Coronavirus en reizen: dit moet u weten!

Vanaf 15 juni worden de coronamaatregelen in veel Europese landen verder versoepeld en gaan grenzen weer open. U kunt weer op vakantie naar het buitenland. Gaat u deze zomer op reis? Bereidt u zich dan goed voor! Weet welke regels gelden in het land van uw vakantiebestemming en wat u moet doen als het coronavirus weer om zich geen grijpt. Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over reizen in coronatijd!

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en reizen: dit moet u weten!

Reisadvies

Wat betekenen de kleurcodes bij de reisadviezen van de overheid?

Check voordat u op vakantie gaat altijd wat het reisadvies is voor uw vakantiebestemming om vervelende verrassingen op reis te voorkomen. De reisadviezen van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken worden gekenmerkt door vier kleurcodes. Hieronder leest u wat de kleurcodes betekenen voor uw vakantie: 

  • Code groen
    Landen met code groen hebben op dit moment geen coronamaatregelen die invloed hebben op uw vakantie en reisgenot.
  • Code geel
    Landen met code geel hebben coronamaatregelen getroffen die een beperkte invloed hebben op uw vakantie en reisgenot. Let op, er zijn wel veiligheidsrisico’s.      
  • Code oranje
    Landen met code oranje hebben coronamaatregelen getroffen die het dagelijkse leven ontwrichten. Voor deze landen geldt ook mogelijk een inreisverbod. Reizen naar deze landen wordt afgeraden. Gaat u toch? Dan moet u bij terugkomst 14 dagen in thuisquarantaine.
  • Code rood
    Landen of gebieden met code rood zijn volledig afgesloten. Er is geen uitzicht op in- en uitreizen. Reizen naar deze landen wordt afgeraden. Gaat u toch? Dan moet u bij terugkomst 14 dagen in thuisquarantaine. 

#betekenis-kleurcodes-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik deze zomer op vakantie naar het buitenland?

Vanaf 15 juni kunt u weer op vakantie naar andere landen in de EU. Grenzen gaan open en reisadviezen worden versoepeld van code rood of oranje naar code geel. Dit geldt niet voor alle Europese landen en ook niet voor landen buiten de EU. Check op de website Nederlandwereldwijd het meest actuele reisadvies van uw vakantiebestemming. Let op: het reisadvies kan op elk moment weer worden aangepast. 

#zomervakantie-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik naar een land of gebied reizen met een oranje of rood reisadvies?

Reizen naar landen of gebied met een oranje of rood reisadvies wordt sterk afgeraden door de overheid. Het coronavirus ontwricht hier het dagelijkse leven en het besmettingsgevaar is groot. Het reisadvies is echter niet bindend. U bepaalt zelf of uw reis doorgaat, tenzij er een inreisverbod geldt voor uw reisbestemming. Gaat u naar een land of gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt (code oranje of rood), dan moet u bij terugkomst 14 dagen in thuisquarantaine.

#vakantiebestemming-code-oranje-rood

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als het reisadvies tijdens de vakantie wordt aangepast?

Het coronavirus kan op elk moment weer om zich heen grijpen. Wees daarom alert als u naar het buitenland reist. Bij een nieuwe uitbraak kunnen landen snel strenge maatregelen treffen, zoals het sluiten van grenzen. Ook kunt u bij een lockdown in quarantaine worden geplaatst. 

Houd het reisadvies van de Rijksoverheid en berichtgevingen vanuit lokale autoriteiten tijdens uw vakantie goed in de gaten. Door deze zomer naar het buitenland te gaan, accepteert u de mogelijke risico’s. De verantwoordelijkheid om veilig thuis te komen, ligt in principe bij uzelf. 
 

#reisadvies-aangepast-tijdens-vakantie

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik in thuisquarantaine na mijn vakantie?

Komt u uit een gebied of land komt waarvoor een code oranje of rood reisadvies is afgegeven? Ga dan 14 dagen in thuisquarantaine. Verlaat uw woning of verblijfplaats niet en vermijd zoveel mogelijk het contact met anderen. Neem bij symptomen contact op met uw huisarts of de GGD. 

#verplicht-thuisquarantaine

Gekopieerd naar het klembord!

Hoe blijf ik op de hoogte van de actuele reisadviezen?

Check voordat u op vakantie gaat altijd wat het reisadvies is voor uw vakantiebestemming om vervelende verrassingen op reis te voorkomen. Tijdens uw reis blijft u op de hoogte van de meest actuele reisadviezen met de Reisapp en 24/7 informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

#

Gekopieerd naar het klembord!

Pakketreizen

Mag een reisorganisatie mijn pakketreis wijzigen?

De reisorganisatie mag soms een pakketreis wijzigen. Uw rechten verschillen per situatie. Dit hangt af van het soort wijziging en om hoeveel impact deze verandering heeft op uw reis. 

Kleine wijziging pakketreis
Een reisorganisatie mag na het boeken van de pakketreis, zonder uw toestemming, een kleine wijziging doorvoeren. Een kleine wijziging is bijvoorbeeld het wijzigen of annuleren van een excursie. De reisorganisator moet u hierover informeren.

