Coronavirus en vliegreizen: dit moet u weten!

Wat zijn uw rechten als uw vlucht geannuleerd wordt vanwege het coronavirus? Mag een luchtvaartmaatschappij u weigeren bij het niet dragen van een mondkapje? Waar moet u op letten bij het accepteren van een vliegvoucher? Wat kunt u doen als de luchtvaartmaatschappij weigert om uw geld terug te betalen? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over vliegen in coronatijd. 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de buitenlandse luchtvaartmaatschappij (niet in Nederland gevestigd!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en vliegreizen: dit moet u weten! ECC Nederland

Goed om te weten

Heb ik een gezondheidsverklaring nodig om te vliegen?

Reizigers (van 13 jaar en ouder) die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en bij zich dragen. Download de gezondheidsverklaring van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en vul het thuis in voor uw vertrek. Dit formulier moet u kunnen tonen als daarnaar gevraagd wordt op Schiphol, in het vliegtuig of op de luchthaven van uw reisbestemming. Verklaart u dat u symptomen vertoont kenmerkend voor het COVID-19 virus, dan mag de luchtvaartmaatschappij u aan boord weigeren. 

#gezondheidsverklaring

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn de gevolgen voor mijn terugvlucht bij een nieuwe coronagolf?

De gevolgen van een tweede golf van het coronavirus tijdens uw reis kunnen groot zijn. Een land kan nieuwe maatregelen afkondigen en de grenzen sluiten. In- en uitreisverkeer is dan beperkt of niet meer mogelijk. De luchtvaartmaatschappij kan uw terugvlucht annuleren. 

Gestrand in het buitenland
Bij het annuleren van een vlucht heeft u principe recht op een omboeking. Als de grenzen en het luchtruim zijn gesloten, dan is het voor een luchtvaartmaatschappij meestal een onmogelijke missie om te voldoen aan de verplichting om uw vlucht om te boeken. Ze krijgen geen toestemming om te landen en op te stijgen. U loopt het gevaar om in het buitenland te stranden. 

Hulp vanuit de overheid
De Nederlandse overheid gaat bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus geen gestrande reizigers terughalen (repatriëren). U bent op de hoogte van de mogelijke risico’s en daarom ook verantwoordelijk voor een veilige terugkeer naar Nederland. 
 

#gevolgen-nieuwe-uitbraak-coronavirus

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een luchtvaartmaatschappij mij weigeren bij het niet dragen van een mondkapje?

U bent verplicht om een mondkapje te dragen tijdens het boarden en in het vliegtuig. De luchtvaartmaatschappij mag u de toegang tot het vliegtuig ontzeggen als u weigert een mondkapje te dragen.

#mondkapje-tijdens-vlucht

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op als een luchtvaartmaatschappij mijn vlucht annuleert?

Bij het annuleren van een vlucht, heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van de ticketprijs. Als vluchten weer massaal worden geannuleerd bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus, kan het een tijdje duren voordat u uw geld terugkrijgt. Ook mag de luchtvaartmaatschappij u een voucher aanbieden. Deze hoeft u niet te accepteren.

Recht op compensatie bij vluchtannulering
Als uw vlucht minder dan 14 dagen voor uw vertrek wordt geannuleerd, dan kunt u recht hebben op compensatie. U heeft geen recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vluchtannulering of -vertraging veroorzaakt is door een buitengewone omstandigheid. Of er sprake is van een buitengewone omstandigheid wordt per situatie beoordeeld.

Vluchtannulering door corona is buitengewone omstandigheid
De Europese Commissie heeft op 18 maart 2020 richtlijnen uitgebracht waarin staat dat een vluchtannulering of vluchtvertraging door het coronavirus en de maatregelen die moeten worden getroffen om het virus onder controle te krijgen, gezien kunnen worden als buitengewone omstandigheden. Ook als de vlucht leeg blijft door de coronamaatregelen en daarom wordt geannuleerd. 

Wat wordt er bedoeld met financiële compensatie?
Een financiële compensatie is een vergoeding die u aanvullend ontvangt voor het ongemak dat u ervaart en het tijdsverlies, bij een langdurige vertraagde vlucht of geannuleerde vlucht. Deze vergoeding kan oplopen tot € 600 per passagier. 

#compensatie-vluchtannulering-corona

Gekopieerd naar het klembord!

Ik kan niet vliegen vanwege gezondheidsklachten. Krijg ik mijn geld terug?

Als u symptomen heeft van het coronavirus, dan mag u niet aan boord van het vliegtuig. Of u recht heeft op een omboeking, terugbetaling of een voucher is afhankelijk van de boekingsvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Een aantal luchtvaartmaatschappijen hebben hun voorwaarden vanwege de COVID-19 uitbraak versoepeld. Ook kunt u checken of uw reisverzekering de kosten dekt voor het annuleren van uw vliegreis.

#gezondheidsklachten-vlucht-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Kan ik mijn vliegticket kosteloos omboeken of annuleren bij negatief reisadvies?

Zolang de luchtvaartmaatschappij uw vlucht kan uitvoeren, kunt u deze vlucht in principe niet kosteloos omboeken of annuleren. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van de luchtvaartmaatschappij om de vlucht gratis om te boeken of annuleren. 

Omboeken of annuleren bij negatief reisadvies
Is er een negatief reisadvies (code oranje of rood) afgegeven voor uw reisbestemming en heeft de luchtvaartmaatschappij uw vlucht niet geannuleerd? Neem dan contact op met de maatschappij en informeer naar de mogelijkheden voor het (kosteloos) omboeken van de vlucht. 

