Coronavirus en reizen: dit moet u weten!

De gevolgen van de massale reisannuleringen en vluchtannuleringen door het coronavirus zorgen voor onrust bij consumenten. De wereld is ontregelt. Vakantieplannen zijn onzeker. De onzekerheid over hoe lang dit nog doorgaat, roept veel vragen op. Ben ik verplicht om een voucher accepteren? Is het verstandig om de reis zelf te annuleren? Moet ik het resterende bedrag voor de vakantie betalen terwijl het niet duidelijk is of deze doorgaat? 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en reizen: dit moet u weten! ECC Nederland

Reisadvies

Wat betekent een negatief reisadvies voor mijn reis?

Controleer voordat u op reis gaat wat het reisadvies is voor uw bestemming. Raadpleeg hiervoor de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie kijkt naar mogelijke risico’s van een land en adviseert of het verstandig is om naar een bepaalde bestemming te reizen. De adviezen worden gekenmerkt met kleurcodes:

  • Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
  • Geel: let op, veiligheidsrisico’s
  • Oranje: alleen noodzakelijke reizen
  • Rood: niet reizen 

Negatief reisadvies! Wat nu? 

Een negatief reisadvies, code oranje of rood is een waarschuwing voor mogelijke gevaren, bijvoorbeeld omdat het aantal coronabesmettingen (relatief) hoog is in een gebied. Het is goed om te weten dat een negatief reisadvies niet bindend is. De verantwoordelijkheid om een reis wel of niet door te laten gaan, ligt bij u of de reisorganisatie waarbij u de reis heeft geboekt. 

#negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Pakketreizen

Welke verantwoordelijkheden heeft een reisorganisatie?

Als u een pakketreis boekt, dan is de reisorganisator verantwoordelijk voor uw reis. De organisator moet ervoor zorgen dat de reis die u heeft geboekt, wordt uitgevoerd zoals u bent overeengekomen tijdens het boeken. Dit betekent bijvoorbeeld dat u recht heeft op het hotel dat u heeft geboekt, maar ook dat uw veiligheid en gezondheid zo goed mogelijk worden beschermd.

#rol-pakketreisorganisatie

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een reisorganisatie mijn pakketreis wijzigen?

Kleine wijzigingen pakketreis
Een reisorganisatie mag na de boeking een kleine wijziging doorvoeren in uw pakketreis zoals het wijzigen of annuleren van een excursie. De organisator is verplicht om u hierover te informeren.

Ingrijpende wijzigingen pakketreis
Gaat het om een grote wijziging zoals het omboeken van uw reis, dan mag deze niet worden doorgevoerd zonder uw toestemming. Wordt uw reis omgeboekt en verschilt de nieuwe situatie wezenlijk met de oorspronkelijke reis? Dan hoeft u niet akkoord te gaan met het voorstel. U heeft in deze situatie recht op terugbetaling van uw geld. 

#rechten-bij-wijzigen-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een reisorganisatie mijn pakketreis omboeken?

Een reisorganisatie mag vanwege buitengewone omstandigheden uw pakketreis omboeken, maar alleen met uw toestemming. Wordt uw reis omgeboekt en verschilt de nieuwe situatie wezenlijk met de oorspronkelijke reis? Dan hoeft u niet akkoord te gaan met het voorstel. De reisorganisatie kan vervolgens de reis annuleren. U heeft in deze situatie recht op terugbetaling van uw geld. 

Corona-voucher
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en gaat u niet akkoord met het omboeken van uw reis? Dan krijgt u tijdelijk een corona-voucher aangeboden. Met deze voucher kunt u de oorspronkelijke reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op reis gaan. Ook bent u er zeker van dat het bedrag dat u voor de reis heeft betaald, veilig is als de reisorganisatie in financiële problemen komt. 

#rechten-bij-omboeken-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een reisorganisatie mijn pakketreis annuleren?

Als een reisorganisatie het niet langer verantwoord vindt om de reis door te laten gaan, bijvoorbeeld vanwege een verhoogd risico op coronabesmetting, dan heeft u recht op een aangepaste reis, omboeking of teruggave van uw geld bij de annulering van uw reis. 