Ingrijpende wijziging pakketreis
Een reisorganisatie mag géén grote wijzigingen doorvoeren zonder uw toestemming. Een grote wijziging is een aanpassing die ingrijpend is voor uw pakketreis, denk bijvoorbeeld aan een omboeking. U hoeft hiermee niet akkoord te gaan. Uw opties zijn: 

  • U accepteert de wijziging: is de kwaliteit van de reis minder door de verandering, bijvoorbeeld omdat de accommodatie slechter is? Dan heeft u recht op een passende prijsverlaging. 
  •  U weigert de wijziging: de reisorganisatie kan dan besluiten om de reis te annuleren. Bij annulering heeft u recht op volledige terugbetaling van de reissom. 

Conflict met reisorganisatie over wijziging pakketreis
Heeft de reisorganisatie uw pakketreis gewijzigd en ontstaat er een geschil waar u samen niet uitkomt? Check dan of de reisorganisatie aangesloten is bij een brancheorganisatie zoals de ANVR. U kunt dan uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Ook kunt u de rechter vragen om een uitspraak te doen. Let op: hier zijn kosten aan verbonden. 

Conflict met buitenlandse reisorganisatie? Vraag ECC om hulp!
Heeft u een conflict met een buitenlandse reisorganisatie, gevestigd in de EU, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk? Vraag dan het ECC om juridische hulp. Bekijk hier wat we doen
 

#rechten-bij-wijzigen-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een reisorganisatie mijn pakketreis omboeken?

Een reisorganisatie mag in sommige situaties uw pakketreis omboeken, máár alleen met uw toestemming. Wordt uw reis omgeboekt en verschilt de nieuwe situatie aanzienlijk met de oorspronkelijke reis? Dan hoeft u niet akkoord te gaan met het voorstel. De reisorganisatie kan dan wel de pakketreis annuleren. Bij annulering heeft u recht op terugbetaling van uw geld. 

#rechten-bij-omboeken-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn mijn rechten bij annulering van de pakketreis door reisorganisatie?

Als een reisorganisatie uw pakketreis annuleert, bijvoorbeeld vanwege een nieuwe uitbraak van het coronavirus op uw vakantiebestemming, dan heeft u recht op een aangepaste reis, omboeking of terugbetaling van uw geld bij het annuleren van de reis. 

Coronavoucher bij annulering pakketreis
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij een reisgarantiefonds, zoals Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), STO Garant of VZR Garant en is uw reis door de pakketreisorganisator geannuleerd? Dan krijgt u een coronavoucher aangeboden als alternatief voor terugbetaling. Deze vouchers voldoen aan de uitgangspunten voucherregeling van de Autoriteit Consument & Markt.

Uw recht om een voucher te weigeren
De reisorganisatie mag u bij het annuleren van de pakketreis een coronavoucher aanbieden als alternatief voor de terugbetaling. Deze voucher mag u niet worden opgedrongen. Weigert u de voucher? Dan heeft u gewoon recht op terugbetaling van uw geld. 
 

#rechten-bij-annuleren-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik een coronavoucher weigeren bij annulering reis?

Een reisorganisatie mag u bij het annuleren van de pakketreis een coronavoucher aanbieden als alternatief voor de terugbetaling. Deze voucher mag u niet worden opgedrongen. Weigert u de voucher? Dan heeft u gewoon recht op terugbetaling van uw geld.

In het nieuwsbericht 'Coronavoucher: dit moet u weten!' leest u alles over deze vouchers. 

#coronavoucher-weigeren?

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik voor mijn reis betalen als die waarschijnlijk niet doorgaat?

Bij het boeken van een pakketreis, gaat u akkoord met de reisovereenkomst en betalingsvoorwaarden van de reisorganisator. U gaat een betaalverplichting aan. Of u daadwerkelijk de volledige reissom moet betalen, hangt af van de situatie. 

Pakketreis gaat door
Kan de pakketreis worden uitgevoerd zoals afgesproken tijdens het boeken van de reis? Dan bent u verplicht om de betaling zoals afgesproken te voldoen. 

Pakketreis gaat waarschijnlijk niet door
Is het moment aangebroken dat u de reissom of het restantbedrag ervan moet betalen en is de kans groot dat de vakantie niet doorgaat? Bijvoorbeeld omdat er een inreisverbod is voor uw vakantiebestemming. U mag dan wachten met betalen totdat er duidelijkheid is. Verzoek de reisorganisatie om de betaaltermijn op te schorten naar ongeveer twee tot drie weken voor uw vertrek. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC” opschorten restantbetaling zomervakantie. In twee talen te downloaden. 

Pakketreis geannuleerd
Als de reisorganisatie uw pakketreis annuleert, hoeft u niets meer te betalen. Bij aanbetaling heeft u recht op terugbetaling van uw geld. 
 

#opschorten-betaling-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Negatief reisadvies voor vakantiebestemming: gaat mijn pakketreis door?

