Wie zijn wij

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) is een onafhankelijke, publieke dienstverlener met vestigingen in elke EU-lidstaat, Noorwegen en IJsland. We informeren u als consument over uw rechten en plichten bij het doen van een aankoop in het buitenland. Wij adviseren en assisteren u wanneer u een conflict heeft met een ondernemer in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland.

Wij helpen u door tussen u en de ondernemer te bemiddelen. Wij hebben daarbij een onafhankelijke rol en wijzen beide partijen op hun juridische positie. Het is onze bedoeling een oplossing te vinden die voor beide partijen redelijk en aanvaardbaar is. Leidt de bemiddeling niet tot de gewenste oplossing? Dan informeren we u als consument over de gerechtelijke stappen die u kunt zetten.

ECC Nederland is de Nederlandse vestiging in het netwerk van Europese Consumenten Centra, het ECC-Net. Dit netwerk is een initiatief van de Europese Commissie en de lidstaten van de EU. ECC Nederland wordt financieel ondersteund door het Ministerie van Veiligheid en Justitie en is ondergebracht bij Het Juridisch Loket.

Woont u niet in Nederland, maar in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland? En heeft u een conflict met een Nederlandse ondernemer? Neemt u dan contact op met het ECC in uw eigen land.

Consumentenrechten, Europees Consumenten Centrum

Goed om te weten

Wat is de werkwijze van het ECC?

Heeft u iets gekocht in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland? En heeft u hier een klacht over? Wij leggen u uit wat u zelf kunt doen en hoe u uw klacht bij ons indient.

U krijgt na ontvangst van uw ingevulde klachtenformulier zo snel mogelijk een schriftelijke bevestiging van ons. U hoort dan meteen of wij uw klacht ter bestudering doorsturen naar het ECC in het land van de ondernemer. Dit ECC beslist of uw klacht in aanmerking komt voor bemiddeling. Dit bepalen zij aan de hand van:

  • De wet en regelgeving;
  • Eerdere rechterlijke uitspraken (jurisprudentie);
  • Onze eerdere ervaringen;
  • De normen van redelijkheid en billijkheid.

Hoe lang duurt de behandeling van mijn klacht?

We behandelen klachten op volgorde van binnenkomst. De duur van onze bemiddeling hangt af van de werkdruk van de ECC’s en van de reactietijd van de ondernemer. Wij informeren u wanneer onze buitenlandse collega’s een reactie hebben ontvangen van de ondernemer. Dit doen we telefonisch of per e-mail.

Het verdere verloop van de procedure is afhankelijk van uw individuele klacht en de eventuele oplossing die wordt geboden. Zijn er van uw kant ontwikkelingen? Informeer ons hier dan over. Dit kan bijdragen aan een succesvolle bemiddeling.

Wat gebeurt er als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert?

Onze bemiddeling is vaak succesvol. Maar wil de ondernemer niet meewerken, of is hij het niet eens met uw klacht? Dan moeten wij de bemiddeling stoppen. Wij zijn een buitengerechtelijke organisatie en mogen niet handhavend optreden. U heeft altijd de keuze naar de rechter te gaan. Wij kunnen u informeren over de mogelijkheden.

Wat zijn de kosten van bemiddeling door het ECC?

Onze bemiddeling is kosteloos.