Corona-voucher
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en wordt uw reis geannuleerd vanwege het coronavirus? Dan krijgt u tijdelijk een corona-voucher aangeboden. Met deze voucher kunt u de oorspronkelijke reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op reis gaan. Ook bent u er zeker van dat het bedrag dat u voor de reis heeft betaald, veilig is als de reisorganisatie in financiële problemen komt. 

#rechten-bij-annuleren-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag mijn pakketreis doorgaan bij negatief reisadvies?

Een reisorganisator mag besluiten om een pakketreis door te laten gaan, zelfs als er een negatief reisadvies (code oranje of rood) is afgegeven voor de reisbestemming. De reisorganisatie vindt het dan blijkbaar verantwoord om de reis door te laten gaan. 

Uw rechten bij onveilige situaties
Bent u van mening dat uw reisbestemming niet veilig is, bijvoorbeeld omdat het ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies voor uw bestemming heeft verscherpt? Neem dan contact op met de reisorganisatie om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het wijzigen, omboeken of annuleren van uw reis. Leg goed uit waarom het voor u onveilig is om naar die bestemming te reizen.  

Corona-voucher
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en wilt u graag uw reis omboeken of annuleren vanwege het coronavirus? Vraag dan om de corona-voucher. Met deze voucher kunt u de oorspronkelijke reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op reis gaan. Ook bent u er zeker van dat het bedrag dat u voor de reis heeft betaald, veilig is als de reisorganisatie in financiële problemen komt. 

#pakketreis-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik mijn pakketreis gratis omboeken of annuleren bij negatief reisadvies?

Wilt u uw pakketreis omboeken of annuleren vanwege een negatief reisadvies en bent u nog niet vertrokken? Neem dan contact op met de reisorganisator en vraag of u de reis gratis mag wijzigen, omboeken of annuleren. Het gratis omboeken van een pakketreis bij een negatief reisadvies (code oranje of rood) is vaak geen probleem. 

Corona-voucher
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en wilt u uw reis annuleren vanwege het coronavirus? Dan krijgt u tijdelijk een corona-voucher aangeboden. Met deze voucher kunt u de oorspronkelijke reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op reis gaan. Ook bent u er zeker van dat het bedrag dat u voor de reis heeft betaald, veilig is als de reisorganisatie in financiële problemen komt. 

Annuleringsverzekering
Kunt u de pakketreis niet gratis omboeken of annuleren? Kijk dan of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering. Voor de meeste verzekeraars is een negatief reisadvies of virusuitbraak geen geldige annuleringsreden, maar er zijn uitzonderingen. Of uw annuleringsverzekering onder deze uitzonderingen valt, leest u in de polisvoorwaarden van uw verzekering. 

#gratis-reis-omboeken-annuleren-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik mijn pakketreis gratis omboeken of annuleren uit angst voor het coronavirus?

Het is niet mogelijk om uw pakketreis gratis te annuleren bij een reisadvies met de code groen of geel. Wilt u toch uw reis annuleren of omboeken uit angst voor het virus, dan betaalt u annuleringskosten. Hoe dichter bij de datum van vertrek, hoe hoger de annuleringskosten. Lees meer over de annuleringskosten in de algemene voorwaarden van uw reisorganisator.

#annuleren-pakketreis-angst-coronavirus

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij annulering van de pakketreis door inreisverbod?

Als een land een inreisverbod instelt vanwege het coronavirus en uw pakketreis daardoor niet kan worden uitgevoerd door de reisorganisatie, dan heeft u in de meeste situaties recht op een omboeking of terugbetaling van uw geld. 

Corona-voucher
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en wordt uw reis geannuleerd vanwege een inreisverbod door het coronavirus? Dan krijgt u tijdelijk een corona-voucher aangeboden. Met deze voucher kunt u de oorspronkelijke reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op reis gaan. Ook bent u er zeker van dat het bedrag dat u voor de reis heeft betaald, veilig is als de reisorganisatie in financiële problemen komt. 

Annuleringsverzekering 
Als u de pakketreis niet kosteloos kunt omboeken of annuleren, kijk dan of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering. Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering wel dekking. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering. 