Bij een code oranje of rood reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is de kans groot dat de reisorganisatie uw pakketreis omboekt of annuleert. Annuleert de reisorganisatie uw reis niet en bent u van mening dat het onverantwoordelijk en onveilig is om naar de door u geboekte vakantiebestemming te reizen? Neem dan contact op met de reisorganisatie om de mogelijkheden voor het wijzigen, omboeken of annuleren van uw pakketreis te bespreken. 

Annulering pakketreis bij code rood
Reizen naar een vakantiebestemming met code rood wordt afgeraden door de overheid. Bij annulering van uw pakketreis door de reisorganisatie, heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van uw geld. Annuleert u de reis liever zelf? Check bij de reisorganisatie of dit kosteloos kan. 

Annulering pakketreis bij code oranje
Vakantiebestemmingen met code oranje hebben coronamaatregelen getroffen die het dagelijkse leven ontwrichten. Voor sommige bestemmingen geldt zelfs een inreisverbod. Check bij de reisorganisatie of uw reis doorgaat, aangepast of geannuleerd wordt. Kunt u aantonen dat het onverantwoordelijk is om naar uw vakantiebestemming te reizen? Dan mag u waarschijnlijk de reis kosteloos annuleren. 

Annulering pakketreis bij code geel
Reizen naar een vakantiebestemming met code geel, is volgens de overheid verantwoord. Er zijn coronamaatregelen getroffen die een beperkte invloed hebben op uw vakantie en reisgenot. 

Let op: reisadviezen kunnen op elk moment worden aangepast. Deze aanpassing kan invloed hebben op uw reis. Check daarom voor en tijdens uw reis het reisadvies voor uw vakantiebestemming. 
 

#pakketreis-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik bij een code groen of geel reisadvies gratis mijn reis annuleren?

Reizen naar een vakantiebestemming met een code groen of geel reisadvies is gewoon mogelijk. Voor deze bestemmingen zijn er geen of beperkte coronamaatregelen die van invloed zijn op de reis. Het is meestal niet mogelijk om uw pakketreis gratis annuleren. Overleg dit met de reisorganisatie.

Wat u moet weten over annuleringskosten
Bij het boeken van een pakketreis maakt de reisorganisatie kosten. Denk aan het reserveren van een hotel of andere accommodatie, kopen van een vervoersbewijs of inhuren van personeel. Daarom mag de reisorganisatie annuleringskosten in rekening brengen.  

Hoogte annuleringskosten
Wilt u uw reis toch omboeken of annuleren uit angst voor het coronavirus terwijl daar geen directe aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij een code groen of geel reisadvies? Dan betaalt u dus waarschijnlijk annuleringskosten. Hoe dichter bij de datum van vertrek, hoe hoger de annuleringskosten. In de algemene voorwaarden, die u heeft gekregen bij het boeken van uw pakketreis, checkt u de hoogte van de annuleringskosten. Deze kosten mogen nooit meer zijn dan de totale reissom. 
 

#annuleren-pakketreis-reisadvies-groen-geel

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus tijdens mijn reis?

Bij een uitbraak van het coronavirus op uw vakantiebestemming terwijl u aan het reizen bent, heeft u recht op hulp en bijstand van de reisorganisatie waarbij u de pakketreis heeft geboekt. Probeer daarom zo snel mogelijk in contact te komen met de organisator. 

Hulp bij repatriëring (terugreis)
Geldt er een code rood reisadvies voor uw bestemming? Dan wordt het gebied of land waarschijnlijk volledig afgesloten. Er is geen uitzicht op in- en uitreizen. De pakketreisorganisatie is verantwoordelijk om zo snel mogelijk de terugreis voor u te regelen. Dit heet repatriëren. 

Hulp bij ziekte
Raakt u voor of tijdens uw vakantie besmet met het coronavirus en beland u daardoor in het ziekenhuis, dan kunt u mogelijk een beroep doen op uw reis- of zorgverzekering. Check voordat u op vakantie gaat welke medische kosten vergoed worden door uw verzekeraar zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan. 

Hulp vanuit de overheid
Als u op vakantie gaat, dan is dat uw eigen verantwoordelijkheid. Bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus, kunnen overheden coronamaatregelen treffen en opnieuw (reis)beperkingen opleggen. De Nederlandse overheid haalt géén gestrande reizigers meer terug. 

Quarantaineverplichting 
Komt u uit een code oranje of rood gebied, dan moet u bij terugkomst 14 dagen in thuisquarantaine. Verlaat uw woning of verblijfplaats niet en vermijd zoveel mogelijk het contact met anderen. Neem bij symptomen contact op met uw huisarts of de GGD.
 

#uitbraak-coronavirus-tijdens-vakantie

Gekopieerd naar het klembord!

Wat betekent een inreisverbod voor mijn vakantie?

Een inreisverbod betekent dat een land of een gebied op slot gaat en niet toegankelijk is voor een bepaalde groep mensen, zoals reizigers uit andere landen. Geldt er een inreisverbod voor uw vakantiebestemming? Dan kan de reisorganisatie uw pakketreis waarschijnlijk niet uitvoeren. U heeft dan recht op een aangepaste reis, omboeking of terugbetaling van uw geld bij annulering.

#inreisverbod-vakantiebestemming

Gekopieerd naar het klembord!

