Coronavirus en internationale treinreizen: dit moet u weten!

In de meeste Europese landen mag u weer met de trein reizen, onzeker blijft het wel! Welke verplichtingen heeft een spoorwegmaatschappij als u gestrand bent in het buitenland? Waar moet u op letten bij het accepteren van een voucher? Wat kunt u doen als de spoorwegmaatschappij weigert om uw geld terug te betalen? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over internationale treinreizen in coronatijd. 

Waarmee wij u kunnen helpen

Het Europees Consumenten Centrum informeert u over uw consumentenrechten in de EU, geeft gratis juridisch advies bij grensoverschrijdende conflicten en bemiddelt als u en de buitenlandse spoorwegmaatschappij (niet in Nederland gevestigd!) er samen niet uitkomen. Op onze website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven die u vooruit helpen.

Coronavirus en internationale treinreizen: dit moet u weten! ECC Nederland

Goed om te weten

Naar welke landen mag ik met de trein reizen deze zomer?

Sinds 15 juni is het weer mogelijk om naar de meeste landen in de Europese Unie te reizen. U kunt met de trein de grens over naar landen als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Reizen naar landen waar het coronavirus nog volop heerst, zoals het Verenigd Koninkrijk en Zweden, wordt afgeraden. Lees meer over de meest actuele reisadviezen op de website van de Rijksoverheid. 

Let op: het reisadvies is niet bindend. Besluit u toch om naar een gebied te reizen met een code oranje of rood advies, dan moet u bij terugkomst twee weken in thuisquarantaine. 
 

#internationale-treinreizen-zomer-2020

Gekopieerd naar het klembord!

Mag een spoorwegmaatschappij mij weigeren bij het niet dragen van een mondkapje?

U bent verplicht om een mondkapje te dragen in de trein, dat geldt in Nederland maar ook in andere landen zoals België, Frankrijk, Duitsland en Spanje. De spoorwegmaatschappij mag u de toegang tot de trein ontzeggen als u weigert een mondkapje te dragen. In een aantal landen, zoals Frankrijk, Duitsland en België is het verplicht om uw mond en neus al te bedekken op het station en perron. Dit kan bijvoorbeeld met een mondkapje of sjaal.

#mondkapje-tijdens-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Waar heb ik recht op bij een vertraging internationale treinreis?

Als de spoorwegmaatschappij u (van tevoren) mededeelt dat uw internationale treinreis vertraging heeft waardoor u minimaal 60 minuten later op uw reisbestemming aankomt, dan mag u de treinreis annuleren. U heeft recht op de volledige terugbetaling van uw treinreis.

U kunt er ook voor kiezen om de treinreis voort te zetten bij de eerstvolgende mogelijkheid of een alternatieve vervoersoplossing te accepteren. Waar u dan recht op heeft, leest u hier

Aansluitende trein gemist door vertraging eerste deel van de treinreis
Is de vertraging tijdens het eerste deel van uw internationale treinreis ontstaan en heeft u hierdoor de aansluitende trein gemist? Dan mag u de vervolgreis annuleren. U heeft dan recht op terugbetaling van het deel van de treinreis dat u niet heeft gemaakt. 

  • De spoorwegmaatschappij moet in dit geval zorgen dat u zo snel mogelijk terugkeert naar uw vertrekpunt of de kosten vergoeden van de terugreis naar uw vertrekpunt.  
  • Tijdens het wachten heeft u recht op hulp in de vorm van maaltijden, verfrissingen en eventueel accommodatie als u door de vertraging gedwongen wordt om te overnachten. 

U kunt er ook voor kiezen om de vervolgreis verder voort te zetten bij de eerstvolgende mogelijkheid of een alternatieve vervoersoplossing te accepteren. Waar u dan recht op heeft, leest u hier

Aansluitende trein heeft vertraging 
Als uw aansluitende trein vertraging heeft waardoor u minimaal 60 minuten later op uw eindbestemming aankomt, dan mag u de vervolgreis annuleren. U heeft dan recht op terugbetaling van het deel van de reis dat u niet heeft gemaakt.

  • De spoorwegmaatschappij moet in dit geval zorgen dat u zo snel mogelijk terugkeert naar uw vertrekpunt of de kosten vergoeden van de terugreis naar uw vertrekpunt.  
  • Tijdens het wachten heeft u recht op hulp in de vorm van maaltijden, verfrissingen en eventueel accommodatie als u door de vertraging gedwongen wordt om te overnachten. 

U kunt er ook voor kiezen om de vervolgreis verder voort te zetten bij de eerstvolgende mogelijkheid of een alternatieve vervoersoplossing te accepteren. Waar u dan recht op heeft, leest u hier.

#vertraging-internationale-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging internationale treinreis?

