Claim compensatie voor gewijzigde vlucht

Heeft de luchtvaartmaatschappij kort voor uw vertrek de vluchttijden gewijzigd? En bent u hierdoor minimaal twee uur eerder of vier uur later op bestemming uw gearriveerd dan oorspronkelijk gepland? Dan heeft u mogelijk recht op een financiële compensatie die kan oplopen tot € 600. Met onze voorbeeldbrief claimt u het geld waar u recht op heeft. 

Heeft u hulp of persoonlijk advies nodig?
Vraag onze juristen om advies over uw situatie. Of schakel onze hulp in bij een probleem met een luchtvaartmaatschappij in de EU. 

Stel een vraag

Laat ons voor u bemiddelen

Voorbeeldbrief

<uw naam>

<adres>

<postcode en woonplaats>

<e-mail>

Aan

<naam>

<adres>

<postcode en plaats>

<woonplaats, datum>

Kenmerk: <boekingsnummer>

Onderwerp: vlucht gewijzigd - verzoek tot compensatie

Geachte heer, mevrouw,



Op
<datum> vloog ik met <naam luchtvaartmaatschappij> van <plaats van vertrek> naar <plaats van bestemming>. Deze vlucht had het vluchtnummer <vluchtnummer>. De vluchttijden zijn binnen 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum gewijzigd door <naam luchtvaartmaatschappij>. Door de wijziging van de vluchttijden kwam ik <benoem het aantal uren/dagen dat u te vroeg/te laat op uw bestemming arriveerde> op bestemming aan.

Ik ben van mening dat ik op grond van artikel 7 van de Europese Verordening 261/2004 recht heb op een financiële compensatie die neerkomt op een totaalbedrag van €<bereken de hoogte van uw compensatie met de vluchtcalculator op www.eccnederland.nl, noteer hier het bedrag>. Deze regel geldt voor reizigers die vanuit een EU-land vertrekken en voor reizigers die van buiten de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een EU-land reizen.

Door de wijziging van de vlucht, heb ik tevens onkosten gemaakt, die niet door <naam luchtvaartmaatschappij> zijn vergoed <beschrijf hier welke kosten u heeft gemaakt, zoals een hotelovernachting of kosten van een extra maaltijd>. U bent verplicht om ook deze kosten te vergoeden.

Ik verzoek u om het totaalbedrag van € <noem het totaalbedrag> binnen de termijn van 30 dagen over te maken naar bankrekening: <schrijf hier uw IBAN rekeningnummer> t.n.v. <naam rekeninghouder> o.v.v. “compensatie vluchtwijziging”.

Mocht mijn verzoek niet leiden tot ontvangst van het genoemde compensatiebedrag, dan zal ik mijn klacht voorleggen aan de handhavende autoriteit.



Met vriendelijke groet,

<Naam en handtekening>

Bijlagen:

  • Kopie boekingsbevestiging
  • Kopie bankafschrijving
  • Kopie bonnen: maaltijd, vervoer zoals taxi, hotelovernachting, noodzakelijke spullen, etc.
  • Kopie correspondentie (mail/brief waarin vluchtwijziging kenbaar is gemaakt) 
  • Kopie bankafschrijving (onkosten)

<your name>

<address>

<postcode and place>

<email>

To

<name>

<address>

<postcode and place>

<place, date>

Reference: <booking number>

Subject: flight change - compensation claim

Dear Sir, Madam,



On
<date> I flew with <name airline> from <place of departure> to <place of arrival>. This concerned flight <enter the flight number that is on your ticket>. The flight times were changed by your airline within 14 days of the original departure date. I am therefore of the opinion that I am entitled to financial compensation.

Due to changing the flight times, I arrived at my destination <enter the number of days/hours you arrived at the destination late/early>. The amount of compensation for such flight changes is set out in Section 7 of the European Regulation 261/2004. The amount can be calculated as: <calculate your compensation amount using the flight calculator on www.eccnederland.nl and enter it here>. This rule applies to travellers leaving from an EU member state and to travellers originating from outside the EU travelling to an EU member state with a European airline.

I incurred expenses due to the flight change, which were not compensated by your airline: <describe the expenses you incurred, such as for an overnight hotel stay or an extra meal>. You have a statutory obligation to issue compensation for such expenses.

I herewith request you to remit € <enter the total amount> within 14 days to my account number <enter your IBAN account number>, account holder <name account holder> with payment reference ‘Compensation for flight change’.

If my request does not result in payment of the above-mentioned compensation amount, I will submit my complaint to the relevant supervisory authority.



Yours faithfully,

<Name and signature>

Attachments:

  • Copy of booking confirmation
  • Copy of bank payment transaction
  • Copy of receipts: meals, transportation such as taxis, overnight hotel stays, essential items etc.
  • Copy of correspondence (mail/letter announcing the flight change) 
  • Copy of bank payment transaction (expenses)