Coronavirus: geld terug voor een geannuleerde hotelboeking

Is uw hotelboeking geannuleerd door het hotel vanwege het coronavirus? Dan mag het hotel u tijdelijk een recreatievoucher aanbieden. Heeft u de recreatievoucher geweigerd en betaalt het hotel u uw geld niet terug? Laat de aanbieder dan weten dat u het hier niet mee eens bent. Met onze voorbeeldbrief claimt u het geld waar u recht op heeft.

Heeft u hulp of persoonlijk advies nodig?
Vraag onze juristen om advies over uw situatie. Of schakel onze hulp in bij een probleem met een ondernemer in de EU. 

Stel een vraag

Laat ons voor u bemiddelen

Voorbeeldbrief

<uw naam>

<adres>

<postcode en woonplaats>

<
e-mail>

Aan

<naam>

<adres>

<postcode en plaats>

<woonplaats, datum>

Kenmerk: <boekingsnummer>

Onderwerp: boeking geannuleerd corona, verzoek tot terugbetaling

Geachte heer, mevrouw,



Op <
datum> boekte ik een <hotelovernachting/hotelovernachtingen> bij <naam hotel> van <datum> tot <datum>. Deze boeking is door u op <datum> geannuleerd vanwege COVID-19.

Weigering voucher

In verband met de boekingsannulering werd mij een voucher aangeboden. Op <datum> heb ik aangegeven daar geen gebruik van te willen maken en u verzocht de reissom aan mij terug te betalen. Tot op heden heb ik geen terugbetaling mogen ontvangen.

Recht op terugbetaling reissom

Op grond van artikel 6:265 BW heb ik recht op terugbetaling van de reissom, ten bedrage van <bedrag dat u heeft betaald>.

Verzoek tot terugbetaling

Ik verzoek u om het totaalbedrag van € <bedrag> binnen de termijn van 30 dagen over te maken naar bankrekening: <IBAN-rekeningnummer> t.n.v. <naam rekeninghouder> o.v.v. “terugbetaling reissom”.

Mocht mijn verzoek niet leiden tot ontvangst van het genoemde bedrag, dan zal ik mijn klacht voorleggen aan de handhavende autoriteit en eventueel gerechtelijke stappen ondernemen.



Met vriendelijke groet,

<Naam en handtekening>

Bijlagen:

  • Kopie boekingsbevestiging
  • Kopie bankafschrijving

<your name>

<address>

<postcode and city>

<
email>

To

<name>

<address>

<postcode and city>

<place, date>

Reference: <booking number>

Re: booking cancelled because of corona, request for refund

Dear Sir, Madam,



On <
date>, I booked a <
hotel accommodation> with <name of hotel> from <date> until <date>. You cancelled this booking on <date> because of COVID-19.

Refusal of voucher

In connection with the booking cancellation, I was offered a voucher. This is why on <date>, I informed you I did not want to make use of the voucher. I requested you to refund the sum I paid for the booking. Up to now, I have not received my refund.

Right to refund of travel sum

Pursuant to Book 6, article 265 of the Dutch Civil Code, I am entitled to a refund of the travel sum, amounting to <amount you paid for the hotel>.

Request for refund

I request you to transfer the full amount of € <amount> within 30 days to my bank account <IBAN account number>, account holder <name account holder> with reference “refund of travel sum”.

If my request does not result in receipt of the said amount, I will submit my complaint to the enforcing authority and take legal action if necessary.



Yours faithfully,

<Name and signature>

Attachments:

  • Copy of booking confirmation
  • Copy of debit transaction