Annuleringsverzekering
Verzekeraars zien het annuleren van een vlucht door het coronavirus niet meer als een plotselinge gebeurtenis. Geld terugkrijgen via uw annuleringsverzekering is bij de meeste verzekeraars uitgesloten. 

#vliegticket-kosteloos-omboeken-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik een voucher accepteren bij annulering vlucht?

Bij een vluchtannulering door het coronavirus, mag een luchtvaartmaatschappij u een vliegvoucher aanbieden. U heeft het recht om deze voucher te weigeren. Bij weigering moet de luchtvaartmaatschappij u alsnog de ticketprijs terugbetalen. De voucher mag u niet worden opgedrongen. 

#voucher-vluchtannulering

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een vliegvoucher?

Als uw vlucht wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij u een vliegvoucher aanbiedt. Check voordat u deze voucher accepteert of de vouchervoorwaarden voldoen aan de uitgangspunten van Autoriteit Consument & Markt (ACM): 

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking. 
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d. 
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door de luchtvaartmaatschappij worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als de luchtvaartmaatschappij de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de vliegvoucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement.

#vouchervoorwaarden

Gekopieerd naar het klembord!

Ik heb een ticket gekocht via boekingswebsite, vlucht is geannuleerd. Wie moet ik aanspreken?

Als u een vliegticket heeft geboekt via een boekingswebsite (intermediair) en u heeft een vraag of klacht, dan kunt u zowel de luchtvaartmaatschappij als de boekingswebsite aanschrijven.

Terugbetaling verantwoordelijkheid luchtvaartmaatschappij
Heeft u recht op een terugbetaling? Bijvoorbeeld omdat uw vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij vanwege het coronavirus, dan is de uitvoerende luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de terugbetaling. Het geld wordt doorgaans op dezelfde rekening teruggestort als waarmee de tickets gekocht zijn.

Van het kastje naar de muur
Heeft u het gevoel dat u van het kastje naar de muur te worden gestuurd en neemt zowel het boekingskantoor als de luchtvaartmaatschappij geen verantwoordelijkheid, neem dan voor juridisch advies contact op met ACM ConsuWijzer. Het informatieloket van de Autoriteit Consument & Markt. 

Buitenlandse luchtvaartmaatschappij of boekingskantoor? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij of boekingskantoor, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij of het boekingskantoor. Gratis! 

#vliegticket-boekingswebsite

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als de luchtvaartmaatschappij weigert om terug te betalen?

Als een luchtvaartmaatschappij weigert om uw geld terug te betalen, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!  

Vraag geld terug met voorbeeldbrief 
Dringt de luchtvaartmaatschappij u een voucher op terwijl u hier niet op zit te wachten? Maak dit dan zo snel mogelijk schriftelijk kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: vlucht geannuleerd door coronavirus? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! Geef de luchtvaartmaatschappij 4 weken de tijd om te reageren. 

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de luchtvaartmaatschappij niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Met uw melding kan de toezichthouder nagaan of luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen nakomen en handhavend optreden als deze steeds weer uw passagiersrechten schenden. 

Klacht over buitenlandse luchtvaartmaatschappij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Gratis! 

Procedure voor geringe vorderingen 
Als u een conflict heeft met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij en de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure.

Naar de (kanton)rechter
In Nederland kunt u een financiële vergoeding via de (kanton)rechter afdwingen. Dit kan tot twee jaar na de vlucht. De rechter beoordeelt uw claim en doet hier een uitspraak over. U hoeft hiervoor geen advocaat in te schakelen.

#luchtvaartmaatschappij-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

De voucherwaarde is niet hetzelfde als de prijs die ik voor het ticket betaalde, mag dat?

Als uw vlucht is geannuleerd, dan heeft u recht op de volledige terugbetaling van uw ticket. Heeft u het vliegticket niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij, maar via een boekingskantoor geboekt? Ook dan mogen er geen kosten worden ingehouden, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten.

Weigert de luchtvaartmaatschappij of het boekingskantoor u het volledige bedrag terug te betalen? Of krijgt u een voucher die niet de volledige waarde dekt van de door u betaalde ticketprijs? Dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten! Wij leggen uit wat u kunt doen!  

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de luchtvaartmaatschappij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: onterecht kosten ingehouden op coronavoucher. Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! 

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de luchtvaartmaatschappij niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlandse luchtvaartmaatschappij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij of boekingskantoor, gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Gratis! 

#terugbetaling-ticketprijs

Gekopieerd naar het klembord!

Krijg ik mijn geld terug bij faillissement luchtvaartmaatschappij?

Als uw vliegreis geen onderdeel is van een samengestelde reis (pakketreis), maar een losse boeking, dan is de kans groot dat u met lege handen achterblijft bij het faillissement van een luchtvaartmaatschappij. U staat achteraan in de rij van schuldeisers. 

Vliegvoucher geen garantie bij faillissement
Een luchtvaartmaatschappij mag een vliegvoucher aanbieden bij het annuleren van een vlucht door het coronavirus. Gaat de luchtvaartmaatschappij failliet? Dan verliest de vliegvoucher waarschijnlijk zijn waarde. U bent uw geld kwijt. Check daarom goed de vouchervoorwaarden voordat u een voucher accepteert. 

#geld-terug-bij-faillissement-luchtvaartmaatschappij

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Het Europees Consumenten Centrum helpt bij het oplossen van uw klacht als u en een buitenlandse luchtvaartmaatschappij er samen niet uitkomen. U woont in Nederland en de luchtvaartmaatschappij moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

Vraag/klacht Nederlandse luchtvaartmaatschappij
Als u een vraag of klacht heeft over een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch LoketACM Consuwijzer of Inspectie Leefomgeving en Transport voor juridische hulp. 

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!