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse reisorganisatie waar u samen niet uitkomt? Het Europees Consumenten Centrum helpt u bij het oplossen van uw klacht. De reisorganisatie moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

#hulp-ecc-nederland

Gekopieerd naar het klembord!

Vliegreizen

Heb ik een gezondheidsverklaring nodig om te vliegen?

Reizigers die via Schiphol vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en bij zich dragen. Download de gezondheidsverklaring van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en vul het thuis in voor uw vertrek. Dit formulier moet u kunnen tonen als daarnaar gevraagd wordt op Schiphol, in het vliegtuig of op de luchthaven van uw reisbestemming.

#gezondheidsverklaring_vliegreizen

Gekopieerd naar het klembord!

Naar welke landen mag ik vliegen deze zomer?

Sinds 15 juni is het weer mogelijk om naar de meeste landen in de Europese Unie te vliegen. U kunt bijvoorbeeld op vakantie naar Spanje, Italië of Griekenland. Reizen naar landen waar het coronavirus nog volop heerst, zoals het Verenigd Koninkrijk en Zweden, wordt voorlopig afgeraden. Lees meer over de meest actuele reisadviezen op de website van de Rijksoverheid

Let op: het reisadvies is niet bindend. Besluit u toch om naar een gebied te reizen met een code oranje advies, dan moet u bij terugkomst twee weken in thuisquarantaine. 

#vliegvakanties-zomer-2020

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn de gevolgen voor mijn terugvlucht bij een nieuwe coronagolf?

De gevolgen van een tweede golf van het coronavirus tijdens uw reis kan grote gevolgen hebben. Een land kan nieuwe maatregelen afkondigen en de grenzen sluiten. In- en uitreisverkeer is dan beperkt of niet meer mogelijk. De luchtvaartmaatschappij kan uw terugvlucht annuleren. 

Gestrand in het buitenland
Bij het annuleren van een vlucht heeft u principe recht op een omboeking. Als de grenzen en het luchtruim zijn gesloten, dan is het voor een luchtvaartmaatschappij meestal een onmogelijke missie om te voldoen aan de verplichting om uw vlucht om te boeken. Ze krijgen geen toestemming om te landen en op te stijgen. U loopt het gevaar om in het buitenland te stranden. 

Hulp vanuit de overheid
De Nederlandse overheid gaat bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus geen gestrande reizigers terughalen (repatriëren). U bent op de hoogte van de mogelijke risico’s en daarom ook verantwoordelijk voor een veilige terugkeer naar Nederland. 
 

#tweede-golf-coronavirus-gevolgen-terugvlucht

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een luchtvaartmaatschappij mij weigeren bij het niet dragen van een mondkapje?

U bent verplicht om een mondkapje te dragen tijdens het boarden en in het vliegtuig. De luchtvaartmaatschappij mag u de toegang tot het vliegtuig ontzeggen als u weigert een mondkapje te dragen.

#mondkapje-vliegtuig

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik geld terug als de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht annuleert?

Bij het annuleren van een vlucht, heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van de ticketprijs. Als vluchten weer massaal worden geannuleerd bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus, kan het een tijdje duren voordat u uw geld terugkrijgt. Ook mag de luchtvaartmaatschappij u een voucher aanbieden. Deze hoeft u niet te accepteren.

#compensatie-annulering-vlucht-corona

Gekopieerd naar het klembord!

Heb ik recht op een financiële compensatie bij vluchtvertraging of -annulering door coronavirus?

U heeft geen recht op een financiële compensatie bij een langdurige vluchtvertraging of vluchtannulering als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat het veroorzaakt is door een buitengewone omstandigheid (overmacht). Een nieuwe coronagolf valt daaronder. 

Wat wordt er bedoeld met financiële compensatie?
Een financiële compensatie is een vergoeding die u aanvullend ontvangt voor het ongemak dat u ervaart, het tijdsverlies, bij een langdurige vertraagde vlucht of geannuleerde vlucht. Deze vergoeding kan oplopen tot € 600 per passagier. 
  

#financiële-compensatie-vluchtvertraging-vluchtannulering

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn vliegticket kosteloos omboeken of annuleren bij negatief reisadvies?

Zolang de luchtvaartmaatschappij uw vlucht kan uitvoeren, kunt u deze vlucht in principe niet kosteloos omboeken of annuleren. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van de luchtvaartmaatschappij om de vlucht gratis om te boeken of annuleren. 

Omboeken of annuleren bij negatief reisadvies
Is er een negatief reisadvies (code oranje of rood) afgegeven voor uw reisbestemming en heeft de luchtvaartmaatschappij uw vlucht niet geannuleerd? Neem dan contact op met de maatschappij en informeer naar de mogelijkheden voor het (kosteloos) omboeken van de vlucht. 

Annuleringsverzekering
Verzekeraars zien het annuleren van een vlucht door het coronavirus niet meer als een plotselinge gebeurtenis. Geld terugkrijgen via uw annuleringsverzekering is bij alle verzekeraars uitgesloten. 

#omboeken-vliegticket-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik een voucher accepteren bij annulering vlucht?

