensten krijgt. Voortaan kunt u eenvoudiger prijzen vergelijken en over de grens aankopen doen tegen dezelfde voorwaarden die gelden voor klanten uit dat betreffende land.

#geoblocking-regels

Gekopieerd naar het klembord!

Ik word gediscrimineerd door een (online) ondernemer. Bij wie kan ik een klacht indienen?

Als u van mening bent dat u slachtoffer bent van geoblocking en wordt gediscrimineerd op basis van uw nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats, dien dan een klacht in bij het Europees Consumenten Centrum.

#geoblocking-online-discriminatie

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een buitenlandse webshop mij als klant weigeren?

Een webshop mag de verkoop aan klanten niet weigeren op basis van nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats. Voortaan heeft u recht op toegang tot:

  • buitenlandse webwinkels;
  • de prijzen die in dat land worden gehanteerd;
  • de leveringsvoorwaarden die gelden in dat land;
  • de betalingsvoorwaarden die gelden in dat land.

#geoblocking-weigering-online-aankoop

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een buitenlandse webshop mij automatisch doorsturen een andere versie van de webshop?

Een webshop mag u niet automatisch doorsturen naar een andere versie van de webshop. Stel dat u zich in Nederland bevindt en bij de Duitse webshop (webshop.de) een aankoop wilt doen, dan mag de webshop u niet ongevraagd doorsturen naar de Nederlandse webshop (webshop.nl). De webshop moet u hiervoor expliciet toestemming vragen, bijvoorbeeld via een pop-upscherm waarin u gevraagd wordt of u naar de Nederlandse webshop wilt gaan. 

Heeft u toestemming gegeven om naar de Nederlandse webshop te gaan? Dan moet er een mogelijkheid zijn om eenvoudig terug te keren naar webshop.de. Dit kan de webshop doen door u bijvoorbeeld een optie ‘country-selectie’ met vlaggetjes aan te bieden.

#geoblocking-redirect

Gekopieerd naar het klembord!

De buitenlandse webshop hanteert prijzen die verschillen van de Nederlandse webshop. Mag dat?

Webshops mogen verschillende voorwaarden en prijzen hanteren. Het kan daardoor voorkomen dat een product bij ‘webshop.de’ goedkoper is dan bij de Nederlandse webshop.

#geoblocking-prijsverschillen

Gekopieerd naar het klembord!

Welke betaalmogelijkheden zijn verplicht in een webshop?

Een ondernemer mag zelf bepalen welke betaalmogelijkheden er in zijn webshop worden aangeboden. Zolang iedereen maar dezelfde betaalmogelijkheden krijgt aangeboden en er geen onderscheid wordt gemaakt.

#geoblocking-verplichtte-betaalmogelijkheden

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een webshop de betaling weigeren op basis van mijn locatie?

De webshop mag uw betaling niet weigeren op basis van uw locatie en is verplicht om het bestelproces zo in te richten dat iedereen – ongeacht de locatie - het bestelproces kan doorlopen.

#geoblocking-weigering-betaling

Gekopieerd naar het klembord!

De webshop hanteert een bestellimiet voor buitenlandse klanten. Mag dit?

De webshop moet alle klanten gelijk behandelen. Als een Nederlandse klant geen bestellimiet krijgt opgelegd, mag dit ook niet worden gehanteerd bij buitenlandse klanten. Dit is een ongelijkwaardige behandeling en dat is vanaf 3 december 2018 verboden.

#geoblocking-bestellimiet-webshop

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik levering van een buitenlandse webshop eisen?

Sommige webshops hanteren een leveringsgebied. Als u buiten dat gebied woont, is een webshop niet verplicht om het pakketje op uw adres af te leveren. De verkoper moet u wel de optie bieden om de bestelling op een andere locatie binnen het leveringsgebied op te halen. Ook is de verkoper verplicht om de leveringsvoorwaarden duidelijk op zijn website en tijdens het bestelproces te vermelden zodat u weet waar u aan toe bent.

#geoblocking-levering-buitenlandse-webshop

Gekopieerd naar het klembord!

Geldt het Geoblocking verbod ook voor zakelijke klanten?

De geoblocking regels die ingaan op 3 december 2018 gelden voor zowel particuliere als zakelijke klanten, zolang u maar de eindgebruiker bent.

#geoblocking-zakelijke-klanten

Gekopieerd naar het klembord!

Geldt het geoblocking verbod ook voor (digitale) diensten?

De geoblocking regels die ingaan op 3 december 2018 gelden voor zowel producten als (digitale) diensten. Dit betekent dat u vanaf die datum gebruik kunt maken van goedkopere buitenlandse hostings- en clouddiensten.

#geoblocking-digitale-diensten

Gekopieerd naar het klembord!

Voor welke diensten gelden de geoblocking regels niet?

Het geoblocking verbod geldt niet voor alle diensten, uitzonderingen zijn:

  • Niet-economische diensten van algemeen belang;
  • Financiële diensten;
  • Elektronische diensten;
  • Vervoersdiensten;
  • Uitzendbedrijfsdiensten;
  • Gezondheidszorgdiensten;
  • Audiovisuele diensten;
  • Kansspelactiviteiten;
  • Diensten t.b.v. het openbaar gezag;
  • Particuliere beveiligingsdiensten;
  • Notaris- en deurwaardersdiensten.

Daarnaast geldt het geoblocking verbod niet voor nationale aankopen, bijvoorbeeld wanneer u als Nederlandse klant bij een Nederlandse webwinkel een aankoop doet. De regels gelden alleen voor aankopen bij een buitenlandse (web)winkel.

#geoblocking-uitzonderingen

Gekopieerd naar het klembord!

Geldt het geoblocking verbod ook voor webshops buiten de EU?

De geoblocking Verordening is van toepassing op alle handelaren en onlinemarktplaatsen die in de Unie actief zijn. Het verbod geldt niet voor webshops buiten de EU.

#geoblocking-buiten-EU

Gekopieerd naar het klembord!
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 17-02-2023