#annulering-pakketreis-inreisverbod

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn mijn rechten bij een virusuitbraak tijdens de reis?

Bent u in een gebied waar het coronavirus is geconstateerd, dan kan het voorkomen dat de reis niet kan worden uitgevoerd zoals dat tijdens het boeken is afgesproken, bijvoorbeeld omdat het gebied op slot gaat. U heeft dan recht op hulp en bijstand van de reisorganisatie waarbij u de pakketreis heeft geboekt. Voor eventuele financiële bijstand kunt u zich richten tot lokale autoriteiten of uw reisverzekering.

Repatriëring 
Als u in een gebied bent waar het coronavirus is uitgebroken, dan wordt u niet zomaar teruggebracht naar Nederland door uw reisverzekering (repatriëring). Alleen bij medische ongevallen of ziekte, dekt de reisverzekering dit. Wilt u terug vanwege het coronavirus zonder dat er een directe medische reden is, neem dan contact op met de reisverzekering om te vragen of preventieve repatriëring mogelijk is. 

Calamiteitenfonds
Ontstaat er tijdens uw reis een natuurramp of een ernstig conflict waardoor u in levensgevaar bent, dan is de kans groot dat uw pakketreis wordt aangepast of zelfs afgebroken. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die hierdoor ontstaan. Gezondheidsproblemen door het coronavirus, vallen niet onder de dekking en garantie van het Calamiteitenfonds. 

#virusuitbraak-tijdens-reis

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij annulering pakketreis buitenlandse reisorganisatie?

Heeft u een pakketreis geboekt bij een buitenlandse reisorganisatie en annuleert de aanbieder uw reis, dan heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van uw geld. 

Oproep omboeken pakketreis
De reisbranche bevindt zich momenteel in zwaar weer vanwege de corona-pandemie. Het massaal annuleren van reizen zorgt voor financiële problemen bij reisorganisaties. (Buitenlandse) reisorganisaties roepen daarom consumenten op om de reis om te boeken naar een later moment en niet om van de reis af te zien.

#corona-buitenlandse-reisorganisatie

Gekopieerd naar het klembord!

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en de buitenlandse reisorganisatie er samen niet uitkomen. De reisorganisatie moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse reisorganisatie
Als u een vraag of klacht heeft over een Nederlandse reisorganisatie, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket of ACM Consuwijzer voor juridische hulp. 

#hulp-ecc-nederland

Gekopieerd naar het klembord!

Accommodaties

Mag een accommodatie zomaar mijn boeking wijzigen?

De aanbieder van uw accommodatie, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of campingplek, mag de overeenkomst niet zomaar wijzigen na de boeking. Zelfs niet vanwege het coronavirus. Er zijn een paar uitzonderingen:

  • De aanbieder mag de accommodatie wijzigen als dat in de algemene voorwaarden staat. Hiermee bent u akkoord gegaan tijdens het boeken. 
  • De aanbieder mag de accommodatie wijzigen als het een kleine wijziging is, waar u weinig tot geen nadeel van ondervindt. Het is niet altijd duidelijk wat een kleine wijziging is. Ontstaat er een discussie? Dan is het aan de geschillencommissie of rechter om te bepalen wie er gelijk heeft.  
  • De aanbieder mag de accommodatie wijzigen of annuleren als u de gemaakte afspraken niet nakomt. Bijvoorbeeld als u de rekening niet op tijd betaalt. 

#wijziging-accommodatie

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik geld terug als de aanbieder de accommodatie annuleert?

Annuleert de aanbieder van uw accommodatie, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of campingplek, uw boeking vanwege een inreisverbod? Of omdat de accommodatie is gesloten vanwege het coronavirus? Dan heeft u recht op terugbetaling van uw geld.

Financiële vergoeding
Een accommodatie kan niet altijd verantwoordelijk gehouden worden voor het annuleren van de boeking. Bij overmachtsituaties zoals een inreisverbod of de uitbraak van het coronavirus, heeft u geen recht op een financiële vergoeding voor de overige kosten zoals het vliegticket, inentingen of visum. 