Bij een vluchtannulering door het coronavirus, mag een luchtvaartmaatschappij u een vliegvoucher aanbieden. Dit als alternatief voor het omboeken van de vlucht of terugbetalen van uw geld. U heeft het recht op deze voucher te weigeren. Bij weigering moet de luchtvaartmaatschappij u alsnog de ticketprijs terugbetalen. De voucher mag u niet worden opgedrongen. 

#voucher-bij-vluchtannulering

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als de luchtvaartmaatschappij weigert om geld terug te betalen?

Als een luchtvaartmaatschappij weigert om uw geld terug te betalen bij een vluchtannulering, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!  

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de luchtvaartmaatschappij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: vlucht geannuleerd door coronavirus? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! 

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de luchtvaartmaatschappij niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlandse luchtvaartmaatschappij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Gratis! 

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 
 

#luchtvaartmaatschappij-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik mijn geld terug bij faillissement luchtvaartmaatschappij?

Als u een los vliegticket heeft gekocht en de luchtvaartmaatschappij gaat failliet, dan is de kans groot dat u met lege handen achterblijft. Als consument staat u achteraan in de rij van de schuldeisers. 

Vliegvoucher geen garantie bij faillissement
Een luchtvaartmaatschappij mag een vliegvoucher aanbieden bij het annuleren van een vlucht door het coronavirus. Dit als alternatief voor de terugbetaling van de ticketprijs. Gaat de luchtvaartmaatschappij failliet? Dan verliest de vliegvoucher zijn waarde. U bent uw geld kwijt.  
 

#faillissement-luchtvaartmaatschappij

Gekopieerd naar het klembord!

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en een buitenlandse luchtvaartmaatschappij er samen niet uitkomen. U woont in Nederland en de luchtvaartmaatschappij moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse luchtvaartmaatschappij
Als u een vraag of klacht heeft over een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch LoketACM Consuwijzer of Inspectie Leefomgeving en Transport voor juridische hulp. 

#gratis-juridische-hulp-ecc-nederland

Gekopieerd naar het klembord!

Camping

Ik wil niet naar het buitenland deze zomer, mag ik de boeking kosteloos annuleren?

Zolang de camping open is en de aanbieder de afgesproken dienst nog kan leveren, heeft u in principe geen recht op het kosteloos annuleren van uw boeking. U bent afhankelijk van de contractvoorwaarden en bereidheid van de camping om uw boeking kosteloos te verplaatsen of annuleren. 

Aangepaste regels in Frankrijk
In Frankrijk is een tijdelijke noodmaatregel ingevoerd. Heeft u een boeking voor een kampeerplek in de periode van 1 maart 2020 en 15 september 2020, en wilt u deze annuleren in verband met het coronavirus? Dan kan dat kosteloos. U heeft recht op terugbetaling. De campingaanbieder mag u ook een recreatievoucher aanbieden. Gebruikt u deze voucher niet binnen 18 maanden? Dan heeft u alsnog recht op terugbetaling van uw geld.

Uw consumentenrechten in Europa 
Heeft u een kampeerplek geboekt in het buitenland, zoals Duitsland, Italië of Spanje, en wilt u hier (kosteloos) vanaf? Neem dan contact op met onze juristen via het contactformulier. Verschillende landen hebben de regels tijdelijk aangepast. Wij leggen u graag uit wat uw consumentenrechten zijn!
 

#campingboeking-kosteloos-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn kampeerboeking kosteloos annuleren bij een inreisverbod?

Zolang de camping open is en de aanbieder de afgesproken dienst nog kan leveren, heeft u in principe geen recht op het kosteloos annuleren van uw boeking. Uw kampeerplek is nog beschikbaar, alleen kunt u er niet komen door een inreisverbod. U bent afhankelijk van de contractvoorwaarden en bereidheid van de camping om uw boeking kosteloos te verplaatsen of annuleren.    

Annuleringsverzekering
Verzekeraars zien het annuleren van een vakantie door het coronavirus niet meer als een plotselinge gebeurtenis. Geld terugkrijgen via uw annuleringsverzekering is bij verzekeraars uitgesloten. 
 

#kampeerboeking-kosteloos-annuleren-inreisverbod

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik mijn geld terug als mijn boeking wordt geannuleerd door de campingaanbieder?

Bij het annuleren van uw campingboeking door de aanbieder, heeft u recht op de terugbetaling van uw geld. De campingaanbieder mag u een recreatievoucher aanbieden, deze hoeft u niet te accepteren. Ook kan u een voorstel worden gedaan voor het verplaatsen van de boekingsdata. Hier hoeft u niet mee akkoord te gaan. U heeft dan nog steeds recht op terugbetaling.

#geld-terug-annulering-boeking-door-camping

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als camping weigert om mijn geld terug te betalen?

Als de campingaanbieder weigert om uw geld terug te betalen bij het annuleren van uw boeking, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de luchtvaartmaatschappij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: annuleert campingaanbieder uw boeking? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! 

Meld het bij Autoriteit Consument & Markt
Reageert de campingaanbieder niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Autoriteit Consument & Markt! De toezichthouder treedt streng op tegen ondernemers die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlandse camping? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een camping gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de campingaanbieder. Gratis! 

