Coronavirus en bootreizen: dit moet u weten!

Welke rechten u heeft bij annulering van uw bootreis, is afhankelijk van wat u precies heeft geboekt. Boekte u een pakketreis, denk aan een cruise vakantie, dan gelden er andere regels dan wanneer u een los ticket heeft geboekt voor een veertocht. Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over bootreizen en overtochten in coronatijd. 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de buitenlandse rederij (niet in Nederland gevestigd!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en bootreizen: dit moet u weten! ECC Nederland

Goed om te weten

Kan ik mijn bootreis of overtocht kosteloos annuleren uit angst voor het coronavirus?

Uw bootreis annuleren kan altijd, maar zolang de bootreis door de rederij uitgevoerd kan worden zoals is afgesproken tijdens het boeken, kunt u de cruise vakantie of overtocht in principe niet kosteloos annuleren. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van de rederij om uw bootreis of overtocht kosteloos om te boeken of annuleren.

#kosteloos-annuleren-bootreis-overtocht

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn bootreis of overtocht kosteloos annuleren bij een inreisverbod?

Een inreisverbod betekent dat een land of een gebied op slot gaat en niet toegankelijk is voor een bepaalde groep mensen, zoals reizigers uit andere landen. Geldt er een inreisverbod voor uw reisbestemming? Dan kan de rederij uw bootreis of overtocht waarschijnlijk niet uitvoeren. U heeft dan recht op een aangepaste bootreis, omboeking of terugbetaling van uw geld bij annulering. 

#inreisverbod-bootreis

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik mijn geld terug als de bootreis of overtocht wordt geannuleerd door rederij?

Bij het annuleren van een bootreis of overtocht door de rederij, heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van de reissom of ticketprijs. In coronatijd kan het wat langer duren voordat u uw geld terugkrijgt. De rederij mag u als alternatief een voucher aanbieden. Deze hoeft u niet te accepteren.

Uw recht om een voucher te weigeren
De rederij mag u bij het annuleren van de bootreis of overtocht een coronavoucher aanbieden als alternatief voor de terugbetaling. Deze voucher mag u niet worden opgedrongen. Weigert u de voucher? Dan heeft u gewoon recht op terugbetaling van uw geld. 
 

#terugbetaling-bij-annulering-door-rederij

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik in quarantaine als een medepassagier besmet is met het coronavirus?

Als een medepassagier van uw bootreis of veertocht positief getest is op het coronavirus, dan kan het zijn dat u in quarantaine moet en het schip niet mag verlaten. Mag u wel van boord? Dan moet u 14 dagen in thuisquarantaine. Verlaat uw woning of verblijfplaats niet en vermijd zoveel mogelijk het contact met anderen. Neem bij symptomen contact op met uw huisarts of de GGD. 

#quarantaine-besmetting-corona

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een voucher?

Als uw bootreis of overtocht wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, dan kan de rederij u een voucher aanbieden. Check voordat u een voucher accepteert of de vouchervoorwaarden voldoen aan de uitgangspunten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM):

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking. 
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d. 
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door de rederij worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als de rederij de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de voucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement. 

#vouchervoorwaarden

Gekopieerd naar het klembord!

Ik krijg geen voucher ondanks de toezegging van de rederij, wat nu?

Als een rederij weigert om u een voucher toe te sturen terwijl dit wel is toegezegd, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!

Stuur de rederij een brief of e-mail
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de rederij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: geen coronavoucher ontvangen? Verzoek om toezending! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! Geef de rederij 4 weken de tijd om te reageren.

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de rederij niet binnen de door u gestelde termijn? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen rederijen die zich niet aan de regels houden. 

Klacht over buitenlandse rederij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse rederij, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze gespecialiseerde juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de rederij. Gratis! 

Klacht over een Nederlandse rederij? 
Als u in Nederland woont en een klacht heeft over een Nederlandse rederij, dan kunt u contact opnemen met ACM ConsuWijzer of het Juridisch Loket voor juridisch advies. 

Geschillencommissie
Check of de rederij aangesloten is bij een reisgarantiefonds, zoals Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), STO Garant of VZR Garant. Vaak kunt u uw klacht dan voorleggen aan een geschillencommissie. Dit geldt alleen voor pakketreizen, zoals een cruise vakantie. Niet voor een los ticket geboekte veertocht.

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert of als u uw klacht niet kunt voorleggen aan een geschillencommissie, dan kunt u uw klacht aan de rechter voorleggen. Voor grensoverschrijdende geschillen kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 
 

#verzoek-toezending-voucher

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als de rederij weigert om mijn geld terug te betalen?

Als een rederij weigert om uw geld terug te betalen bij de annulering van een bootreis of overtocht, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!

Maak klacht kenbaar bij de rederij
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de rederij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: bootreis/overtocht geannuleerd door coronavirus? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! Geef de vervoerder 4 weken de tijd om te reageren op uw klacht. 

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de rederij niet binnen de door u gestelde termijn? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen vervoerders die zich niet aan de regels houden. 

Klacht over buitenlandse rederij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse rederij, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze gespecialiseerde juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de rederij. Gratis! 

Klacht over een Nederlandse bootvervoerder? 
Als u in Nederland woont en een klacht heeft over een Nederlandse rederij, dan kunt u contact opnemen met ACM ConsuWijzer of het Juridisch Loket voor juridisch advies. 

Geschillencommissie
Check of de rederij aangesloten is bij een reisgarantiefonds, zoals Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), STO Garant of VZR Garant. Vaak kunt u uw klacht dan voorleggen aan een geschillencommissie. Dit geldt alleen voor pakketreizen, zoals een cruise vakantie. Niet voor een los geboekte veertocht.

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert of als u uw klacht niet kunt voorleggen aan een geschillencommissie, dan kunt u uw klacht aan de rechter voorleggen. Voor grensoverschrijdende geschillen kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 

#rederij-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Bij wie kan ik een klacht indienen over de rederij?

Als u in Nederland woont en een conflict heeft met een buitenlandse rederij, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Dan kunt u onze gespecialiseerde juristen om hulp vragen. Wij bemiddelen tussen u en de rederij. Gratis! 

Klacht over een Nederlandse bootvervoerder? 
Als u in Nederland woont en een klacht heeft over een Nederlandse rederij, kunt u contact opnemen met ACM ConsuWijzer of het Juridisch Loket voor juridisch advies. 

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de rederij niet op uw verzoeken of wordt uw verzoek onterecht afgewezen? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen rederijen die zich niet aan de regels houden. 

Geschillencommissie 
Check of de rederij aangesloten is bij een reisgarantiefonds, zoals Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), STO Garant of VZR Garant. Vaak kunt u uw klacht dan voorleggen aan een geschillencommissie. Dit geldt alleen voor pakketreizen, denk bijvoorbeeld aan een cruise vakantie.

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure. 

#klacht-over-rederij

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en een buitenlandse luchtvaartmaatschappij er samen niet uitkomen. U woont in Nederland en de luchtvaartmaatschappij moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse luchtvaartmaatschappij
Als u een vraag of klacht heeft over een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch LoketACM Consuwijzer of Inspectie Leefomgeving en Transport voor juridische hulp.

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!