#annulering-accommodatie

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik mijn accommodatie gratis annuleren uit angst voor het coronavirus?

Wilt u de accommodatie, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of campingplek, annuleren uit angst voor het coronavirus, dan heeft u in principe geen recht op terugbetaling van uw geld. U bent afhankelijk van de contractvoorwaarden van de aanbieder. Neem contact op met de aanbieder van de accommodatie om te informeren naar de mogelijkheden.  

Annuleringsverzekering
Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten bij het boeken van de accommodatie, kunt u de voorwaarden checken van uw verzekering. De meeste verzekeraars vinden besmettingsgevaar geen geldige reden om een accommodatie kosteloos te annuleren. Maar er zijn uitzonderingen! Met een extra dekking of allriskverzekering vergoeden enkele verzekeraars wel. Er moet dan wel een negatief reisadvies voor uw bestemming zijn afgegeven door de Rijksoverheid.

#gratis-annuleren-accommodatie

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn accommodatie gratis annuleren bij een inreisverbod? 

Het annuleren van uw accommodatie kan altijd. Gratis annuleren is een ander verhaal. Zelfs bij een negatief reisadvies of inreisverbod heeft u niet het recht om de accommodatie gratis te annuleren. Neem contact op met de accommodatie of kijk in de algemene voorwaarden van de accommodatie. Daarin staat wanneer u de overeenkomst (gratis) mag wijzigen of annuleren. 

Annuleringsverzekering 
Als u de accommodatie niet kosteloos kunt omboeken of annuleren, kijk dan of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering. Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering wel dekking. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering. 

#annuleren-accommodatie-inreisverbod

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn mijn rechten bij een virusuitbraak tijdens de reis?

Verblijft u in een gebied waar het coronavirus is geconstateerd, dan kan het voorkomen dat de accommodatie in quarantaine gaat. U heeft dan recht op hulp en bijstand van de accommodatie. Voor eventuele financiële bijstand kunt u zich richten tot lokale autoriteiten of uw reisverzekering.

Repatriëring 
Bent u in een gebied waar het coronavirus is uitgebroken, dan wordt u niet zomaar naar Nederland teruggebracht door uw reisverzekering (repatriëring). Alleen bij medische ongevallen of ziekte, dekt de reisverzekering dit. Wilt u terug vanwege het coronavirus zonder dat er een directe medische reden is, neem dan contact op met de reisverzekering om te vragen of preventieve repatriëring mogelijk is. 

Calamiteitenfonds
Ontstaat er tijdens uw reis een natuurramp of een ernstig conflict waardoor u in levensgevaar bent, dan is de kans groot dat uw pakketreis wordt aangepast of zelfs afgebroken. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die hierdoor ontstaan. Gezondheidsproblemen door het coronavirus, vallen niet onder de dekking en garantie van het Calamiteitenfonds. 

#virusuitbraak-tijdens-reis

Gekopieerd naar het klembord!

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en de eigenaar van een buitenlandse accommodatie er samen niet uitkomen. De accommodatie moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse accommodatie
Als u een vraag of klacht heeft over een accommodatie, gevestigd in Nederland, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket of ACM Consuwijzer voor juridische hulp. 

#juridische-hulp-ecc-nederland

Gekopieerd naar het klembord!

Vliegreizen

Ben ik verplicht om een voucher te accepteren bij annulering vlucht?

Bij een vluchtannulering door het coronavirus mag een luchtvaartmaatschappij u tijdelijk een vliegvoucher aanbieden. Dit als alternatief voor het omboeken van de vlucht of terugbetalen van de ticketprijs. U bent niet verplicht om de voucher van de luchtvaartmaatschappij te accepteren. Als u de vliegvoucher weigert, dan heeft u recht op terugbetaling van de ticketprijs.

Uw consumentenrechten in het daglicht van het coronavirus
De gevolgen van de corona-pandemie groot zijn voor iedereen. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen. 

Meer weten? 
Wilt u meer weten over de vliegvoucher? Lees dan het nieuwsbericht 'vliegvoucher bij annulering vlucht door coronavirus'. 

#vliegvoucher-accepteren

Gekopieerd naar het klembord!