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 
 

#camping-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik een voucher accepteren bij annulering boeking door campingaanbieder?

Bij een boekingsannulering door het coronavirus, mag een campingaanbieder u een recreatievoucher aanbieden. Dit als alternatief voor het terugbetalen van uw geld. U heeft het recht op deze voucher te weigeren. Bij weigering moet de aanbieder u alsnog de ticketprijs terugbetalen. De voucher mag u niet worden opgedrongen.

#recreatievoucher-accepteren-of-weigeren

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een recreatievoucher?

Als uw boeking wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, kan het zijn dat de campingaanbieder u een recreatievoucher aanbiedt. Check voordat u een voucher accepteert of de voorwaarden voldoen aan de uitgangspunten die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgesteld:

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking. 
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d. 
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door de campingaanbieder worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als de campingaanbieder de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de recreatievoucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement.  
 

#voorwaarden-recreatievoucher

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik mijn geld terug bij faillissement camping?

Als u een staplaats op een camping heeft geboekt en de aanbieder gaat failliet, dan is de kans groot dat u met lege handen achterblijft. Als consument staat u achteraan in de rij van de schuldeisers. Is uw boeking door de campingaanbieder geannuleerd en heeft u een recreatievoucher geaccepteerd, dan kan het voorkomen dat uw voucher niets meer waard is. Check daarom goed de vouchervoorwaarden voordat u deze accepteert. 

#faillissement-camping-geld-terug?

Gekopieerd naar het klembord!

Accommodaties

Mag een accommodatie zomaar mijn boeking wijzigen?

De aanbieder van uw accommodatie, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of campingplek, mag de overeenkomst niet zomaar wijzigen na de boeking. Zelfs niet vanwege het coronavirus. Er zijn een paar uitzonderingen:

  • De aanbieder mag de accommodatie wijzigen als dat in de algemene voorwaarden staat. Hiermee bent u akkoord gegaan tijdens het boeken. 
  • De aanbieder mag de accommodatie wijzigen als het een kleine wijziging is, waar u weinig tot geen nadeel van ondervindt. Het is niet altijd duidelijk wat een kleine wijziging is. Ontstaat er een discussie? Dan is het aan de geschillencommissie of rechter om te bepalen wie er gelijk heeft.  
  • De aanbieder mag de accommodatie wijzigen of annuleren als u de gemaakte afspraken niet nakomt. Bijvoorbeeld als u de rekening niet op tijd betaalt. 

#wijziging-accommodatie

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik geld terug als de aanbieder de accommodatie annuleert?

Annuleert de aanbieder van uw accommodatie, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of campingplek, uw boeking vanwege een inreisverbod? Of omdat de accommodatie is gesloten vanwege het coronavirus? Dan heeft u recht op terugbetaling van uw geld.

Financiële vergoeding
Een accommodatie kan niet altijd verantwoordelijk gehouden worden voor het annuleren van de boeking. Bij overmachtsituaties zoals een inreisverbod of de uitbraak van het coronavirus, heeft u geen recht op een financiële vergoeding voor de overige kosten zoals het vliegticket, inentingen of visum. 

#annulering-accommodatie

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik mijn accommodatie gratis annuleren uit angst voor het coronavirus?

Wilt u de accommodatie, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of campingplek, annuleren uit angst voor het coronavirus, dan heeft u in principe geen recht op terugbetaling van uw geld. U bent afhankelijk van de contractvoorwaarden van de aanbieder. Neem contact op met de aanbieder van de accommodatie om te informeren naar de mogelijkheden.  

Annuleringsverzekering
Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten bij het boeken van de accommodatie, kunt u de voorwaarden checken van uw verzekering. De meeste verzekeraars vinden besmettingsgevaar geen geldige reden om een accommodatie kosteloos te annuleren. Maar er zijn uitzonderingen! Met een extra dekking of allriskverzekering vergoeden enkele verzekeraars wel. Er moet dan wel een negatief reisadvies voor uw bestemming zijn afgegeven door de Rijksoverheid.

#gratis-annuleren-accommodatie

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn accommodatie gratis annuleren bij een inreisverbod? 

Het annuleren van uw accommodatie kan altijd. Gratis annuleren is een ander verhaal. Zelfs bij een negatief reisadvies of inreisverbod heeft u niet het recht om de accommodatie gratis te annuleren. Neem contact op met de accommodatie of kijk in de algemene voorwaarden van de accommodatie. Daarin staat wanneer u de overeenkomst (gratis) mag wijzigen of annuleren. 

Annuleringsverzekering 
Als u de accommodatie niet kosteloos kunt omboeken of annuleren, kijk dan of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering. Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering wel dekking. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering. 

#annuleren-accommodatie-inreisverbod

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn mijn rechten bij een virusuitbraak tijdens de reis?

Verblijft u in een gebied waar het coronavirus is geconstateerd, dan kan het voorkomen dat de accommodatie in quarantaine gaat. U heeft dan recht op hulp en bijstand van de accommodatie. Voor eventuele financiële bijstand kunt u zich richten tot lokale autoriteiten of uw reisverzekering.