Als uw internationale treinreis vertraging heeft waardoor u minimaal 60 minuten later op uw bestemming aankomt, dan mag u de treinreis annuleren. U heeft dan recht op volledige terugbetaling van uw treinreis. Kiest u voor het verder voortzetten van de treinreis bij de eerstvolgende mogelijkheid, dan heeft u recht op een vergoeding. 

Vergoeding bij treinvertraging
De hoogte van de vergoeding bij internationale treinreizen is afhankelijk van de vertragingsduur:

  • 25% van het treinkaartje bij vertraging tussen 1 en 2 uur;
  • 50% van het treinkaartje bij meer dan 2 uur vertraging.

Geen recht op vergoeding...

  • als u voor de aankoop van het treinkaartje/de treinreis al op de hoogte was van de vertraging;
  • als u kiest voor terugbetaling van het treinkaartje/de treinreis. 

#vergoeding-vertraging-internationale-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Heb ik recht op terugbetaling bij geannuleerde treinreis door coronavirus?

Als de spoorwegmaatschappij u mededeelt dat uw internationale treinreis geannuleerd is waardoor u minimaal 60 minuten later op uw reisbestemming aankomt, dan heeft u recht op de volledige terugbetaling van uw treinreis.

Recht op compensatie bij annulering internationale treinreis
Kiest u ervoor om de treinreis voort te zetten bij de eerstvolgende mogelijkheid of accepteert u een alternatieve vervoersoplossing, dan heeft u recht op een vergoeding

#annulering-internationale-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Heb ik recht op een vergoeding bij annulering internationale treinreis?

Als uw internationale treinreis geannuleerd is waardoor u minimaal 60 minuten later op uw bestemming aankomt, dan mag u de treinreis annuleren. U heeft dan recht op volledige terugbetaling van uw treinreis. Kiest u voor het verder voortzetten van de treinreis bij de eerstvolgende mogelijkheid, dan heeft u recht op een vergoeding. 

Vergoeding bij annulering internationale treinreis
De hoogte van de vergoeding bij internationale treinreizen is afhankelijk van de vertragingsduur veroorzaakt door de geannuleerde treinreis:

  • 25% van het treinkaartje bij vertraging tussen 1 en 2 uur;
  • 50% van het treinkaartje bij meer dan 2 uur vertraging.

Geen recht op een vergoeding...

  • als u voor de aankoop van het treinkaartje/de treinreis al op de hoogte was van de annulering;
  • als u kiest voor terugbetaling van het treinkaartje/de treinreis. 

#vergoeding-bij-annulering-internationale-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Waar moet ik op letten bij het accepteren van een voucher?

Als uw treinreis wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, dan kan de spoorwegmaatschappij u een voucher aanbieden. Deze hoeft u niet te accepteren. U heeft dan gewoon recht op terugbetaling van uw geld. Check voordat u een voucher accepteert of de vouchervoorwaarden voldoen aan de uitgangspunten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM):

  • Voucher accepteren is een keuze, het mag u niet worden opgedrongen. Uitgangspunt blijft dat u recht heeft op terugbetaling bij de annulering van uw boeking. 
  • Voucher moet een volwaardige vervanging zijn. Dit betekent dat de voucherwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke reissom. Inclusief reserverings-, en administratiekosten e.d. 
  • Voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden. 
  • Restbedrag voucher (het deel dat u niet heeft besteed) moet achteraf binnen een redelijke termijn door de spoorwegmaatschappij worden uitgekeerd. 
  • Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restbedrag niet te betalen als u weet dat de vakantie niet kan doorgaan of als de spoorwegmaatschappij de overeenkomst niet kan nakomen.

Check ook of de voucher gedekt wordt door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling van toepassing is, zodat u niet met lege handen achterblijft bij een faillissement. 

#voucher-geannuleerde-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Wat kan ik doen als een spoorwegmaatschappij weigert om geld terug te betalen?

Als de spoorwegmaatschappij weigert om uw geld terug te betalen bij het annuleren van uw boeking, dan hoeft u het hier niet zomaar bij te laten zitten. Wij leggen uit wat u kunt doen!

Download voorbeeldbrief
Maak uw klacht schriftelijk, via de website of per e-mail bij de spoorwegmaatschappij kenbaar. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief ECC: treinreis geannuleerd? Vraag geld terug! Deze brief is in het Nederlands en Engels te downloaden. Gratis! 

Meld het bij Inspectie Leefomgeving en Transport 
Reageert de spoorwegmaatschappij niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek tot terugbetaling afgewezen? Meld het bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze toezichthouder kan streng optreden tegen spoorwegmaatschappijen die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van de coronacrisis. 

