Toerisme en vervoer in EU

Reist u met het openbaar vervoer? Dan beschermt de wet u overal in Europa. Dit geldt als u per boot, trein of vliegtuig reist. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie van de vervoerder als u vertraging oploopt. Soms heeft u ook recht op hulp en een vergoeding. Heeft u naast het vervoer ook een accommodatie geboekt bij dezelfde aanbieder? Dan spreken we van een pakketreis. Ook voor zo’n reis gelden Europese regels.

Hier leest u meer over de Europese regels voor het aanbieden, verkopen en uitvoeren van vervoersdiensten en pakketreizen. Sommige EU-landen hebben aanvullende, nationale wetgeving die u nog beter beschermt.

Welke regels zijn er?

Pakketreizen

Vliegreizen

Treinreizen

Bootreizen

Autoreizen

Goed om te weten

Er is vertraging op mijn vlucht. Wat zijn mijn rechten?

De luchtvaartmaatschappij moet u kosteloos ‘verzorging’ aanbieden. Deze verzorging is afhankelijk van de lengte van uw vlucht en de duur van de vertraging:

  • Bij vluchten van 1500 km of minder met een vertraging van 2 uur of meer;
  • Bij vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km, met een vertraging van 3 uur of meer;
  • Bij vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km, met een vertraging van 3 uur of meer;
  • Bij vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km, met een vertraging van 4 uur of meer.

Terwijl u wacht, heeft u in bovenstaande gevallen recht op deze verzorging:

  • Gratis drinken en maaltijden in een redelijke verhouding tot de wachttijd;
  • De mogelijkheid om gratis 2 e-mail-, fax-, of telexberichten te versturen;
  • Gratis hotelaccommodatie als u 1 of meer nachten moet wachten op de vertraagde vlucht;
  • Gratis hotelaccommodatie als uw verblijf door de vertraging verlengd moet worden;
  • Gratis vervoer van en naar de hotelaccommodatie en de luchthaven.

U mag bij een vertraging van meer dan 5 uur bij alle vluchten afzien van de reis. U heeft dan recht op volledige vergoeding van uw ongebruikte ticket. Gaat het om een retourvlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij u gratis een alternatieve terugvlucht aanbieden. Strandt u op een transferluchthaven en is doorvliegen niet mogelijk? Dan heeft u recht op een kosteloze retourvlucht naar de luchthaven van waar u vertrokken bent.

Vergoeding bij vertraging vlucht

Komt u 3 of meer uren later dan gepland op de eindbestemming van uw ticket aan? Dan kunt u een compensatie voor de vertraging van de vlucht bij de luchtvaartmaatschappij claimen.

  • € 250,- voor vluchten tot en met 1500 km;
  • € 400,- voor vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km;
  • € 400,- voor vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km;
  • € 600,- voor vluchten van meer dan 3500 km.

U leest de volledige tekst van de uitspraak op de website van het Hof van Justitie van de EU.

Waar moet ik opletten bij autohuur in het buitenland?

Let goed op als u kiest voor een huurauto in het buitenland. Regelmatig rekenen verhuurbedrijven extra kosten. Heeft u problemen? Wij kunnen u bijstaan met advies en ondersteuning.

U kunt een auto uitstekend vooraf online huren. Wij raden u aan op de volgende punten te letten:

  • De meerprijs voor een 2e bestuurder;
  • De kosten voor het vullen van de tank bij het inleveren;
  • De kosten voor verzekeringen;
  • Het maximum aantal kilometers;
  • De minimumleeftijd voor de chauffeur;
  • De hoogte van de borg voor de auto;
  • De hoogte van het eigen risico.

Schade aan de huurauto of diefstal ervan vallen niet onder de dekking van een doorlopende reisverzekering. U krijgt meestal behoorlijk wat verzekering aangeboden bij het huren van de auto. Bekijk goed wat elke verzekering doet en bepaal welke u nodig heeft. Zorg ervoor dat u niet 2 keer dezelfde verzekering afsluit. 

Huurt u via een bemiddelaar? Overhandig dan de voucher aan de autoverhuurder. Op deze voucher staan de verzekeringen die u heeft afgesloten. Let op dat u niet nogmaals dezelfde verzekeringen afsluit.

Controleer de huurauto vooraf op schade, samen met de autoverhuurder. Schijf eventuele schades op of maak er een foto van. Hiermee voorkomt u onduidelijkheid achteraf. Sommige verhuurders berekenen u bij het ophalen extra kosten, zoals btw, boekingskosten en dossierkosten. Bekijk goed of deze kosten terecht zijn.