Luchtvaartmaatschappij weigert terugbetaling ticketprijs, wat nu?

Is uw vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus en betaalt de luchtvaartmaatschappij u de ticketprijs niet terug? Bijvoorbeeld omdat de maatschappij aandringt op het accepteren van een vliegvoucher als alternatief. Laat de luchtvaartmaatschappij dan weten dat u het hier niet mee eens bent.

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk kenbaar, via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ECC: vlucht geannuleerd door coronavirus? Vraag geld terug! Deze brief is ook in het Engels te downloaden.

#voorbeeldbrief-claim-terugbetaling-ticket

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik geld terug als de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht annuleert?

Luchtvaartmaatschappijen schrappen wereldwijd vluchten vanwege het coronavirus. Annuleert de maatschappij uw vlucht vanwege het virus of inreisverbod, dan heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van het bedrag dat u voor het vliegticket heeft betaald. 

Financiële compensatie
Een luchtvaartmaatschappijen kan niet altijd verantwoordelijk worden gehouden voor een vluchtannulering. Bij overmachtsituaties, zoals het schrappen van een vlucht vanwege een inreisverbod of het coronavirus, heeft u geen recht op een financiële compensatie.  

Onkostenvergoeding
Heeft u door het annuleren van de vlucht schade geleden? Bijvoorbeeld omdat u een huurauto heeft gehuurd op plaats van bestemming waar u door de annulering van de vlucht geen gebruik van heeft kunnen maken, dan is deze financiële schade voor uw eigen rekening. U heeft geen recht op een onkostenvergoeding. 

Oproep omboeken vlucht
De reisbranche bevindt zich momenteel in zwaar weer vanwege de corona-pandemie. Het massaal annuleren van vliegreizen zorgt voor financiële problemen bij luchtvaartmaatschappijen. Luchtvaartmaatschappijen roepen daarom consumenten op om de reis om te boeken naar een later moment en niet om van de reis af te zien.

Vliegvoucher
Bij een vluchtannulering door het coronavirus mag een luchtvaartmaatschappij u tijdelijk een vliegvoucher aanbieden. Dit als alternatief voor het omboeken van de vlucht of terugbetalen van de ticketprijs. Lees hier meer over in het bericht 'vliegvoucher bij annulering door coronavirus'. 

Luchtvaartmaatschappij weigert terugbetaling ticket
Heeft u de vliegvoucher geweigerd en betaalt de luchtvaartmaatschappij u de ticketprijs niet terug? Laat de luchtvaartmaatschappij dan weten dat u het hier niet mee eens bent. Doe dat schriftelijk, via de website of per e-mail. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ECC: vlucht geannuleerd door coronavirus? Vraag geld terug! Deze brief is ook in het Engels te downloaden.

 

#compensatie-annulering-vlucht-corona

Gekopieerd naar het klembord!

Ben ik verplicht om mijn vlucht om te boeken als de maatschappij dit aanbiedt?

Als een luchtvaartmaatschappij u aanbiedt om uw vlucht om te boeken, bent u niet verplicht om dit te accepteren. Annuleert de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk uw vlucht, dan heeft u recht op terugbetaling van uw geld.

Vlucht nog niet officieel geannuleerd, aanbod tot omboeking
Ontvangt u een aanbod om uw vlucht om te boeken, terwijl u nog niet zeker weet of uw bestaande vlucht door kan gaan? Dan hoeft u daar niet akkoord mee te gaan. Wordt uw bestaande vlucht uiteindelijk geannuleerd? Dan heeft u recht op terugbetaling van uw ticket.

Vlucht geannuleerd, aanbod tot omboeking
Als uw vlucht is geannuleerd, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u volledig te informeren over uw rechten. Zo heeft u recht op een omboeking van de vlucht naar dezelfde bestemming of terugbetaling van het bedrag dat u voor het vliegticket heeft betaald. De keuze is aan u.

