Coronavirus en busreizen: dit moet u weten!

Reist u met de bus of touringcar door Europa? Dan wordt u beschermd door Europese wetgeving. Maar welke rechten heeft u als uw internationale busreis wordt geannuleerd door het coronavirus? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over busreizen in coronatijd. 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de buitenlandse busmaatschappij (niet gevestigd in Nederland!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en busreizen: dit moet u weten! ECC Nederland

Goed om te weten

Naar welke landen mag ik deze zomer met de bus reizen?

Sinds 15 juni is het weer mogelijk om naar de meeste landen in de Europese Unie te reizen. U kunt bijvoorbeeld op vakantie naar Spanje, Italië of Griekenland. Reizen naar landen waar het coronavirus nog volop heerst, zoals het Verenigd Koninkrijk en Zweden, wordt afgeraden. Lees meer over de meest actuele reisadviezen op de website van de Rijksoverheid. 

Let op: het reisadvies is niet bindend. Besluit u toch om naar een gebied te reizen met een code oranje advies

#internationale-busreizen-zomer-2020

Gekopieerd naar het klembord!

Aan welke coronamaatregelen moet ik mij houden tijdens de busreis?

Om u en uw medebuspassagiers zo goed mogelijk te beschermen tegen het coronavirus, wordt er voor uw vertrek door medewerkers van de touringcarmaatschappij een gezondheidscheck gedaan. Bij het instappen en tijdens de busreis moet u uw mond en neus bedekken met een mondkapje. Heeft u gezondheidsklachten? Blijf thuis en annuleer uw busreis!
 

#coronamaatregelen-busreis

Gekopieerd naar het klembord!

Ik ben besmet met het coronavirus, kan ik mijn busreis kosteloos annuleren?

Als u kunt aantonen dat u besmet bent met het coronavirus en u heeft een annuleringsverzekering, dan krijgt u de annuleringskosten en kosten van uw busreis waarschijnlijk via de verzekering terug. Neem contact op met uw verzekeraar. 

Heeft u geen annuleringsverzekering of worden de kosten niet vergoed door uw verzekering? Neem dan contact op met de touringcarmaatschappij en vraag of het mogelijk is om uw busreis te wijzigen. Geef hierbij aan dat u niet kunt reizen omdat u positief bent getest op het coronavirus. 
 

#busreis-annuleren-besmetting-coronavirus

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een touringcarmaatschappij mij weigeren bij het niet dragen van een mondkapje?

U bent verplicht om een mondkapje te dragen in een touringcar, dat geldt in Nederland maar ook in andere Europese landen. De touringcarmaatschappij mag u de toegang tot de bus ontzeggen als u weigert een mondkapje te dragen. In een aantal landen bent u verplicht om uw mond en neus al op het station te bedekken. Dit kan bijvoorbeeld met een mondkapje of sjaal. Check voordat u op reis gaat, welke regels er gelden in het land van uw vakantiebestemming. 

#verplicht-mondkapje-busreis

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik geld terug als de touringcarmaatschappij mijn busreis annuleert?

Bij het annuleren van een busreis door de touringcarmaatschappij, heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van de reissom of ticketprijs. In coronatijd kan het wat langer duren voordat u het geld terugkrijgt. De touringcarmaatschappij mag u als alternatief een voucher aanbieden. Deze hoeft u niet te accepteren.

Uw recht om een voucher te weigeren
De reisorganisatie mag u bij het annuleren van de busreis een coronavoucher aanbieden als alternatief voor de terugbetaling. Deze voucher mag u niet worden opgedrongen. Weigert u de voucher? Dan heeft u gewoon recht op terugbetaling van uw geld. 
 

#geld-terug-annulering-busreis

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij langdurige vertraging van mijn internationale busreis?

Als uw busreis is vertraagd, dan is de touringcarmaatschappij verplicht om u zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 30 minuten na de oorspronkelijke vertrektijd informeren over de vertraging en verwachte vertrektijd. Heeft u als gevolg van de vertraging een aansluitende vervoersdienst gemist, dan moet de touringcarmaatschappij u informeren over alternatieve aansluitingen. 

Busreis van 250+ km met minimaal 2 uur vertraging
Bij een busreis van meer dan 250 km met een vertraging van meer dan twee uur, heeft u recht op:

  • terugbetaling van uw ticket en als u gestrand bent in het buitenland, een kosteloze terugreis naar de plaats van vertrek bij de eerstvolgende mogelijkheid;
  • verder reizen naar uw eindbestemming bij de eerstvolgende mogelijkheid. Onder gelijkwaardige voorwaarden als de busreis die u heeft geboekt en zonder extra kosten. 

Biedt de touringcarmaatschappij niet een van deze opties aan? Dan kunt u een klacht indienen, de ticketprijs terugvragen en daarbovenop 50% compensatie van de reissom claimen. 