Repatriëring 
Bent u in een gebied waar het coronavirus is uitgebroken, dan wordt u niet zomaar naar Nederland teruggebracht door uw reisverzekering (repatriëring). Alleen bij medische ongevallen of ziekte, dekt de reisverzekering dit. Wilt u terug vanwege het coronavirus zonder dat er een directe medische reden is, neem dan contact op met de reisverzekering om te vragen of preventieve repatriëring mogelijk is. 

Calamiteitenfonds
Ontstaat er tijdens uw reis een natuurramp of een ernstig conflict waardoor u in levensgevaar bent, dan is de kans groot dat uw pakketreis wordt aangepast of zelfs afgebroken. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die hierdoor ontstaan. Gezondheidsproblemen door het coronavirus, vallen niet onder de dekking en garantie van het Calamiteitenfonds. 

#virusuitbraak-tijdens-reis

Gekopieerd naar het klembord!

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en de eigenaar van een buitenlandse accommodatie er samen niet uitkomen. De accommodatie moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse accommodatie
Als u een vraag of klacht heeft over een accommodatie, gevestigd in Nederland, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket of ACM Consuwijzer voor juridische hulp. 

#juridische-hulp-ecc-nederland

Gekopieerd naar het klembord!

reis- en annuleringsverzekering

Waarvoor heb ik een reisverzekering nodig?

Gaat u op reis, dan loopt u het risico dat er iets onverwachts gebeurt. Dit kan leiden tot torenhoge rekeningen. Met een reisverzekering bent u verzekerd tegen risico’s die u niet wilt of kunt dragen. Ook krijgt u de juiste hulp in noodsituaties. Een reisverzekering bestaat doorgaans uit een basisdekking die u kunt aanvullen met extra’s. Niet alles is even belangrijk voor uw reis.   

Wat dekt een basisverzekering?

  • Vergoeding van onverwachte kosten;
  • Hulpverlening in het buitenland;
  • Terugkeer naar Nederland (repatriëring bij medische ongevallen of ziekte).

Tips afsluiten reisverzekering

Bedenk bij het afsluiten van een reisverzekering wat u belangrijk vindt om te verzekeren en welke aanvullende dekking u nodig heeft. Met de tips van het ECC gaat u goed voorbereid op reis.  

  • Kies doorlopende of tijdelijke reisverzekering
    Een kortlopende reisverzekering is een tijdelijke verzekering met een ingangs- en einddatum. Met een doorlopende reisverzekering bent u continu verzekerd. Deze optie is al snel voordeliger als u vaker of langduriger op reis gaat. Maak een afweging welke verzekering het beste bij u past. 
  • Check dekking aantal reisdagen 
    Gaat u langer dan zes weken op vakantie, check dan of de reis wordt gedekt door de reisverzekering. De dekking geldt meestal voor reizen van maximaal zes weken aaneengesloten. Overschrijdt u de toegestane reisduur? Dan vervalt vaak de dekking voor de hele reis.
  • Check dekking van uw bestemming
    Controleer, bij het afsluiten van uw reisverzekering of voor vertrek, of uw vakantiebestemming onder de dekking van de reisverzekering valt. Voor reizen buiten Europa moet u vaak een aanvullende verzekering afsluiten. 
  • Check financiële dekking
    Controleer wat de maximale hoogte van het bedrag is waarvoor uw waardevolle spullen, geld, elektronica, etc. zijn verzekerd. 
  • Check zorgdekking
    Controleer of u een aanvullende zorgverzekering heeft die de medische kosten in het buitenland vergoed. Dekt uw zorgverzekeraar deze niet? Sluit dan een aanvullende reisverzekering af.
  • Vergelijk reisverzekeringen
    Weet u welke (aanvullende) reisverzekering het beste bij uw situatie past? Vergelijk dan reisverzekeringen van verschillende aanbieders om de goedkoopste en beste reisverzekering te vinden. De meeste reisverzekeraars bieden vergelijkbare basisverzekeringen, maar de prijsverschillen kunnen groot zijn. 

#waarom-reisverzekering

Gekopieerd naar het klembord!

Coronavirus en reisverzekering: wat krijg ik vergoed?

Een reisverzekering richt zich doorgaans op persoonlijke risico’s en dekt kosten die kunnen ontstaan tijdens uw reis. Denk bijvoorbeeld aan het verlies van uw bagage, een ongeval of ziekte. Of u een beroep kunt doen op uw reisverzekering bij corona, verschilt per situatie. Wij leggen het uit!

Dekking bij negatief reisadvies
Gaat u naar een bestemming waar, voor uw vertrek, een negatief reisadvies (code oranje of rood) is afgegeven, dan biedt de reisverzekering waarschijnlijk geen dekking voor risico’s die zich voordoen tijdens uw reis. Ook niet als het reisadvies is afgeven nadat u heeft geboekt. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering.

Negatief reisadvies in het buitenland
Bent u al op reis op het moment dat er een negatief reisadvies wordt afgegeven? Dan blijft u gewoon verzekerd. Zo krijgt u nog steeds een vergoeding voor schade en heeft u recht op hulp van uw verzekeraar. Wordt u tijdens uw reis ziek door het coronavirus? Neem dan contact op met uw reisverzekering. Uw verzekeraar vertelt u welke kosten precies gedekt zijn. 

