Commerciële garanties geen betere bescherming

Het Netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) heeft in 25 EU-lidstaten onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van commerciële garanties. Uit de resultaten blijkt dat niet alle commerciële garanties een betere bescherming bieden dan de wettelijke garantie.

Krijtbord met tekst 'we make it easy' erop geschreven

Wat is een commerciële garantie?

Bij aankoop van goederen binnen de EU, Noorwegen en IJsland geldt een wettelijke garantie van minstens twee jaar. In sommige gevallen kunnen consumenten garantie bijkopen. Dit is de commerciële garantie. Vaak zijn deze garanties niet van toegevoegde waarde en hebben ze veel haken en ogen. Alleen als de commerciële garantie, accidentele schade of defecten door verkeerd gebruik dekt, heeft de consument er wel iets aan.

Garantie bijkopen of niet?

Het ECC-Net adviseert de consument voor het afsluiten van een commerciële garantie goed de voorwaarden door te lezen en deze checklist na te lopen:

  • Is de looptijd van de commerciële garantie langer dan de wettelijke garantie?
  • Hoef je als consument na zes maanden geen bewijs te leveren van een fabricagefout?
  • Wordt er tijdens de herstelperiode een vervangend product aangeboden?
  • Zijn de procedures van de commerciële garantie duidelijk?
  • Wordt het retourneren van het defecte product door de verkoper geregeld?
  • Is alle schade gedekt? 

Kan de consument meer dan drie vragen met een ‘ja’ beantwoorden? Dan kan de commerciële garantie interessant zijn.