Busreis van 250+ km en duur van 3 uur met 90 minuten vertraging
Bij een busreis van 250+ km die oorspronkelijk drie uur zou duren en waarvan het vertrek met meer dan 90 minuten is vertraagd, heeft u ook recht op:

  • snacks, maaltijden of verfrissingen, in verhouding tot de vertragingsduur;
  • accommodatie als u dankzij de vertraging ergens moet overnachten, met een maximum van twee nachten a € 80 per nacht en het vervoer naar en van de accommodatie. 

Overmacht? Geen recht op onkostenvergoeding!
Is de vertraging van uw internationale busreis veroorzaakt door slechte weersomstandigheden of een natuurramp, dan vervalt uw recht op een vergoeding voor de accommodatie. 

#langdurige-vertraging-internationale-busreis

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij annulering van mijn internationale busreis?

Als uw busreis is geannuleerd, dan is de touringcarmaatschappij verplicht om u zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 30 minuten na de oorspronkelijke vertrektijd informeren over de annulering. Heeft u als gevolg van de annulering een aansluitende vervoersdienst gemist, dan moet de touringcarmaatschappij u informeren over alternatieve aansluitingen. 

Annulering busreis van 250+ km vanwege overboeking of operationele redenen
Bij een busreis van meer dan 250 km die geannuleerd is om operationele redenen of overboeking, heeft u recht op:

  • terugbetaling van uw ticket en als u gestrand bent in het buitenland, een kosteloze terugreis naar de plaats van vertrek bij de eerstvolgende mogelijkheid;
  • verder reizen naar uw eindbestemming bij de eerstvolgende mogelijkheid. Onder gelijkwaardige voorwaarden als de busreis die u heeft geboekt en zonder extra kosten. 

Biedt de touringcarmaatschappij niet een van deze opties aan? Dan kunt u een klacht indienen, de ticketprijs terugvragen en daarbovenop 50% compensatie van de reissom claimen. 

Annulering busreis van 250+ km en reisduur van 3 uur
Bij een busreis van 250+ km die meer dan drie uur zou duren, heeft u ook recht op: 

  • snacks, maaltijden of verfrissingen, in verhouding tot de vertragingsduur;
  • accommodatie als u dankzij de annulering ergens moet overnachten, met een maximum van twee nachten a € 80 per nacht en het vervoer naar en van de accommodatie. 

Overmacht? Geen recht op onkostenvergoeding!
Is de annulering van uw internationale busreis het gevolg van slechte weersomstandigheden of een natuurramp, dan vervalt uw recht op een vergoeding voor de accommodatie. 
 

#annulering-internationale-busreis

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn busreis (kosteloos) omboeken of annuleren bij negatief reisadvies?

Uw busreis annuleren kan altijd, maar zolang de touringcarmaatschappij uw busreis kan uitvoeren, kunt u deze reis in principe niet kosteloos omboeken of annuleren. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van de touringcarmaatschappij om de busreis gratis om te wijzigen of annuleren. 

Wijzigen of annuleren bij negatief reisadvies
Is er een negatief reisadvies (code oranje of rood) afgegeven voor uw reisbestemming en heeft de touringcarmaatschappij uw busreis niet geannuleerd? Neem dan contact op met de maatschappij en informeer naar de mogelijkheden voor het (kosteloos) wijzigen van de busreis. 

Annuleringsverzekering
Verzekeraars zien het annuleren van een busreis door het coronavirus niet meer als een plotselinge gebeurtenis. Geld terugkrijgen via uw annuleringsverzekering is bij de meeste verzekeraars uitgesloten. 

#omboeken-annuleren-busreis-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik een voucher accepteren bij annulering busreis?

Bij de annulering van uw internationale busreis door het coronavirus, mag een touringcarmaatschappij u een coronavoucher aanbieden. U heeft het recht om deze voucher te weigeren. Bij weigering moet de touringcarmaatschappij u alsnog de reissom terugbetalen. De voucher mag u niet worden opgedrongen. 

#voucher-busreizen

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een voucher?

Als uw internationale busreis wordt geannuleerd, bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, dan kan het zijn dat de touringcarmaatschappij u een coronavoucher aanbiedt. Check voordat u deze voucher accepteert of de vouchervoorwaarden voldoen aan de uitgangspunten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM):

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking. 
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d. 
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door de touringcarmaatschappij worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als de touringcarmaatschappij de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de voucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement.

#vouchervoorwaarden

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als de touringcarmaatschappij weigert mijn geld terug te betalen?

Als een touringcarmaatschappij weigert om uw geld terug te betalen bij de annulering van uw busreis, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!  

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de touringcarmaatschappij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: 'Busreis geannuleerd? Vraag geld terug!' Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! Geef de touringcarmaatschappij 4 weken de tijd om te reageren.

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de touringcarmaatschappij niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen touringcarmaatschappijen die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlandse busmaatschappij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse touringcarmaatschappij, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de touringcarmaatschappij. Gratis! 

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 
 

#touringcarmaatschappij-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse touringcarmaatschappij waar u samen niet uitkomt? Het Europees Consumenten Centrum helpt u bij het oplossen van uw klacht. De busvervoerder moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!