Verzoek tot omboeking
De reisbranche bevindt zich momenteel in zwaar weer vanwege de corona-pandemie. Het massaal annuleren van vliegreizen zorgt voor financiële problemen bij luchtvaartmaatschappijen. Luchtvaartmaatschappijen roepen daarom consumenten op om de reis om te boeken naar een later moment en niet om van de reis af te zien. Weet dat het mag, maar u bent hiertoe niet verplicht.

Vliegvoucher
Bij een vluchtannulering door het coronavirus mag een luchtvaartmaatschappij u tijdelijk een vliegvoucher aanbieden. Dit als alternatief voor het omboeken van de vlucht of terugbetalen van de ticketprijs. Lees hier meer over in het bericht 'vliegvoucher bij annulering door coronavirus'. 

#aanbod-omboeking-accepteren?

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn vlucht gratis omboeken bij een negatief reisadvies?

Heeft u een vlucht geboekt naar een bestemming waar het coronavirus is uitgebroken en wilt u daarom de vlucht omboeken, dan hangt het van de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij af of u de vlucht kosteloos mag omboeken. 

#vlucht-omboeken-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn vlucht gratis annuleren bij een negatief reisadvies?

Heeft u een vlucht geboekt naar een bestemming waar het coronavirus is uitgebroken en wilt u daarom de vlucht omboeken, dan hangt het van de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij af of u de vlucht kosteloos mag omboeken. 

Reis- of annuleringsverzekering
Als u een reis- of annuleringsverzekering heeft afgesloten bij het boeken van de vlucht, dan kunt u nog de voorwaarden checken van uw verzekering. Meestal vinden verzekeraars besmettingsgevaar geen geldige reden om een vlucht kosteloos te annuleren. Met een extra dekking of allriskverzekering vergoeden enkele verzekeraars wel bij een negatief reisadvies. 

#vlucht-annuleren-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn vlucht gratis annuleren uit angst voor het coronavirus?

Wilt u uw vlucht annuleren uit angst voor het coronavirus, dan heeft u in principe geen recht op terugbetaling van uw geld. U bent afhankelijk van de contractvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid om de vlucht te verplaatsen naar een latere datum of andere bestemming. 

#vlucht-gratis-annuleren-coronavirus

Gekopieerd naar het klembord!

Mag mijn vlucht doorgaan bij een negatief reisadvies?

Een luchtvaartmaatschappij mag besluiten om een vlucht door te laten gaan, zelfs als er een negatief reisadvies (code oranje of rood) is afgegeven voor de reisbestemming. U mag de vlucht zelf annuleren, maar dan heeft u in principe geen recht op terugbetaling van uw geld. U bent afhankelijk van de contractvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. 

Luchthavenbelasting terugvragen
Besluit u om uw vlucht te annuleren? Vraag dan de luchthavenbelasting terug voor het ongebruikte vliegticket! Dat kan via de luchtvaartmaatschappij of boekingssite binnen één tot drie maanden na de reisdatum of annulering. 

Annuleringsverzekering 
Als u de vlucht niet kosteloos kunt omboeken of annuleren, kijk dan of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering. Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering dekking. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering. 

#vliegen-bij-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en een buitenlandse luchtvaartmaatschappij er samen niet uitkomen. U woont in Nederland en de luchtvaartmaatschappij moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse luchtvaartmaatschappij
Als u een vraag of klacht heeft over een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch LoketACM Consuwijzer of Inspectie Leefomgeving en Transport voor juridische hulp. 

#gratis-juridische-hulp-ecc-nederland

Gekopieerd naar het klembord!

reis- en annuleringsverzekering

Waarvoor heb ik een reisverzekering nodig?

Gaat u op reis, dan loopt u het risico dat er iets onverwachts gebeurt. Dit kan leiden tot torenhoge rekeningen. Met een reisverzekering bent u verzekerd tegen risico’s die u niet wilt of kunt dragen. Ook krijgt u de juiste hulp in noodsituaties. Een reisverzekering bestaat doorgaans uit een basisdekking die u kunt aanvullen met extra’s. Niet alles is even belangrijk voor uw reis.   

Wat dekt een basisverzekering?

  • Vergoeding van onverwachte kosten;
  • Hulpverlening in het buitenland;
  • Terugkeer naar Nederland (repatriëring bij medische ongevallen of ziekte).