Heeft u autopech met de huurauto tijdens de huurperiode? Neemt u dan contact op met de verhuurder. Die is verplicht naar een oplossing te zoeken. Laat de auto niet zelf repareren zonder overleg met de verhuurder.

Tips bij het huren van een auto in het buitenland:

  • Moet u de auto met een volle tank inleveren? Tank dan vlak voordat u de auto inlevert en bewaar het bonnetje.
  • Heeft de huurauto schade opgelopen? Laat dit dan opschrijven door de verhuurder. Hij kan u dan achteraf niet aansprakelijk stellen voor andere schades.
  • Lever de auto in tijdens openingstijden. Loop alles goed na met de verhuurder. Controleer altijd de eindafrekening. Is er borg inhouden, en is dat terecht?
  • Brengt u de auto terug buiten openingstijden? Maak dan foto’s van hoe u de auto heeft achtergelaten.

Blijkt dat er na de huurperiode te veel geld van uw creditcard is afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw creditcardmaatschappij en de autoverhuurder. U kunt bij ons een klacht indienen als u niet tot een oplossing komt met de autoverhuurder. Wij bemiddelen dan gratis tussen u en de verhuurder.

Mijn pakketreis is niet wat mij is toegezegd. Wat nu?

Wordt een belangrijk deel van het beloofde arrangement niet waargemaakt? Of is uw reis niet wat u ervan had mogen verwachten? Dan moet de organisator u kosteloos een passend alternatief bieden.

Is het alternatief minder dan u redelijkerwijs mocht verwachten? Of gaat u om een andere goede reden niet akkoord? Dan heeft u recht op compensatie en eventueel een kosteloze terugreis. U moet klachten over de pakketreis zo snel mogelijk tijdens de reis melden aan de organisatie. Zij hebben dan de kans om het probleem te verhelpen.

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u na thuiskomst een schriftelijke klacht indienen bij de organisatie. Wij raden u aan zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen bij uw klacht. In uw reisovereenkomst moet staan binnen welke termijn u klachten over de pakketreis kunt indienen.

Wat gebeurt er als er iets wijzigt na het boeken van mijn reis?

De organisator is verplicht om de afspraken na te komen die hij met u maakt. Zijn er vóór uw vertrek ingrijpende veranderingen in uw pakketreis? Dan moet de organisator u daar zo snel mogelijk over berichten. Als u niet akkoord gaat met de wijzigingen, kunt u deze dingen doen:

  • De reis annuleren. U moet dan alles terugkrijgen wat u betaald heeft, zonder aftrek van annuleringskosten;
  • Een gelijkwaardige of betere pakketreis accepteren;
  • Een mindere pakketreis accepteren, inclusief een vergoeding voor het prijsverschil.

Deze keuzes heeft u niet als het om een kleine wijziging gaat, zoals een andere luchthaven voor vertrek of aankomst. Kunt u aantonen dat een wijziging voor u een groot nadeel oplevert? Dan hoeft u niet met de wijziging akkoord te gaan.

Mijn trein heeft vertraging of is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding?

Als de treinvertraging naar verwachting meer dan 60 minuten zal zijn, kunt u kiezen uit de volgende vergoeding:

  • Terugbetaling van de volledige prijs van uw treinkaartje;
  • Terugbetaling van de prijs voor het gedeelte van de reis dat u niet heeft gemaakt;
  • Terugbetaling van de prijs voor het deel van de reis dat u heeft gemaakt.

De laatste compensatie geldt als uw reis zinloos is geworden gezien het oorspronkelijk reisplan. In dat geval heeft u ook recht op een retourdienst naar uw vertrekpunt met vroegste gelegenheid.

U kunt er ook voor kiezen om uw reis voor te zetten langs de normale of een andere route. Dit gebeurt onder vergelijkbare omstandigheden, bij de vroegste gelegenheid of op een latere datum naar uw keuze.

Financiële vergoeding

U kunt het spoorwegbedrijf om een compensatie voor de treinvertraging vragen als u bij vertraging uw reis alsnog voortzet. De minimumvergoeding bedraagt:

  • 25% van de prijs van uw kaartje bij een vertraging van 60 – 119 minuten
  • 50% van de prijs van uw kaartje bij een vertraging van 120 minuten en meer

Uw recht op vergoeding vervalt als de uitval, vertraging of gemiste aansluiting het gevolg is van overmacht