Klacht over buitenlandse spoorwegmaatschappij? Vraag ECC om hulp! 
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een spoorwegmaatschappij gevestigd in een andere EU-lidstaat, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk, waar u samen niet uitkomt? Vraag onze juristen dan om hulp. Wij bemiddelen tussen u en de buitenlandse treinvervoerder. Gratis! 

Naar de rechter
Als de bemiddeling van het ECC geen resultaat oplevert, dan kunt u een procedure voor geringe vorderingen starten en uw klacht aan de rechter voorleggen. Onze juristen kunnen u infomeren over de juridische mogelijkheden en kosten voor het opstarten van deze procedure.
 

#spoorwegmaatschappij-weigert-terugbetaling

Gekopieerd naar het klembord!

Ik wil niet meer naar het buitenland. Kan ik mijn treinreis kosteloos wijzigen of annuleren?

Zolang de treinreis uitgevoerd kan worden zoals dat met u is afgesproken tijdens het boeken, heeft u in principe geen recht op het kosteloos wijzigen of annuleren van uw treinreis. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van de spoorwegmaatschappij om uw boeking kosteloos te wijzigen of annuleren. 

Aangepaste reisvoorwaarden in coronatijd
Een aantal internationale spoorwegmaatschappijen hebben tijdelijk de voorwaarden voor het wijzigen van een treinreis in coronatijd versoepeld. Heeft u de treinreis onlangs geboekt? Check dan bij de treinvervoerder of u kosteloos uw treinreis mag wijzigen of annuleren!
 

#internationale-treinreis-kosteloos-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Mag ik mijn treinticket (kosteloos) wijzigen of annuleren bij negatief reisadvies?

Uw treinreis annuleren kan altijd, maar zolang de treinreis uitgevoerd kan worden zoals dat met u is afgesproken tijdens het boeken, heeft u in principe geen recht op het kosteloos wijzigen of annuleren van uw treinreis. U bent afhankelijk van de boekingsvoorwaarden en bereidheid van de spoorwegmaatschappij om uw boeking kosteloos te wijzigen of annuleren. 

Aangepaste reisvoorwaarden in coronatijd
Een aantal internationale spoorwegmaatschappijen hebben tijdelijk de voorwaarden voor het wijzigen van een treinreis in coronatijd versoepeld. Heeft u de treinreis onlangs geboekt? Check dan bij de treinvervoerder of u kosteloos uw treinreis mag wijzigen of annuleren! 
 

#treinticket-wijzigen-annuleren

Gekopieerd naar het klembord!

Bagage

Mijn bagage is tijdens de treinreis kwijtgeraakt. Waar heb ik recht op?

Bagage die u makkelijk kunt dragen, mag u in de trein meenemen. Grote objecten, zoals voorwerpen die hinder, schade of ongemak kunnen veroorzaken, moeten als geregistreerde bagage meereizen. Deze bagage wordt vervoerd in het bagageruim van de trein. 

Schadevergoeding bij kwijtgeraakte bagage
Als uw geregistreerde bagage is kwijtgeraakt tijdens de treinreis, dan heeft u recht op een schadevergoeding. 

  • Vergoeding van ongeveer € 1.200 per geregistreerde bagagestuk (bij aantonen van inhoudswaarde bagage)
  • Vergoeding van ongeveer € 300 per geregistreerde bagagestuk (bij niet kunnen aantonen van inhoudswaarde bagage) 

#bagage-kwijtgeraakt-internationale-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Mijn bagage is tijdens de treinreis beschadigd. Waar heb ik recht op?

Bagage die u makkelijk kunt dragen, mag u in de trein meenemen. Grote objecten, zoals voorwerpen die hinder, schade of ongemak kunnen veroorzaken, moeten als geregistreerde bagage meereizen. Deze bagage wordt vervoerd in het bagageruim van de trein. 

Schadevergoeding bij beschadigde bagage
Als uw geregistreerde bagage beschadigd is tijdens de treinreis, dan heeft u recht op een schadevergoeding. Let op: dit geldt niet als uw bagage niet goed was verpakt of niet geschikt was voor vervoer.

  • Vergoeding van ongeveer € 1.200 per geregistreerde bagagestuk (bij aantonen van inhoudswaarde bagage)
  • Vergoeding van ongeveer € 300 per geregistreerde bagagestuk (bij niet kunnen aantonen van inhoudswaarde bagage)

#bagage-beschadigd-internationale-treinreis

Gekopieerd naar het klembord!

Over het ECC

Waarmee kan het Europees Consumenten Centrum mij helpen?

Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse spoorwegmaatschappij waar u samen niet uitkomt? Het Europees Consumenten Centrum helpt u bij het oplossen van uw klacht. De spoorwegmaatschappij moet in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. Neem contact op met onze juristen via het online formulier. Onze juridische hulp is gratis. 

#Europees-Consumenten-Centrum

Gekopieerd naar het klembord!