Repatriëring door reisverzekering
Bent u in een gebied waar het coronavirus is uitgebroken, dan wordt u niet zomaar naar Nederland teruggebracht door uw reisverzekering (repatriëring). Alleen bij medische ongevallen of ziekte, dekt de reisverzekering dit. Wilt u terug vanwege het coronavirus zonder dat er een directe medische reden is? Neem dan contact op met de reisverzekering om te vragen of preventieve repatriëring mogelijk is. 

#coronavirus-reisverzekering-vergoeding

Gekopieerd naar het klembord!

Waarvoor heb ik een annuleringsverzekering nodig?

Als u op reis gaat, wilt u onbezorgd genieten. Een annuleringsverzekering dekt (een deel) van de kosten als uw reis onverhoopt niet doorgaat of voortijdig moet worden afgebroken, bijvoorbeeld door ziekte of het overlijden van een naaste. 

Tips afsluiten annuleringsverzekering

Bedenk bij het afsluiten van een annuleringsverzekering wat u belangrijk vindt om te verzekeren en echt nodig heeft. Met de tips van het ECC gaat u goed voorbereid op reis.  

  • Voorkom dubbele verzekeringen
    Een annuleringsverzekering kunt u op verschillende manieren afsluiten. Bijvoorbeeld als een aanvullende dekking bij een doorlopende reisverzekering of als een losse verzekering. Neem bij het afsluiten van een verzekering de polis goed door om te voorkomen dat deze verzekering niet dezelfde dekking biedt als een van uw andere verzekeringen. 
  • Kies doorlopende of tijdelijke annuleringsverzekering
    Een kortlopende annuleringsverzekering is een tijdelijke verzekering met een ingangs- en einddatum. Hiermee verzekert u uw reis van boeken tot aan terugkomst. Met een doorlopende annuleringsverzekering bent u continu verzekerd, deze is al snel voordeliger als u vaker of langduriger op reis gaat. Maak een afweging welke verzekering het beste bij u past. 
  • Kies standaard, luxe of allrisk annuleringsverzekering
    Sommige verzekeraars bieden naast de standaarddekking ook een luxe annuleringsdekking of allriskdekking aan tegen een meerprijs. Het voordeel van een luxe annuleringsdekking is dat deze de volledige reissom vaak dekt bij het annuleren van uw reis. Een allrisk annuleringsverzekering gaat nog een stap verder. Zelfs reizen die worden geannuleerd door omgevingsfactoren zijn dan vaak gedekt. Kies welke verzekering het beste bij u past!

#waarom-annuleringsverzekering

Gekopieerd naar het klembord!

Coronavirus en annuleringsverzekering: wat krijg ik vergoed?

Een annuleringsverzekering richt zich doorgaans op persoonlijke risico’s en dekt (een deel) van de kosten als uw reis onverhoopt niet doorgaat of voortijdig moet worden afgebroken, bijvoorbeeld door onvrijwillige werkloosheid, ziekte of het overlijden van een naaste. Of u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering bij corona, verschilt per situatie. Wij leggen het uit!

Wat betekent de coronapandemie voor uw annuleringsdekking? 
Op 11 maart 2020 heeft de wereldgezondheidszorg (WHO) bepaald dat het coronavirus officieel een pandemie is. Dat betekent dat het virus wereldwijd voorkomt. Daardoor zien verzekeraars het coronavirus niet meer als een bijzondere onvoorziene omstandigheid. Reizen die vanaf dat moment zijn geboekt en niet doorgaan of onderbroken worden als gevolg van het coronavirus, zijn niet gedekt door een annuleringsverzekering. 

Reisannulering door coronabesmetting
Heeft u het coronavirus opgelopen en kunt u daardoor niet meer op reis? Dan worden de kosten (deels) vergoed door uw annuleringsverzekering. U moet dan wel kunnen aantonen dat u besmet bent met het virus, bijvoorbeeld met een doktersverklaring. Let op: dit geldt niet voor reizen die zijn geboekt vanaf het moment dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde.

Reisannulering negatief reisadvies
Voor de meeste verzekeraars is een negatief reisadvies of een virusuitbraak geen reden om annuleringskosten te vergoeden als u zelf besluit reis te annuleren. Uw reis kan namelijk gewoon doorgaan. Toch zijn er uitzonderingen. Heeft u een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering? Dan kunt u mogelijk aanspraak maken op een vergoeding van de annuleringskosten. Check de polisvoorwaarden van uw verzekering. Let op: dit geldt niet voor reizen die zijn geboekt vanaf het moment dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde.

Vroegtijdig afbreken van uw reis
Moet u door omstandigheden uw reis afbreken, dan krijgt u de annuleringskosten en/of de kosten van het niet-gebruikte deel van uw reis vergoed door uw annuleringsverzekering. Let op: dit geldt niet voor reizen die zijn geboekt vanaf het moment dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde.

#cornavirus-annuleringsverzekering

Gekopieerd naar het klembord!