Speciale aandacht voor gehandicapten en minder mobiele reizigers

Heeft u een beperking of bent u minder mobiel, dan heeft u het recht om met hetzelfde gemak te reizen als andere burgers. Spoorwegmaatschappijen en servicemedewerkers moeten zorgen voor een gelijkwaardige toegang en reserveringen en kaartjes mogen niets extra kosten.

Indien nodig moet voor het op- en afstappen van de trein gratis bijstand verleend worden aan de persoon met een handicap of beperkte mobiliteit. De aanvraag voor bijstand moet uiterlijk 48 uur voor de reis aangevraagd worden bij de spoorwegonderneming. Die kan dan aangeven wanneer men zich moet aanmelden om beroep te kunnen doen op de bijstand. Dit tijdstip mag maximaal 60 minuten vroeger zijn dan de vertrektijd van de trein of de registratie. Wordt er geen tijdstip doorgegeven, dan moet de reiziger zich uiterlijk 30 minuten voor vertrek of registratie aanmelden.

Op verzoek moeten spoorwegmaatschappijen, organisaties die vervoerbewijzen verkopen en touroperators informatie geven over de toegankelijkheid van treinvervoersdiensten, de toegangsomstandigheden van touringcars en de faciliteiten aan boord.