Treinreizen

Als treinreiziger in Europa bent u beschermd door speciale wetgeving. Deze rechten zijn gebaseerd op drie basisbeginselen:

  • Non-discriminatie
  • Nauwkeurige, tijdige en toegankelijk informatie
  • Onmiddellijke, proportionele bijstand

Deze basisrechten van treinreizigers gelden voor alle internationale treinvervoersdiensten in de EU. De regels leest u terug in Verordening 1371/2007.

Jongeman zit op een bankje te wachten op de trein

Goed om te weten

Op welke informatie heb ik recht vóór de treinreis?

U moet als treinreiziger in Europa in ieder geval de volgende informatie ontvangen vóór uw reis:

  • Algemene voorwaarden die gelden bij de overeenkomst;
  • Tijdschema’s en voorwaarden over de snelste reisweg en de laagste tarieven;
  • Faciliteiten bij het in- en uitstappen en aan boord voor reizigers met fietsen, een handicap, of beperkte mobiliteit;
  • Beschikbaarheid van zitplaatsen in rokers- en niet-rokerscoupés, de 1e en 2e klasse, couchettes en slaapwagens;
  • Activiteiten die de diensten kunnen verstoren of vertragen;
  • Procedures voor het terugvorderen van uw verloren bagage en het indienen van klachten.

Op welke informatie heb ik recht tijdens de treinreis?

Tijdens uw reis met de trein in Europa moet u in ieder geval informatie ontvangen over:

  • De diensten aan boord
  • Het volgende station
  • Eventuele vertragingen
  • De belangrijkste, aansluitende diensten
  • Veiligheidskwesties

Mijn trein heeft vertraging of is geannuleerd. Heb ik recht op vergoeding?

Als de treinvertraging naar verwachting meer dan 60 minuten zal zijn, kunt u kiezen uit de volgende vergoeding:

  • Terugbetaling van de volledige prijs van uw treinkaartje;
  • Terugbetaling van de prijs voor het gedeelte van de reis dat u niet heeft gemaakt;
  • Terugbetaling van de prijs voor het deel van de reis dat u heeft gemaakt.

De laatste compensatie geldt als uw reis zinloos is geworden gezien het oorspronkelijk reisplan. In dat geval heeft u ook recht op een retourdienst naar uw vertrekpunt met vroegste gelegenheid.

U kunt er ook voor kiezen om uw reis voor te zetten langs de normale of een andere route. Dit gebeurt onder vergelijkbare omstandigheden, bij de vroegste gelegenheid of op een latere datum naar uw keuze.

Financiële vergoeding

U kunt het spoorwegbedrijf om een compensatie voor de treinvertraging vragen als u bij vertraging uw reis alsnog voortzet. De minimumvergoeding bedraagt:

  • 25% van de prijs van uw kaartje bij een vertraging van 60 – 119 minuten
  • 50% van de prijs van uw kaartje bij een vertraging van 120 minuten en meer

Uw recht op vergoeding vervalt als de uitval, vertraging of gemiste aansluiting het gevolg is van overmacht.

Ik heb een beperking en wil met de trein reizen. Wat zijn mijn rechten?

Heeft u een beperking of bent u minder mobiel? Dan heeft u het recht om met hetzelfde gemak te reizen als andere mensen. Spoorwegmaatschappijen en servicemedewerkers moeten zorgen voor een gelijkwaardige toegang. Reserveringen en kaartjes mogen niets extra kosten.

U moet gratis hulp krijgen als u een handicap heeft en in of uit de trein stapt. Deze hulp moet u uiterlijk 48 uur voor de reis aanvragen bij de spoorwegmaatschappij. Zij geven dan aan waar en wanneer u zich moet aanmelden voor de hulp. Dit tijdstip mag maximaal 60 minuten vóór het vertrek van de trein zijn. Als er geen tijdstip wordt doorgegeven, moet u zich maximaal 30 minuten voor vertrek aanmelden.

Op uw verzoek moeten spoorwegmaatschappijen, organisaties die tickets verkopen en touroperators u informatie geven over:

  • De toegankelijkheid van treinen;
  • De omstandigheden als u in en uit een touringcar stapt;
  • De faciliteiten aan boord.

Ik wil een klacht indienen over een spoorwegmaatschappij. Hoe doe ik dat?

Vindt u dat een spoorwegmaatschappij geen rekening heeft gehouden met uw rechten als treinreiziger? Neem dan eerst contact op met de maatschappij. Uw klacht moet binnen een maand worden beantwoord. In sommige gevallen mag de maatschappij u binnen 3 maanden reactie geven. Zij geven u dan aan op welke datum u een reactie kunt verwachten.

Bent u niet tevreden met het antwoord? Dan kunt u een klacht indienen bij de nationale handhavingsinstantie. In Nederland is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport.