Uw rechten als het mis gaat met uw bagage

Als uw koffer bij aankomst van het vliegtuig niet mee is aangekomen of verloren dan wel beschadigd is tijdens de reis, moet u op de luchthaven bij de betreffende luchtvaartmaatschappij een PIR-formulier ('Passenger Irregularity Report') invullen en inleveren. Een kopie hiervan houdt u zelf. Hiermee kunt u daarna eventueel een schadevergoeding claimen.

Bij vertraging van uw bagage heeft u recht op een vergoeding voor de aanschaf van noodzakelijke dingen, bijvoorbeeld toiletartikelen en kleding. De redelijke kosten die u hiervoor maakt kunt u verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Stuur kopieën van de bonnen, samen met een kopie van het PIR-formulier en een begeleidend schrijven naar de luchtvaartmaatschappij.

Als uw bagage langer dan 21 dagen na de geplande aankomstdatum nog niet terecht is, of de luchtvaartmaatschappij geeft eerder toe dat uw bagage verloren is, dan kunt u recht hebben op een schadevergoeding van maximaal SDR 1.131,- (ongeveer € 1.250,-). SDR is een rekeneenheid die dagelijks wordt bepaald op basis van verschillende internationale valuta. U heeft geen recht op deze compensatie als de maatschappij zich kan beroepen op overmacht. Stuur binnen 7 dagen na verlies van uw bagage een schriftelijke klacht naar de maatschappij, samen met een kopie van het PIR-formulier.

Ook als uw bagage tijdens de reis beschadigd is, heeft u recht op een schadevergoeding van maximaal SDR 1.131,- (ongeveer € 1.250,-). Ook bij beschadiging dient u binnen 7 dagen na ontvangst van uw bagage een schriftelijke klacht naar de maatschappij te sturen, samen met een kopie van het PIR-formulier.