Tips afsluiten reisverzekering

Bedenk bij het afsluiten van een reisverzekering wat u belangrijk vindt om te verzekeren en welke aanvullende dekking u nodig heeft. Met de tips van het ECC gaat u goed voorbereid op reis.  

  • Kies doorlopende of tijdelijke reisverzekering
    Een kortlopende reisverzekering is een tijdelijke verzekering met een ingangs- en einddatum. Met een doorlopende reisverzekering bent u continu verzekerd. Deze optie is al snel voordeliger als u vaker of langduriger op reis gaat. Maak een afweging welke verzekering het beste bij u past. 
  • Check dekking aantal reisdagen 
    Gaat u langer dan zes weken op vakantie, check dan of de reis wordt gedekt door de reisverzekering. De dekking geldt meestal voor reizen van maximaal zes weken aaneengesloten. Overschrijdt u de toegestane reisduur? Dan vervalt vaak de dekking voor de hele reis.
  • Check dekking van uw bestemming
    Controleer, bij het afsluiten van uw reisverzekering of voor vertrek, of uw vakantiebestemming onder de dekking van de reisverzekering valt. Voor reizen buiten Europa moet u vaak een aanvullende verzekering afsluiten. 
  • Check financiële dekking
    Controleer wat de maximale hoogte van het bedrag is waarvoor uw waardevolle spullen, geld, elektronica, etc. zijn verzekerd. 
  • Check zorgdekking
    Controleer of u een aanvullende zorgverzekering heeft die de medische kosten in het buitenland vergoed. Dekt uw zorgverzekeraar deze niet? Sluit dan een aanvullende reisverzekering af.
  • Vergelijk reisverzekeringen
    Weet u welke (aanvullende) reisverzekering het beste bij uw situatie past? Vergelijk dan reisverzekeringen van verschillende aanbieders om de goedkoopste en beste reisverzekering te vinden. De meeste reisverzekeraars bieden vergelijkbare basisverzekeringen, maar de prijsverschillen kunnen groot zijn. 

#waarom-reisverzekering

Gekopieerd naar het klembord!

Coronavirus en reisverzekering: wat krijg ik vergoed?

Een reisverzekering richt zich doorgaans op persoonlijke risico’s en dekt kosten die kunnen ontstaan tijdens uw reis. Denk bijvoorbeeld aan het verlies van uw bagage, een ongeval of ziekte. Of u een beroep kunt doen op uw reisverzekering bij corona, verschilt per situatie. Wij leggen het uit!

Dekking bij negatief reisadvies
Gaat u naar een bestemming waar, voor uw vertrek, een negatief reisadvies (code oranje of rood) is afgegeven, dan biedt de reisverzekering waarschijnlijk geen dekking voor risico’s die zich voordoen tijdens uw reis. Ook niet als het reisadvies is afgeven nadat u heeft geboekt. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering.

Negatief reisadvies in het buitenland
Bent u al op reis op het moment dat er een negatief reisadvies wordt afgegeven? Dan blijft u gewoon verzekerd. Zo krijgt u nog steeds een vergoeding voor schade en heeft u recht op hulp van uw verzekeraar. Wordt u tijdens uw reis ziek door het coronavirus? Neem dan contact op met uw reisverzekering. Uw verzekeraar vertelt u welke kosten precies gedekt zijn. 

Repatriëring door reisverzekering
Bent u in een gebied waar het coronavirus is uitgebroken, dan wordt u niet zomaar naar Nederland teruggebracht door uw reisverzekering (repatriëring). Alleen bij medische ongevallen of ziekte, dekt de reisverzekering dit. Wilt u terug vanwege het coronavirus zonder dat er een directe medische reden is? Neem dan contact op met de reisverzekering om te vragen of preventieve repatriëring mogelijk is. 

#coronavirus-reisverzekering-vergoeding

Gekopieerd naar het klembord!

Waarvoor heb ik een annuleringsverzekering nodig?

Als u op reis gaat, wilt u onbezorgd genieten. Een annuleringsverzekering dekt (een deel) van de kosten als uw reis onverhoopt niet doorgaat of voortijdig moet worden afgebroken, bijvoorbeeld door ziekte of het overlijden van een naaste. 

