Coronavirus en pakketreizen: dit moet u weten!

Wat zijn uw rechten als pakketreis wordt geannuleerd vanwege het coronavirus? Moet u voor een reis betalen als die waarschijnlijk niet doorgaat? Waarop moet u letten bij het accepteren van een voucher? Wat kunt u doen als de reisorganisatie weigert om uw geld terug te betalen? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over reizen in coronatijd. 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de buitenlandse pakketreisorganisatie (niet in Nederland gevestigd!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en pakketreizen: dit moet u weten, ECC Nederland

Goed om te weten

Mag een reisorganisatie na de boeking mijn pakketreis wijzigen?

De reisorganisatie mag soms een pakketreis wijzigen. Uw rechten verschillen per situatie. Dit hangt af van het soort wijziging en om hoeveel impact deze verandering heeft op uw reis. 

Kleine wijziging pakketreis
Een reisorganisatie mag na het boeken van de pakketreis, zonder uw toestemming, een kleine wijziging doorvoeren. Een kleine wijziging is bijvoorbeeld het wijzigen of annuleren van een excursie. De reisorganisator moet u hierover informeren.

Ingrijpende wijziging pakketreis
Een reisorganisatie mag géén grote wijzigingen doorvoeren zonder uw toestemming. Een grote wijziging is een aanpassing die ingrijpend is voor uw pakketreis, denk bijvoorbeeld aan een omboeking. U hoeft hiermee niet akkoord te gaan. Uw opties zijn: 

  • U accepteert de wijziging: is de kwaliteit van de reis minder door de verandering, bijvoorbeeld omdat de accommodatie slechter is? Dan heeft u recht op een passende prijsverlaging. 
  •  U weigert de wijziging: de reisorganisatie kan dan besluiten om de reis te annuleren. Bij annulering heeft u recht op volledige terugbetaling van de reissom. 

Conflict met reisorganisatie over wijziging pakketreis
Heeft de reisorganisatie uw pakketreis gewijzigd en ontstaat er een geschil waar u samen niet uitkomt? Check dan of de reisorganisatie aangesloten is bij een brancheorganisatie zoals de ANVR. U kunt dan uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Ook kunt u de rechter vragen om een uitspraak te doen. Let op: hier zijn kosten aan verbonden. 

Conflict met buitenlandse reisorganisatie? Vraag ECC om hulp!
Heeft u een conflict met een buitenlandse reisorganisatie, gevestigd in de EU, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk? Vraag dan het ECC om juridische hulp. Bekijk hier wat we doen

#consumentenrechten-bij-wijzigen-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een reisorganisatie mijn pakketreis omboeken?

Een reisorganisatie mag in sommige situaties uw pakketreis omboeken, máár alleen met uw toestemming. Wordt uw reis omgeboekt en verschilt de nieuwe situatie aanzienlijk met de oorspronkelijke reis? Dan hoeft u niet akkoord te gaan met het voorstel. De reisorganisatie kan dan wel de pakketreis annuleren. Bij annulering heeft u recht op terugbetaling van uw geld. 

#consumentenrechten-bij-omboeken-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Wat zijn mijn rechten bij annulering van de pakketreis door reisorganisatie?

Als een reisorganisatie uw pakketreis annuleert, bijvoorbeeld vanwege een nieuwe uitbraak van het coronavirus op uw vakantiebestemming, dan heeft u recht op een aangepaste reis, omboeking of terugbetaling van uw geld bij het annuleren van de reis. 

Coronavoucher bij annulering pakketreis
Heeft u een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij een reisgarantiefonds, zoals Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), STO Garant of VZR Garant en is uw reis door de pakketreisorganisator geannuleerd? Dan krijgt u een coronavoucher aangeboden als alternatief voor terugbetaling. Deze vouchers voldoen aan de uitgangspunten voucherregeling van de Autoriteit Consument & Markt.

