Kopen op internet

U kunt steeds meer producten via internet kopen en diensten online boeken. Goed om te weten: in alle EU-landen, Noorwegen en IJsland gelden dezelfde regels die u beschermen.

Welke regels zijn er?

Plichten van de verkoper

Rechten van de consument

Ongevraagde toezending

Regels webwinkels

Goed om te weten

Ik heb een ongevraagde toezending gekregen. Wat nu?

Heeft u weleens een product toegestuurd gekregen waar u niet om heeft gevraagd? Dit wordt een ongevraagde toezending genoemd. Volgens de wet is dit verboden. De verkoper kan u niet verplichten om voor de toezending te betalen. Vindt hij dat u wel een overeenkomst heeft en dat u toestemming voor de zending heeft gegeven? Dan is het aan de verkoper om dit te bewijzen.

Als u ongevraagd een product hebt ontvangen, mag u dit houden zonder ervoor te betalen. Stuurt u het product toch liever terug? Neem dan contact op met de afzender. De retourverzendkosten komen voor zijn rekening.

Let op: als u het product houdt en ervoor betaalt, gaat u alsnog een overeenkomst aan met de ondernemer.

Ik wil online een aankoop doen. Waar moet ik op letten?

Op internet bevinden zich veel onbetrouwbare ondernemers. Ze zijn uit op uw geld of houden zich niet aan de regels. De kans dat u ten prooi valt aan zo’n malafide ondernemer is aanzienlijk. Wij hebben tips op een rij gezet waarmee u dit risico beperkt:

  • Als u met een creditcard betaalt, krijgt u uw geld gemakkelijker terug wanneer er iets misgaat;
  • Check in het privacyreglement van de verkoper wat er gebeurt met de persoonlijke gegevens die u achterlaat;
  • Controleer of de website beveiligd is: dit ziet u aan het slot-icoontje in de URL-balk;
  • Controleer of de webwinkel is aangesloten bij een branchevereniging, of een ander keurmerk heeft;
  • Lees altijd de algemene voorwaarden door, inclusief de kleine lettertjes;
  • Zorg ervoor dat u altijd beschikt over de naam en adresgegevens van de verkoper;
  • Lees reviews van andere consumenten over de verkoper.

Ik heb een klacht over een aankoop buiten de EU. Wie kan mij helpen?

Als u een klacht heeft over een aankoop buiten de EU, zoals China of de Verenigde Staten, en u komt in overleg met de ondernemer niet tot een oplossing, dan kunt u dit melden bij de consumentenautoriteit in het land waar de ondernemer gevestigd is. Een lijst met contactgegevens vindt u op deze website.

Heeft u met creditcard betaald? Neem dan ook contact op met uw creditcardmaatschappij om de klacht kenbaar te maken. In sommige gevallen kunt u een verzoek tot terugboeking (chargeback) indienen.

Welke informatie moet de verkoper mij geven over de bedenktijd?

Als er sprake is van bedenktijd, is de verkoper verplicht dit aan u te melden. Bovendien moet u de volgende informatie krijgen:

  • De termijn van de bedenktijd;
  • Hoe u een beroep kunt doen op de bedenktijd;
  • De voorwaarden om van de bedenktijd gebruik te maken;
  • De kosten voor het terugsturen van het product;
  • Een modelformulier voor de herroeping.

Ook als er geen sprake is van bedenktijd, moet de verkoper dit aan u melden. Informeert de verkoper u niet, of niet volledig? Dan wordt de bedenktijd met bijbehorende rechten met maximaal 12 maanden verlengd.

Heeft u een vraag over de bedenktijd van een product, en staat het antwoord niet op deze website? Neem dan gerust contact op met een van onze juridisch adviseurs.

Waar heb ik recht op bij het doen van een aankoop?

Koopt u in het binnen- of buitenland iets via internet? Dan heeft u recht op een goed product, 14 dagen bedenktijd en volledigheid van informatie. Deze regels gelden niet in alle situaties. Voorbeelden van uitzonderingen hierop zijn:

  • Pakketreizen;
  • Gokactiviteiten, waarbij u een geldbedrag inzet bij kansspelen;
  • Timeshare- en holiday club-overeenkomsten.