Waarom vliegvoucher en geen omboeking of terugbetaling?
Bij vluchtannulering heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van het ticket. Dat zijn Europese regels waar luchtvaartmaatschappijen in alle EU-landen zich aan moeten houden. Door de coronapandemie zijn de vliegmogelijkheden echter beperkt. Het aanbieden van een omboeking is bijna onmogelijk en de meeste luchtvaartmaatschappijen hebben niet genoeg geld om op korte termijn honderdduizenden tickets terug te betalen. Om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen failliet gaan en u daardoor uw geld kwijt bent, is de vliegvoucher in het leven geroepen.
Voorwaarden vliegvoucher
Met de vliegvoucher kunt u op een later moment een nieuwe vlucht boeken. Maakt u geen gebruik van de voucher dan behoudt u het recht op terugbetaling. Ook moet de luchtvaartmaatschappij duidelijk en eerlijk communiceren over de voorwaarden van de vliegvoucher.
- Geldigheid
De vliegvoucher is maximaal twaalf maanden geldig. Voor de einddatum van de voucher kunt u een nieuwe vlucht boeken. - Waarde reisvoucher
De waarde van de vliegvoucher is gelijk aan het bedrag dat u voor het vliegticket heeft betaald. - Vliegvoucher niet gebruikt? Geld terug!
Heeft u de vliegvoucher geaccepteerd en kunt u daar geen gebruik van maken, dan heeft u recht op volledige terugbetaling van de ticketprijs. De luchtvaartmaatschappij neemt het initiatief tot terugbetalen.
Luchtvaartmaatschappij weigert terugbetaling ticketprijs
Heeft u de vliegvoucher geweigerd en betaalt de luchtvaartmaatschappij u de ticketprijs niet terug? Laat de luchtvaartmaatschappij weten dat u het hier niet mee eens bent. Doe dat schriftelijk, via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ECC: vlucht geannuleerd door coronavirus? Vraag geld terug! Deze brief is ook in het Engels te downloaden.
Uw rechten in het daglicht van het coronavirus
De gevolgen van de corona-pandemie zijn groot voor iedereen. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen.
Vragen? Vragen!
Woont u in Nederland en heeft u een vraag of klacht over een buitenlandse luchtvaartmaatschappij, gevestigd in een ander EU-land? Neem dan via het online formulier contact op met onze juristen. Gaat uw vraag of klacht over een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket voor gratis juridische hulp.