Uw recht om een voucher te weigeren
De reisorganisatie mag u bij het annuleren van de pakketreis een coronavoucher aanbieden als alternatief voor de terugbetaling. Deze voucher mag u niet worden opgedrongen. Weigert u de voucher? Dan heeft u gewoon recht op terugbetaling van uw geld. 

#consumentenrechten-bij-annuleren-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik een coronavoucher weigeren bij annulering reis?

Een reisorganisatie mag u bij het annuleren van de pakketreis een coronavoucher aanbieden als alternatief voor de terugbetaling. Deze voucher mag u niet worden opgedrongen. Weigert u de voucher? Dan heeft u gewoon recht op terugbetaling van uw geld.

In het nieuwsbericht 'Coronavoucher: dit moet u weten!' leest u alles over deze vouchers. 

#coronavoucher-weigeren?

Gekopieerd naar het klembord!

Moet ik voor mijn reis betalen als die waarschijnlijk niet doorgaat?

Bij het boeken van een pakketreis, gaat u akkoord met de reisovereenkomst en betalingsvoorwaarden van de reisorganisator. U gaat een betaalverplichting aan. Of u daadwerkelijk de volledige reissom moet betalen, hangt af van de situatie. 

Pakketreis gaat door
Kan de pakketreis worden uitgevoerd zoals afgesproken tijdens het boeken van de reis? Dan bent u verplicht om de betaling zoals afgesproken te voldoen. 

Pakketreis gaat waarschijnlijk niet door
Is het moment aangebroken dat u de reissom of het restantbedrag ervan moet betalen en is de kans groot dat de vakantie niet doorgaat? Bijvoorbeeld omdat er een inreisverbod is voor uw vakantiebestemming. U mag dan wachten met betalen totdat er duidelijkheid is. Verzoek de reisorganisatie om de betaaltermijn op te schorten naar ongeveer twee tot drie weken voor uw vertrek. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC” opschorten restantbetaling zomervakantie. In twee talen te downloaden. 

Pakketreis geannuleerd
Als de reisorganisatie uw pakketreis annuleert, hoeft u niets meer te betalen. Bij aanbetaling heeft u recht op terugbetaling van uw geld. 

#opschorting-betaling-pakketreis

Gekopieerd naar het klembord!

Negatief reisadvies voor vakantiebestemming: gaat mijn pakketreis door?

Bij een code oranje of rood reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is de kans groot dat de reisorganisatie uw pakketreis omboekt of annuleert. Annuleert de reisorganisatie uw reis niet en bent u van mening dat het onverantwoordelijk en onveilig is om naar de door u geboekte vakantiebestemming te reizen? Neem dan contact op met de reisorganisatie om de mogelijkheden voor het wijzigen, omboeken of annuleren van uw pakketreis te bespreken. 

Annulering pakketreis bij code rood
Reizen naar een vakantiebestemming met code rood wordt afgeraden door de overheid. Bij annulering van uw pakketreis door de reisorganisatie, heeft u recht op een omboeking of terugbetaling van uw geld. Annuleert u de reis liever zelf? Check bij de reisorganisatie of dit kosteloos kan. 

Annulering pakketreis bij code oranje
Vakantiebestemmingen met code oranje hebben coronamaatregelen getroffen die het dagelijkse leven ontwrichten. Voor sommige bestemmingen geldt zelfs een inreisverbod. Check bij de reisorganisatie of uw reis doorgaat, aangepast of geannuleerd wordt. Kunt u aantonen dat het onverantwoordelijk is om naar uw vakantiebestemming te reizen? Dan mag u waarschijnlijk de reis kosteloos annuleren. 

Annulering pakketreis bij code geel
Reizen naar een vakantiebestemming met code geel, is volgens de overheid verantwoord. Er zijn coronamaatregelen getroffen die een beperkte invloed hebben op uw vakantie en reisgenot. 

Let op: reisadviezen kunnen op elk moment worden aangepast. Deze aanpassing kan invloed hebben op uw reis. Check daarom voor en tijdens uw reis het reisadvies voor uw vakantiebestemming. 

