Auto huren in het buitenland

Let goed op als u een auto huurt in het buitenland. Verhuurbedrijven rekenen regelmatig extra kosten. Zijn er problemen, vraag het ECC Nederland om advies en ondersteuning.

Een auto kunt u uitstekend vooraf online huren. Let op kostenposten, zoals de kosten 2e bestuurder, extra tankvulling bij het inleveren, verzekeringen en limiet voor het aantal kilometers. Let ook op de minimumleeftijd die geldt voor de chauffeur, de borg voor de auto (dit kan een hoog bedrag zijn!) en de hoogte van het eigen risico.

Schade aan een huurauto of diefstal ervan valt NIET onder de dekking van een doorlopende reisverzekering. Motorvoertuigen zijn hiervan namelijk uitgesloten. U krijgt nogal wat verzekeringen aangeboden bij de huur van een auto. Bekijk goed wat ze doen en welke u nodig heeft. Zorg dat u niet 2 keer dezelfde verzekering afsluit. Voor meer informatie over de verschillende verzekeringen; klik hier.

Huurt u via een bemiddelaar, overhandig dan de voucher aan de autoverhuurder. Op de voucher staan de verzekeringen die u heeft afgesloten. Let op dat u niet nogmaals dezelfde verzekering afsluit.

Controleer vooraf de auto op schade, samen met het autoverhuurbedrijf. Is er schade, schrijf die op en maak foto’s. Dat voorkomt onduidelijkheid achteraf. Bij het ophalen berekenen sommige verhuurders extra kosten, zoals btw, boekingskosten en 'dossierkosten'. Kijk goed of deze kosten terecht zijn.

Heeft u autopech tijdens de huurperiode, neem dan contact op met de verhuurder. De verhuurder moet een oplossing zoeken. Laat de auto niet zelf repareren zonder overleg met de verhuurder.

Tips 

  • Moet u de auto met volle tank inleveren, tank dan vlak voordat u de auto inlevert en bewaar het bonnetje.
  • Heeft u schade opgelopen, laat dit dan opschrijven door de verhuurder. Hij kan u dan achteraf niet aansprakelijk stellen voor andere schadeposten.
  • Lever de auto in tijdens openingstijden. Loop alles goed na met de verhuurder. Controleer altijd de eindafrekening. Is er borg ingehouden? Is dit terecht?
  • Brengt u de auto buiten de openingstijden terug, maak dan foto’s van hoe u de auto heeft achtergelaten.

Blijkt dat er na de huurperiode teveel van uw creditcard is afgeschreven? Neem direct contact op met de creditcardmaatschappij en de autoverhuurder. Komt u met de autoverhuurder niet tot een oplossing? Dien dan bij ons een klacht in.