Tips afsluiten annuleringsverzekering

Bedenk bij het afsluiten van een annuleringsverzekering wat u belangrijk vindt om te verzekeren en echt nodig heeft. Met de tips van het ECC gaat u goed voorbereid op reis.  

  • Voorkom dubbele verzekeringen
    Een annuleringsverzekering kunt u op verschillende manieren afsluiten. Bijvoorbeeld als een aanvullende dekking bij een doorlopende reisverzekering of als een losse verzekering. Neem bij het afsluiten van een verzekering de polis goed door om te voorkomen dat deze verzekering niet dezelfde dekking biedt als een van uw andere verzekeringen. 
  • Kies doorlopende of tijdelijke annuleringsverzekering
    Een kortlopende annuleringsverzekering is een tijdelijke verzekering met een ingangs- en einddatum. Hiermee verzekert u uw reis van boeken tot aan terugkomst. Met een doorlopende annuleringsverzekering bent u continu verzekerd, deze is al snel voordeliger als u vaker of langduriger op reis gaat. Maak een afweging welke verzekering het beste bij u past. 
  • Kies standaard, luxe of allrisk annuleringsverzekering
    Sommige verzekeraars bieden naast de standaarddekking ook een luxe annuleringsdekking of allriskdekking aan tegen een meerprijs. Het voordeel van een luxe annuleringsdekking is dat deze de volledige reissom vaak dekt bij het annuleren van uw reis. Een allrisk annuleringsverzekering gaat nog een stap verder. Zelfs reizen die worden geannuleerd door omgevingsfactoren zijn dan vaak gedekt. Kies welke verzekering het beste bij u past!

#waarom-annuleringsverzekering

Gekopieerd naar het klembord!

Coronavirus en annuleringsverzekering: wat krijg ik vergoed?

Een annuleringsverzekering richt zich doorgaans op persoonlijke risico’s en dekt (een deel) van de kosten als uw reis onverhoopt niet doorgaat of voortijdig moet worden afgebroken, bijvoorbeeld door onvrijwillige werkloosheid, ziekte of het overlijden van een naaste. Of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering bij corona, verschilt per situatie. Wij leggen het uit!

Wat betekent de coronapandemie voor uw annuleringsdekking? 
Op 11 maart 2020 heeft de wereldgezondheidszorg (WHO) bepaald dat het coronavirus officieel een pandemie is. Dat betekent dat het virus wereldwijd voorkomt. Daardoor zien verzekeraars het coronavirus niet meer als een bijzondere onvoorziene omstandigheid. Reizen die vanaf dat moment zijn geboekt en niet doorgaan of onderbroken worden als gevolg van het coronavirus, zijn niet gedekt door een annuleringsverzekering. 

Reisannulering door coronabesmetting
Heeft u het coronavirus opgelopen en kunt u daardoor niet meer op reis? Dan worden de kosten (deels) vergoed door uw annuleringsverzekering. U moet dan wel kunnen aantonen dat u besmet bent met het virus, bijvoorbeeld met een doktersverklaring. Let op: dit geldt niet voor reizen die zijn geboekt vanaf het moment dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde.

Reisannulering negatief reisadvies
Voor de meeste verzekeraars is een negatief reisadvies of een virusuitbraak geen reden om annuleringskosten te vergoeden als u zelf besluit reis te annuleren. Uw reis kan namelijk gewoon doorgaan. Toch zijn er uitzonderingen. Heeft u een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering? Dan kunt u mogelijk aanspraak maken op een vergoeding van de annuleringskosten. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering. Let op: dit geldt niet voor reizen die zijn geboekt vanaf het moment dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde.

Vroegtijdig afbreken van uw reis
Moet u door omstandigheden uw reis afbreken, dan krijgt u de annuleringskosten en/of de kosten van het niet-gebruikte deel van uw reis vergoed door uw annuleringsverzekering. Let op: dit geldt niet voor reizen die zijn geboekt vanaf het moment dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde.

#cornavirus-annuleringsverzekering

Gekopieerd naar het klembord!