#pakketreis-negatief-reisadvies

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik bij een code groen of geel reisadvies gratis mijn reis annuleren?

Reizen naar een vakantiebestemming met een code groen of geel reisadvies is gewoon mogelijk. Voor deze bestemmingen zijn er geen of beperkte coronamaatregelen die van invloed zijn op de reis. Het is meestal niet mogelijk om uw pakketreis gratis annuleren. Overleg dit met de reisorganisatie.

Wat u moet weten over annuleringskosten
Bij het boeken van een pakketreis maakt de reisorganisatie kosten. Denk aan het reserveren van een hotel of andere accommodatie, kopen van een vervoersbewijs of inhuren van personeel. Daarom mag de reisorganisatie annuleringskosten in rekening brengen.  

Hoogte annuleringskosten
Wilt u uw reis toch omboeken of annuleren uit angst voor het coronavirus terwijl daar geen directe aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij een code groen of geel reisadvies? Dan betaalt u dus waarschijnlijk annuleringskosten. Hoe dichter bij de datum van vertrek, hoe hoger de annuleringskosten. In de algemene voorwaarden, die u heeft gekregen bij het boeken van uw pakketreis, checkt u de hoogte van de annuleringskosten. Deze kosten mogen nooit meer zijn dan de totale reissom. 
 

#annuleren-pakketreis-reisadvies-groen-geel

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus tijdens mijn reis?

Bij een uitbraak van het coronavirus op uw vakantiebestemming terwijl u aan het reizen bent, heeft u recht op hulp en bijstand van de reisorganisatie waarbij u de pakketreis heeft geboekt. Probeer daarom zo snel mogelijk in contact te komen met de organisator. 

Hulp bij repatriëring (terugreis)
Geldt er een code rood reisadvies voor uw bestemming? Dan wordt het gebied of land waarschijnlijk volledig afgesloten. Er is geen uitzicht op in- en uitreizen. De pakketreisorganisatie is verantwoordelijk om zo snel mogelijk de terugreis voor u te regelen. Dit heet repatriëren. 

Hulp bij ziekte
Raakt u voor of tijdens uw vakantie besmet met het coronavirus en beland u daardoor in het ziekenhuis, dan kunt u mogelijk een beroep doen op uw reis- of zorgverzekering. Check voordat u op vakantie gaat welke medische kosten vergoed worden door uw verzekeraar zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan. 

Hulp vanuit de overheid
Als u op vakantie gaat, dan is dat uw eigen verantwoordelijkheid. Bij een nieuwe uitbraak van het coronavirus, kunnen overheden coronamaatregelen treffen en opnieuw (reis)beperkingen opleggen. De Nederlandse overheid haalt géén gestrande reizigers meer terug. 

Quarantaineverplichting 
Komt u uit een code oranje of rood gebied, dan moet u bij terugkomst 14 dagen in thuisquarantaine. Verlaat uw woning of verblijfplaats niet en vermijd zoveel mogelijk het contact met anderen. Neem bij symptomen contact op met uw huisarts of de GGD.

#tweede-golf-coronavirus-gestrand-buitenland

Gekopieerd naar het klembord!

Wat betekent een inreisverbod voor mijn vakantie?

Een inreisverbod betekent dat een land of een gebied op slot gaat en niet toegankelijk is voor een bepaalde groep mensen, zoals reizigers uit andere landen. Geldt er een inreisverbod voor uw vakantiebestemming? Dan kan de reisorganisatie uw pakketreis waarschijnlijk niet uitvoeren. U heeft dan recht op een aangepaste reis, omboeking op terugbetaling van uw geld bij annulering.

#inreisverbod-vakantiebestemming

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse reisorganisatie waar u samen niet uitkomt? Het Europees Consumenten Centrum helpt u bij het oplossen van uw klacht. De reisorganisatie moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!